kan det här vara orginalhjälmen??

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av kentauer » 21 december 2010, 08:29

gladiator (Thracian) hadde en speciell hjälm,kan det här vara orginal förlagan som Thracianernas krigare bar innan dom
vart en romersk provins,,,har läst någonstans att vissa gladiatorer fick sitt utseende från fd barbarer/fiende...

http://www.artfinding.com/Artwork/War-V ... /4464.html

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 december 2010, 10:03

Gladiator är en Hollywoodfilm, och man har hittat på utrustningen för att se cool ut, visserligen med inspiration av historiska förlagor. Alltså inte direkta replikor. Och hjälmen du länkar till är med större sannolikhet grekisk, gjord att likna frygiska mössor. Man kan se modellen på hellenistiska konstverk.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av kentauer » 21 december 2010, 11:40

Jag pratar inte om filmen gladiator,,,jag pratar hjälmen som en viss gladiator typ hade, närmare bestämmt :
Thraker - gladiator i thrakisk rustning,hjälmen jag visade måste vara frygiska/thrakiska,och där med urtypen av hjälm som sedemera vart hjälmen som Thraker ( en av typerna av gladiatorer som fanns)

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av kentauer » 21 december 2010, 11:46

hjälmen som gladiatorn i fråga bar såg ut så:
http://blog.aurorahistoryboutique.com/2009/07/17/
visst är likheten slående.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 december 2010, 13:30

Aha! Ja, ursäkta, jag missförstod din fråga.

Nåja, hjälmen i fråga är en romersk uppfinning. Visst finns det ett vissa likheter i strukturen (den framlutande toppen, att det är en ansiktsmask...). Inte för att jag personligen tycker den är lik den frygiska/trakiska hjälmen, men men... Det är ju en specifik hjälm för gladiatorer, det var ju inte just specifikt trakiska gladiatorer som sprang runt i den, utan alla gladiatorer som hade den utrustningen/stilen/rollen.

Visst kan man ha inspirerats av den riktiga grekiska "frygisk/trakiska" hjälmen.

Vilka sorts hjälmar de riktiga historiska trakerna hade innan de erövrades av grekerna och sen romarna, det är ju en annan femma.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av lampros » 21 december 2010, 13:43

OT vad gäller trakisk hjälm (originalet). Det var väl makedonierna som bar sådan, så "när Rom stred mot trakierna" är väl en lite märklig formulering i sammanhanget. Trakien är ett landskap där bortåt Grekland/Makedonien.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av kentauer » 21 december 2010, 21:31

Vilka sorts hjälmar de riktiga historiska trakerna hade innan de erövrades av grekerna och sen romarna, det är ju en annan femma.

Men det är just det, det handlar om Dan!!! ,det måste vara den första hjälmen jag visade!!!

Historia, fakta och information om thrakiska
Gladiatorer delades in i olika klasser beroende på deras vapen och kampstilar. Det fanns strikta regler och protokoll som omger kämpar för gladiatorer. Ett gladiatorspel kampen skulle normalt inbegriper två gladiatorer men liknande typer av gladiatorer som thrakiska, skulle normalt inte bekämpa varandra. De första romerska gladiatorerna krigsfångar och använde vapen och utrustning som är kännetecknande för deras folk. Den tidiga Roms fiender ingår samniterna, thrakerna och gallerna (Gallus) och gladiatorer var namngivna enligt deras etniska rötter. Detta förändrades under åren och namnen på de olika typerna av gladiatorer återspeglade deras bekämpa tekniker såsom Secutores (Chasers), Bestiarii (odjur fighters) och Retiarius (netto fighters). Gladiatorer var alltid klädda och beväpnade för att likna barbarer med ovanliga och exotiska vapen och slagsmål skildrade berömda segrar över barbarer och kraften i det romerska riket. Den thrakiska gladiatorerna kallas så därför att de liknade stridande från Thrakien som var en region i norra Grekland och en av de tidigaste fiender i Rom.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 december 2010, 01:10

Riktigt så enkelt är det ju inte. Syftet med gladiatorstriderna var ju inte att ha stridsfångar som slogs, utan att spela upp strider mellan Rom och besegrade fiender. Gladiatorerna kunde alltså lika gärna vara romare, de kläddes bara ut för att se främmande ut. Gladiatorer som slogs på det sättet som sen kallades "trakiskt" fanns redan innan Rom erövrade Trakien.

Och Rom hade inte haft någon krigisk historia med Trakien innan det att man erövrade Makedonien, för då saknade man någon gräns med Trakien (man kontrollerade bara Epirus innan dess).

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av kentauer » 22 december 2010, 09:31

mitt senaste inlägg var som du förstår ett sammandrag för att slutligen lägga tyngdpunkten på att visa att hjälmen
ifråga, såg ut som den senare gladiatorhjälmen som användes av trakiska gladiatorer:

-Vilka sorts hjälmar de riktiga historiska trakerna hade innan de erövrades av grekerna och sen romarna, det är ju en annan femma

-Den thrakiska gladiatorerna kallas så därför att de liknade stridande från Thrakien som var en region i norra Grekland och en av de tidigaste fiender i Rom.

jag går gärna in i diskution om vidare inlägg,som jag delvis håller med om, Visst,, De kunde vara krigsfångar,förbytare,mördare, eller slavar som stred för sin frihet. Men också fria medborgare som stred för pengar eller spänning.

Men vad menar du med: Gladiatorer som slogs på det sättet som sen kallades "trakiskt" fanns redan innan Rom erövrade Trakien.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 december 2010, 10:41

kentauer skrev:Men vad menar du med: Gladiatorer som slogs på det sättet som sen kallades "trakiskt" fanns redan innan Rom erövrade Trakien.
Romarna tog över styret av Trakien från Makedonien efter 168 f.Kr. Sedan var Trakien en lyd-stat tills dess romarna tog över kontrollen helt 46 f.Kr när den trakiske kungen blev mördad av sin fru (grekiskt drama! :D ).
Långt innan dess stred romerska gladiatorer med den utrustningen (armskydd, en hjälm som omsluter hela huvudet och ansiktet, svärd och sköld), på det sättet, i den rollen. Då föreställde de kartager eller samniter istället. Att man sen gjorde svärdet böjt likt en trakisk Falx, eller gav hjälmen en kam som var framåtböjd likt en frygisk mössa, och kallar dem "traker", är ju bara ett sätt att göra dem exotiska.

Här är lite länkar: http://en.wikipedia.org/wiki/Gladiator
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ro ... ator_types

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: kan det här vara orginalhjälmen??

Inlägg av kentauer » 22 december 2010, 14:33

Precis,,Åskådarna på Colosseum bjöds på gladiatorkamper av mycket varierande slag,Vilka hade väldigt lite gemensamt med spelen under 200 talet och 100 talet f,kr(romarna kom själva kontakt med spelen i slutet av 300 talet/början på 200 talet f.kr.)
Då gladiatorerna utrustade enbart med spjut & lansar,De kämpade i ett slags tunika eller höftskynke av linne, det bar oxå en typ av bronshjälm,(dock inte den trakiske hjälmen), Samnittraditionen som du skrev om,går förmodligen tillbaka till 308 f,kr,när romarna
besegrade samniterna och lade beslag på många av deras vapen.Dessa gavs till gladiatorerna som uppträdde vid första begravningsspelen i Rom & därför fick gladiatorerna namnet Samnites,Under mitten av hundra talet f,kr. skedde samma sak med gallernas och thrakernas vapen,Men ändå är det ca 350 år mellan den riktiga thrakiska krigar hjälmen & den thrakiska gladiatorhjälmen,Och det jag menar är, att jag vart fachinerad över likheten av hjämarna då jag inte hade sett det tidigare thrakiske krigarhjälmen förut,,,

Mvh Thomas

Skriv svar