Atlantismyten

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Atlantismyten

Inlägg av tryggve » 17 maj 2011, 14:56

mal skrev:Ja, Tryggve.
Kollar man in google satellite och studerar havsbottentoppografin vid Azorerna så tycker även jag att det finns en del att diskutera. Kanske det handlade om en eruption där kontinentalplattorna kollapsade partiellt längs atlantryggen. Magma vällde upp och förintade alla tänkbara marinarkeologiska artefakter. Azorerna i dag kanske låg ett par tusen meter högre upp för omkring 12 00 år sedan ? Det är intressant att spekulera...
Finns det något som talar för att en sådan händelse skulle kunna ha inträffat? Det verkar som om man har hyggligt bra koll på hur öarna har bildats, och hade en sådan händelse inträffat relativt nyligen (geologiskt sett) så borde det ha lämnat rätt ordentliga spår, väl?

http://en.wikipedia.org/wiki/Azores
EDIT: förtydligade lite.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 17 gånger.

Ane den Gamle
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2009, 04:56

Re: Atlantismyten

Inlägg av Ane den Gamle » 17 maj 2011, 16:14

Jag trodde att det var tämligen avgjort att den minoiska kulturens försvinnande med Santorini-katastrofen i spetsen var en tungt vägande inspirationskälla till Atlantis-myten.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av Hexmaster » 17 maj 2011, 16:25

Om Atlantis-myten varit en folksägen, en levande tradition, så hade den frågan varit öppen och intressant. När det nu var Platons eget påhitt så är det desto troligare att det var en litterär skapelse, lika frikopplad från verkligheten som Ankeborg.

Att det faktiskt funnits kulturer som tagit stryk eller utplånats av vulkaner, jordbävningar, översvämningar och liknande är en annan sak.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 16:57

I jämförelse med en DNA-analytiker, eller en osteopolog, som fastställer en hel individ utifrån ett litet fragment, skall jag nu, med risk för att flumförklaras, bygga upp "Atlantis" bit för bit - utifrån ett enda fragment:

http://img97.imageshack.us/i/skanna0040.jpg/

Utifrån, även mitt påstående, att dessa tre spår är frambearbetade med intensiv hetta skall jag leka lite; Verktyget (aggregatet) krävde bränsle. Bränsle utvanns genom ett raffinaderi från olja vilket kräver en industrianläggning. Hur många olika industrier krävs för att bistå med komponenter för att bygga upp ett raffinaderi ? ETC. ETC.

Detta är bara utifrån drivmedlet till aggregatet och verktyget som måste ha använts vid Ollantaytambo, Peru.

Forts. följer...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Atlantismyten

Inlägg av tryggve » 17 maj 2011, 17:32

Hexmaster skrev:Om Atlantis-myten varit en folksägen, en levande tradition, så hade den frågan varit öppen och intressant. När det nu var Platons eget påhitt så är det desto troligare att det var en litterär skapelse, lika frikopplad från verkligheten som Ankeborg.

Att det faktiskt funnits kulturer som tagit stryk eller utplånats av vulkaner, jordbävningar, översvämningar och liknande är en annan sak.
Åja, förra månaden så hittade vår spelargrupp dokument från landet Mu i en bortglömd bok. Men det var ett äventyr i Call of Cthulhu, förstås... :-)

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 19:10

Var var jag ? Jo, med utgångspunkt från ett otal assisterande industrier skönjer vi nu att en "evolutionsprocess" utvecklat ett urbaniserat samhällsskick genom årtusenden av stötande och blötande. Kanske med en liknande industrirevolution som vår egen. Skolväsende ända upp till högsta akademi och ingenjörsnivå. Ett politiskt system likt vårt eget. Hur långt gick det ?

Man skall inte underskatta läsarnas IQ, det kan bli att pådyvla, men det är svårt att låta bli; titta noga på det lekfulla objektet en gång till. Vad är det vi ser ? Min spekulation är att på den övre delen i bilden har hantverkaren kallibrerat in strömstyrkan och testat lite grann. Sedan, likte en elsvetsare har han pressat och strykit en perfekt bana i andesitblocket - på lek, en lekande konstnär, arbetandes med sten, murverk och dylika ting, bestående för framtiden, till oss att betrakta och förundras över.
Jag skall visa på ett andra fragment, från Puma-punku, Tihuanaco, Bolivia:

http://www.world-mysteries.com/mpl_PumaPunku.htm

Rulla ned till tredje och fjärde bilden. Vad ser vi ? En modern infrastruktur med industrier...
Senast redigerad av 1 mal, redigerad totalt 18 gånger.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 18 maj 2011, 11:24

Är detta kvadratiska rutnät sydväst om Azorerna endast en "naturens nyck"? Finns det fler liknande geofakter i sådant fall, på andra delar av jordens havsbottnar ?

http://www.epochtimes.se/articles/2011/03/21/21052.html

Att rutnätets linjer skapats av ekolodets dator ombord på en båt känns en aning krystat.

Conquistadorernas jesuitpräster skrev i sina krönikor om Tihuanaco i Bolivia. Aymaraindianernas förfäder berättade att "långt tillbaks i tiden fick deras förfäder besök av de rödhåriga och skäggiga gudarna österifrån". Personligen tycker jag att det är förmätet att klassa dessa legender endast som sagor. Man får inte glömma bort att vi alla har en historia tillbaks i tiden. Att de rödhåriga fick gudastatus är inte så konstigt, de trollade ju med all sin teknik och vetenskap. Rödhåriga mumier finns att betrakta i bl.a. Peru En del är daterade till omkring 1000 f.kr. Dessa människor kanske var bland de sista levande ättlingarna till de atlantiska kolonisatörerna ? Mumien i länken är från Nazca.

http://img864.imageshack.us/i/skanna0001.jpg/

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Atlantismyten - Santorini

Inlägg av Jens Yde » 18 maj 2011, 20:53

Ane den Gamle skrev:Jag trodde att det var tämligen avgjort att den minoiska kulturens försvinnande med Santorini-katastrofen i spetsen var en tungt vägande inspirationskälla till Atlantis-myten.
Rigtigt, men tre redaktører, der har skrevet mere end 22.000 indlæg tilsammen, er uenige. Historien kommer fra Platon, der havde arvet den fra familiemedlemmer, der havde hørt historien fra Solon.

Dân Durion Annundil har skrevet:
2004, november: I alla fall, att folk fortfarande försöker tjäna pengar på Platons gamla utopiska saga är nästan irriterande.
2006, maj: Att Solon ens fått någon text från Egypten finns det dock inga skäl att tro. Inga bevis för heller. Det var bara vad Platon skrev för att ge sin historia lite "credability" inför grekerna.

Hexmaster Olausson har skrevet:
2005, juli: Det där att Atlantis skulle vart teknologiskt avancerat och/eller fredsälskande noterar jag som lovande myter, för visst är det så att Platon aldrig nämner något om detta, och någon bättre källa lär man få leta efter.
2005, juli: Atlantis är givetvis en uppfinning, förmodligen av Platon, och förmodligen med det enda syftet att ge lite bakgrund åt en sedelärande historia. Att jag rubricerar vissa påståenden som "myter om Atlantis" innebär absolut inte att jag anser att själva Atlantis skulle vara en realitet, utan att det finns mer eller mindre utbredda uppfattningar om Atlantis som inte ens Platon skulle känt igen. Ungefär som om Frodo skulle stöta på Musse Pigg.
2007, maj: Läste just David Kings Drömmen om Atlantis, om Olof Rudbeck som ägnade en stor del av sitt liv åt att bevisa bl.a. att Atlantis var dagens Sverige. Hans intelligenta galenskaper får onekligen ett annat perspektiv när man betänker att liknande saker händer mitt framför våra ögon.
2009, januar: På så sätt att det man egentligen är intresserad av är sina egna drömmar eller hatobjekt. På sätt och vis är det ingen skillnad mellan att projicera dessa på en avlägsen tid eller ett avlägset område, som Utopia eller Atlantis eller planeten Mars.
2011, maj: Om Atlantis-myten varit en folksägen, en levande tradition, så hade den frågan varit öppen och intressant. När det nu var Platons eget påhitt så är det desto troligare att det var en litterär skapelse, lika frikopplad från verkligheten som Ankeborg.

B.Hellqvist har skrevet:
2008, oktober: Om man hävdar att den bosniska pyramiden låg på Atlantis, så slår man två flugor i en smäll!
Med ét ord: Bullshit!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Atlantismyten - Santorini

Inlägg av Hexmaster » 18 maj 2011, 21:49

Jens Yde skrev:Rigtigt, men tre redaktører, der har skrevet mere end 22.000 indlæg tilsammen, er uenige. Historien kommer fra Platon, der havde arvet den fra familiemedlemmer, der havde hørt historien fra Solon.
Godkänt för efterforskningarna, men underkänt för resultatet: vi är eniga om att historien är Platons påhitt.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 19 maj 2011, 07:53

Jag skall nu lägga fram ett bevis på att "Atlantis" existerat i vår förhistoria:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 29,r:7,s:0

En försvunnen civilisation, bearbetar och transporterar ca; 1200 ton omkring sex kilometer i oländig terräng.
En reproducering i modern tid har aldrig genomförts. Vad säger det oss ?

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 19 maj 2011, 09:24

Person A berättar för person B. Person B till person C, o.s.v. hela vägen till person Ö. Vad blir kvar av ursprungshistorien ?
Att fixera hela pusslet vid platons redogörelse målar in oss i hörnet. Vi måste nog blicka upp ur "sandlådan" vidga vyerna och blåsa bort en del damm. Vem var det som skrev; "Rubba inte mina cirklar" ?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Atlantismyten

Inlägg av B Hellqvist » 19 maj 2011, 09:28

mal skrev:Jag skall nu lägga fram ett bevis på att "Atlantis" existerat i vår förhistoria:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 29,r:7,s:0

En försvunnen civilisation, bearbetar och transporterar ca; 1200 ton omkring sex kilometer i oländig terräng.
En reproducering i modern tid har aldrig genomförts. Vad säger det oss ?
Det säger oss inte att Atlantis funnits. Är du säker på att du inte passar bättre in bland debattörerna på www.vaken.se?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Atlantismyten

Inlägg av Giancarlo » 19 maj 2011, 09:48

Santorinikatastrofen skedde ca 1000 år innan Platon ens föddes. Där har vi en tidsrymd lika lång som den mellan Erik Segersälls trontillträde och Carl XVI Gustavs, och innan den myceneiska civilisationen ens uppstått . Ingenting i Atlantismyten tyder att det var den han inspirerades av, utan på det sättet den är skriven så förefaller det vara ett påhitt. Inspirationen till berättelsen är ett sedvanligt tema i den grekiska mytologin: man ska blidka gudarna annars går det illa.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Atlantismyten

Inlägg av mal » 19 maj 2011, 10:12

Arkeologi och historia skall och bör stå fritt från politik, den måste stå neutral oavsett grymheter som begåtts.

Åter till sakfrågorna: Är det någon där ute som också har reflekterat över att bl.a. daltemplet vid Giza, Egypten saknar hieroglyfinskriptioner såväl som de framgrävda granitbyggnaderna vid abydostemplet ? Man anar att de första dynastiernas faraoner ca; 2 700 f.kr. vandrade fram ovanpå i sanden, helt ovetandes om artefakterna där under. Kan det ha förhållit sig så ? Och i sådant fall, hur gamla är de rosa granitlämningarna, såväl vid Giza som vid abydos ? Ytterligare ett frågetecken är även varför det saknas hieroglyfinskriptioner inne i "cheops" pyramiden ? Kanske stämmer det att araberna på 600 talet e.kr. var de första att ta sig in i pyramiden. Farao "Khufu" kanske beundrade redan befintliga byggnadsmonument. Hans signatur uppe på vindsutrymmet,misstänker jag, är en modern förfalskning för att stärka den historiebild som inte får rubbas.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 29,r:3,s:0
http://img217.imageshack.us/i/skanna0003.jpg/

Vad förvarades i stenkistan ? Ett heligt tekniskt ting, farligt för den oinvigde att handskas med ? Ett redskap att mjuka upp sten med ? Tyvärr har man städat undan smältfragmentet framför stenkistan. Inne på koptiska museet i kairo finns en intressant legend att läsa; Historien om kung saurid som hade fått ett varsel om en kommande flodvåg varför han lät bygga de två stora pyramiderna. För att bevara kunskaper och heliga ting för framtiden...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Atlantismyten

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 maj 2011, 13:48

mal skrev:Att fixera hela pusslet vid platons redogörelse målar in oss i hörnet. Vi måste nog blicka upp ur "sandlådan" vidga vyerna och blåsa bort en del damm. Vem var det som skrev; "Rubba inte mina cirklar" ?
Var det Olof Rudbeck?

Skriv svar