Kejsarens titel

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 17 november 2005, 16:18
Ort: Sverige

Kejsarens titel

Inlägg av pajfarmor » 17 december 2010, 22:18

Caesar, Imperator, Princeps, Princeps Senatus, Augustus, Senator eller personnamnet - vilken titel var norm när "kejsaren" skulle tilltalas? Om beroende av sammanhanget (i offentliga, militära, politiska, kroniklära respektive privata sammanhang), vilka användes vid tillfället?
:| :milsmile: :o :? 8-)

Tacksam på förhand!

Pajfarmor

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Kejsarens titel

Inlägg av lampros » 18 december 2010, 09:47

Under det kristna senkejsardömet sa man "Dominus et deus" har jag för mig.

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 17 november 2005, 16:18
Ort: Sverige

Re: Kejsarens titel

Inlägg av pajfarmor » 18 december 2010, 13:06

lampros skrev:Under det kristna senkejsardömet sa man "Dominus et deus" har jag för mig.
Korrekt - gäller även Domitianus, om jag inte misstar mig. Ursäkta bristen på specifikation, men tänkte främst på Principatet. :?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Kejsarens titel

Inlägg av lampros » 18 december 2010, 13:20

I Asterix säger de "Ave Caesar"...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Kejsarens titel

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 december 2010, 16:57

Under principatet så kallades kejsaren för princeps, när det var i funktion av den förste i senaten, och imperator när det gällde hans imperium över riket. Augustus var väl hans upphöjdhet som nästan gudomlig och religiös ledare, och Caesar kom från det att detta tidigare namn blev en titel i sig för kejsaren... Kejsaren höll flera titlar och funktioner samtidigt, i samma person, därför så många titlar på dem.

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 17 november 2005, 16:18
Ort: Sverige

Re: Kejsarens titel

Inlägg av pajfarmor » 18 december 2010, 17:02

lampros skrev:I Asterix säger de "Ave Caesar"...
Kunde ha varit till hjälp om det i Asterix förekommit romerska kejsare :)
Dûrion Annûndil skrev: Under principatet så kallades kejsaren för princeps, när det var i funktion av den förste i senaten, och imperator när det gällde hans imperium över riket. Augustus var väl hans upphöjdhet som nästan gudomlig och religiös ledare, och Caesar kom från det att detta tidigare namn blev en titel i sig för kejsaren... Kejsaren höll flera titlar och funktioner samtidigt, i samma person, därför så många titlar på dem.
Så grovt uttryckt... princeps [kejsarens namn] under ett senatssammanträde, imperator i ett militärt sammanhang eller rörande militära ändamål. Pater Patriae är ytterligare en hederstitel jag ej tidigare tog upp. Men hur omnämnde den vanlige proletärens eller patricierns sin "härskare" under principatet? Bara "Caesar" eller personnamnet? Tänk substitut till Hollywoods "Emperor" eller "The Emperor" i informella sammanhang. :?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Kejsarens titel

Inlägg av tyskaorden » 18 december 2010, 21:28

lampros skrev:Under det kristna senkejsardömet sa man "Dominus et deus" har jag för mig.
Tillåt mig att tvivla låter som en hädelse för mig att en kristen skulle kalla en människa Herre och Gud.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Kejsarens titel

Inlägg av Giancarlo » 19 december 2010, 00:10

Caesar kallades väl också för Dictator, kan man kalla det för en kejserlig titel?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 17 november 2005, 16:18
Ort: Sverige

Re: Kejsarens titel

Inlägg av pajfarmor » 19 december 2010, 00:42

Giancarlo skrev:Caesar kallades väl också för Dictator, kan man kalla det för en kejserlig titel?
Absolut inte. Läs om den romerska senrepublikens och principatets historia så förstår du varför. Urs. arrogansen 8-)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Kejsarens titel

Inlägg av lampros » 19 december 2010, 11:30

pajfarmor skrev:
Giancarlo skrev:Caesar kallades väl också för Dictator, kan man kalla det för en kejserlig titel?
Absolut inte. Läs om den romerska senrepublikens och principatets historia så förstår du varför. Urs. arrogansen 8-)
En fundering/vagt minne: var inte "dictator" trots allt en del av kejsarens TITULATUR? Det (diktator) var ett laddad ord (pga Marius, Sulla) och det användes knappast som TILLTAL, men, som sagt, som del i den kejserliga titeln har jag för mig det förekom. Caesar Augustus, princeps senatus, imperator, dictator...?

Jag vet att Octavianus ville bort från negativa aspekter som diktatorsfunktionen. Men Rom var samtidigt konservativt och gamla obsoleta titlar tenderade att leva vidare. Därför denna min reflektion.

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 17 november 2005, 16:18
Ort: Sverige

Re: Kejsarens titel

Inlägg av pajfarmor » 19 december 2010, 16:32

lampros skrev:
pajfarmor skrev:
Giancarlo skrev:Caesar kallades väl också för Dictator, kan man kalla det för en kejserlig titel?
Absolut inte. Läs om den romerska senrepublikens och principatets historia så förstår du varför. Urs. arrogansen 8-)
En fundering/vagt minne: var inte "dictator" trots allt en del av kejsarens TITULATUR? Det (diktator) var ett laddad ord (pga Marius, Sulla) och det användes knappast som TILLTAL, men, som sagt, som del i den kejserliga titeln har jag för mig det förekom. Caesar Augustus, princeps senatus, imperator, dictator...?

Jag vet att Octavianus ville bort från negativa aspekter som diktatorsfunktionen. Men Rom var samtidigt konservativt och gamla obsoleta titlar tenderade att leva vidare. Därför denna min reflektion.
Återigen för diffust för att vilja säga det säkert, men diktatorns ämbete (Dictatura) avskaffades 44 f.v.t. genom Lex Antonia och mig veterligen återinfördes det aldrig. :roll:

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Kejsarens titel

Inlägg av KoteGaeshi » 23 maj 2011, 00:20

Autokrator, Kaisar, Sebastos är titlar man ofta finner på papyrerna, grekiska översättningar av de latinska imperator (eller dictator?), Caesar och Augustus. Även Augoustos förekommer som hellenisering av Augustus. Sen huruvida man ska räkna Caesar och Augustus som titlar eller tagna namn går ju att diskutera. Betydde Caesar kejsare eller hette alla kejsare Caesar?

Edit: såg att det där sista redan blivit nämnt, men jag tycker ändock det är intressant att man i den predominant grekiskspråkigt administrerade östra rikshalvan i ett tidigt skede översatte titlarna så folk fattade. Ett argument för att ex. vis Augustus uppfattades som en titel och inte som ett namn.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Kejsarens titel

Inlägg av lampros » 23 maj 2011, 08:26

KoteGaeshi skrev:Autokrator, Kaisar, Sebastos är titlar man ofta finner på papyrerna, grekiska översättningar av de latinska imperator (eller dictator?)
Titeln "dictator" tror jag aldrig användes efter Julius Caesar. Den hade dålig klang redan då (eller fick det då). Augustus använde aldrig termen så vitt jag vet. Även om kejsaren realiter absorberade diktatorsämbetet så förekom den nog aldrig som titel för kejsaren. Den hade draget av "militärstyre, styr utan senaten" och det var inte så populärt, inget man ståtade med i sin image.

My two cents.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Kejsarens titel

Inlägg av KoteGaeshi » 29 december 2011, 01:45

lampros skrev:
KoteGaeshi skrev:Autokrator, Kaisar, Sebastos är titlar man ofta finner på papyrerna, grekiska översättningar av de latinska imperator (eller dictator?)
Titeln "dictator" tror jag aldrig användes efter Julius Caesar. Den hade dålig klang redan då (eller fick det då). Augustus använde aldrig termen så vitt jag vet. Även om kejsaren realiter absorberade diktatorsämbetet så förekom den nog aldrig som titel för kejsaren. Den hade draget av "militärstyre, styr utan senaten" och det var inte så populärt, inget man ståtade med i sin image.

My two cents.
Tänkte mest att autokrator har ungefär samma betydelse av "enväldig" som dictator, men kanske inte samma moraliska färgning. Jfr det grekiska tyrann kontra det latinska där det första betyder en vald men enväldig ledare och det andra betyder en orättfärdig skurk. Det går förändring i sånt där med. "Despota" säger Xenofons perser till Xerxes, men jag har svårt att tänka mig att en stackars liten satrap skulle våga sig på att kalla storkonungen för en förtryckare. :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar