Atlantismyten

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 15 juni 2011, 20:38


Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av Trismegistus » 15 juni 2011, 21:01

mal skrev:Nästan samtliga:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mammutar
i länken framgår det som sagt att anledningarna till mammutarnas utrotning antingen var klimatförändringar i form av global uppvärmning; mänskliga jägare eller genom sjukdom - mest trolig är en blandning av dessa orsaker - och det kan vi nog alla ställa oss bakom.

Dock inte ett ord om grupper av plötsligt nerkylda mammutar.
mal skrev:Intelligenta elefanter går inte kollektivt ned sig och fastnar i myrar. Kollektivt självmord bland valar känner vi till, men inte hos elefanter. Mysteriet med de så plötsligt nedkylda mammutarna kvarstår, utan "dagdrömmeri"...
Det är inte ovanligt i vår tid att grupper av elefanter går ner sig i träsk eller drunknar vid flodövergångar i sydostasien. I Thailand är det idag vardagsmat att elefanter drunknar i träskområden inne i städerna likväl som att de blir påkörda av tåg och bilar. Att grupper av av elefanter och mammutar dött beror förmodligen på just det faktum att de är hyfsat intelligenta och försöker rädda kalvar som råkat illa ut - och misslyckas med räddningsaktionen.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 15 juni 2011, 21:28

Nej, nu somnar vi snart. Jag skall presentera en tanke jag skrev om redan 1992. Jag är av den åsikten att den berömda pyramiden vid Giza byggdes före inlandsisens avsmältning, kanske för ca; 12 000 år sedan ? Den byggdes för att stå emot tidens gnagande tand för framtiden, naturkatastrofer av allehanda slag. Man hyste in diverse ting inuti den om vilka vi inte vet ett dugg. Det enda konkreta som har dokumenterats tydligt är av flygingenjör och tillika haveriutredare vid flygkrasher Henry Kjellsson, far till skådespelaren Ingvar Kjellsson. En stor skrovlig fläck av spräckta smältbubblor på granitgolvet 1939. En haveriutredare vid flygplansolyckor tar inte fel på en sådan lämning.

Min tanke är att pyramiden även hyste ett dräneringssystem för ett eventuellt vattenläckage. Kalkstenblocken som utgör pyramidens hela kropp väger i snitt omkring tre ton styck. Ytorna på en gånger två meter är sammansatta med ett mellanrum på en halv millimeter där även ett tunt lager av det finaste putsbruk är applicerat över ytorna. Helt vattentätt kan man tänka. För att göra en lång historia kort; Vid gallerigångens nedre början stupar det ett brunnschakt djupt ned till den nedåtgående gången under pyramiden som löper diagonalt ned till den underjordiska råbearbetade kammaren.
Väl där nere, på golvet, tittar man ned några meter i ett stort hål på omkring en meter i diameter. Det är i dag fyllt med sand och skräp.
Ponera om det var planerat så. En kraftfull tsunamivåg med stenar slam och bråte som slår emot men trots det massiva slår ändå dessa naturkrafter loss granitpluggen till den uppåtgående gången till stora galleriet. Vatten porlar upp där brunnschaktet då sörplar i sig och dränerar ned det till den underjordiska kammaren, där ytterligare en brunn sörplar i sig vattnet. Den brunnen kanske var i förbindelse med vitt förgrenade och natureroderade underjordiska vattenkanaler vilket är vanligt i kalkstensmorän.
Teorin om att den ofullbordade underjordiska kammaren övergavs för att byggherrarna skulle ha ändrat sina planer till att istället hysa in kung Cheops femtio meter upp i solid rosa granit på några tusentals ton är enligt min åsikt mer befängd.
http://imageshack.us/photo/my-images/80 ... a0054.jpg/

Ang. Mammutarnas öde så får jag retirera.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Atlantismyten

Inlägg av tryggve » 15 juni 2011, 22:02

Vad gäller mammutar så har engelska wiki intressanta artiklar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mammoth
samt
http://en.wikipedia.org/wiki/Woolly_mammoth

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Atlantismyten

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 juni 2011, 22:18

Jag tror vi får sätta upp en lista på allt som avhandlas här, så kan vi bocka av allt eftersom:
  • Mammutarnas död var plötslig och oförklarlig:
    Monte-Alban tyder på mystiska hjälpare och verktyg:
    Statyerna på Påskön tyder på mystiska hjälpare och verktyg:
    Byggnationer och konst i Anderna tyder på mystiska hjälpare och verktyg:
    Väldigt tunga stenblock tyder på mystiska hjälpare och verktyg:
    Geometriskt formade stenformationer är alltid artificiellt skapade.


De har samtliga visat sig vara felaktiga.

Fanns det fler?

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 15 juni 2011, 22:23

Och här visar man lite ödmjukhet. Attack som av en dreglande hyena !
Skärpning kompis...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av Hexmaster » 15 juni 2011, 22:28

"Attackerad"? Om det är någon som ska skärpa sig så är det du.

För att ta en av dina många lösa trådar, vad har du för belägg för att mammutarna - de frusna mossliken - härrör från ett "kollektivt självmord"? Eller är det ännu ett antagande som bygger på ett antagande som bygger på en felläsning hos von Däniken? Var har man hittat dem i grupper?

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 15 juni 2011, 22:32

Hexmaster skrev:"Attackerad"? Om det är någon som ska skärpa sig så är det du.

För att ta en av dina många lösa trådar, vad har du för belägg för att mammutarna - de frusna mossliken - härrör från ett "kollektivt självmord"? Eller är det ännu ett antagande som bygger på ett antagande som bygger på en felläsning hos von Däniken? Var har man hittat dem i grupper?
Det är valar som felnavigerar och strandar och ingenting annat. Elefanter förvirrar sig inte och går ner sig i träsk (undantaget för att rädda sin kalv ). Nationalencyclopedin och Wikipedia väger inte in den köldperiod som föregick värmeutvecklingen efter inlandsisens avsmältning.

En av mina källor är Otto H Muck...

Sedan hoppas jag på en respons på Henry Kjellssons skarpa iakttagelser inne i pyramidens kammare ( Smältbubblor )
Gärna tillsammans med de tydliga spåren vid Ollantaytambo. Detta tillsammans kan faktiskt leda diskussionen framåt:
http://imageshack.us/photo/my-images/21 ... 0003u.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/97/skanna0040.jpg/

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av B Hellqvist » 16 juni 2011, 00:31

mal skrev:Och här visar man lite ödmjukhet. Attack som av en dreglande hyena !
Skärpning kompis...
Skärpning själv. Hyfsa ordvalet.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 16 juni 2011, 09:10

Åter till ordningen.

Mammutarnas öde lägger jag åt sidan så länge. Finns ingenting faktamässigt att peka på.

Däremot, De smälta stenresterna t ex inne i pyramiden men även vid Ollantaytambo. Pyramidens ev. dräneringssystem mot vatten går även att diskutera seriöst. "Khefren" pyramiden verkar även att ha ett sinnrikt vattenlås inbyggt men är mer osäkert än "Khufu" pyramidens dräneringssystem. :idea:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Atlantismyten

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 juni 2011, 09:53

mal skrev:Och här visar man lite ödmjukhet. Attack som av en dreglande hyena !
Skärpning kompis...
Glömde jag något i min lista, eller var den felaktig?
mal skrev:Däremot, De smälta stenresterna t ex inne i pyramiden
På den enda bilden som visats från det påstådda smälta stenen i pyramiden kan man inte se någonting som bekräftar den slutsatsen.

Om din enda källa är Henry Kjellson för att det skulle varit smält sten i pyramiden så får du nog leta upp en mer seriös. Kjellson må ha varit flygplansingenjör, men han påstod helt galna saker när det gällde forntiden bara baserat på egna tolkningar av vad han läst i exempelvis Bibeln och sen fantiserat ihop själv (Moses ark skulle existerat, och med radioaktivt material i. Buddistiska munkar fick tunga saker att flyga med ljudvågor. Egyptiska inskriptioner visar glödlampor. Grekerna hade reaktionsdrivna flygplan).
http://www.nilsolof.se/forntidens_teknik.htm
http://www.ufo.se/ufofiles/swedish/issue_2/urtek2.htm

Att du sen tror på vad Otto Muck fantiserat ihop följer väl samma spår. Jag har full förståelse för att sådant verkar fascinerande, jag var ett tag själv en fan av Von Dänicken i min ungdom. Men ju mer man kunskaper man får, desto mer bleknar fantasierna.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 16 juni 2011, 11:09

Man får plocka russinen ur slagghögen. Kjellsson må ha flippat ut på en del områden, men vad det gäller smältresterna inne i konungakammaren så måste vi utgå ifrån hans tekniska kompetens ( just där och ingen annanstans ). Smältresterna är i dag undanstädade, men 1989 urskiljde jag själv vissa fragment vid ett hörn av en golvplatta (själv har jag en svetsutbildning). Sedan de tydliga spåren av hetta vid Ollantaytambo är för mig svåra att ignorera. Har man betraktat saker på plats är det svårt att ta till sig förklaringsmodeller som inte håller. Vissa väljer att titta bort, andra tar modigt till strid och de som sakta ändrar åsikt blir förlöjligade. Där står vi...Sedan så är det inte Däniken som har patent på allting inom detta intresseområde.

Bilden nedan visar det lilla fragment av smälta som fanns att beskåda 1989:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 59&bih=758

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Atlantismyten

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 juni 2011, 11:20

mal skrev:Man får plocka russinen ur slagghögen. Kjellsson må ha flippat ut på en del områden, men vad det gäller smältresterna inne i konungakammaren så måste vi utgå ifrån hans tekniska kompetens ( just där och ingen annanstans ).
Varför då? Han använde sin tekniska kompetens att fabulera om antika dödsstrålar.
mal skrev:Smältresterna är i dag undanstädade, men 1989 urskiljde jag själv vissa fragment vid ett hörn av en golvplatta (själv har jag en svetsutbildning).
Borde inte smält sten bilda en sammanhängande massa? Hur kan folk ha plockat på sig fragment?

Det kan inte lika gärna vara fragment från exempelvis en krutsprängning? Hur gammal?
mal skrev:Sedan de tydliga spåren av hetta vid Ollantaytambo är för mig svåra att ignorera.
Hur ser det ut, och hur gammalt är åverkan?

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 16 juni 2011, 13:41

Henry Kjellsson fabulerade om "dödsstrålar" men enligt min mening utifrån ett faktiskt sakförhållande - som teknisk analytiker. Sedan må fantasin ha skenat iväg.
Säkerligen har folk hackat bort souvernirer genom tiden, men utöver detta så är det tydligt att pyramidansvariga snyggat till golvet.
Krutexplosion är en tanke. Finns det någon med pyrotekniska kunskaper där ute ?

Skall jag visa bilden på de tre paralella spåren en gång till ?

Själv så fantiserar jag fritt om ett aggregat för att mjuka upp sten vilket förvarades i stenkistan. Tusentals år senare har någon eller några nyfikna pillat för mycket på knapparna utan kunskap...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av B Hellqvist » 16 juni 2011, 14:06

mal skrev:Henry Kjellsson fabulerade om "dödsstrålar" men enligt min mening utifrån ett faktiskt sakförhållande - som teknisk analytiker. Sedan må fantasin ha skenat iväg...
Bild

Skriv svar