Jag har en kort och enkel fråga. Finns det någon som kan tala om vilka områden (tekniska, medicinska, vetenskapliga etc) där kineserna låg före romarna och vice versa?
Jag vet att jag någon gång sett en uppräkning över detta, men tyvärr minns jag inte vare sig i vilken skrift jag läste det eller vilka respktive områden det var. Så jag ser fram emot att någon svarar på detta.
Kina vs Romarriket
-
- Medlem
Re: Kina vs Romarriket
Kineserna var före Rom med krut, papperstillverkning och boktryckeri. Man hade snidade helsidor (ej lösa typer).Gavrilo Princip skrev:Jag har en kort och enkel fråga. Finns det någon som kan tala om vilka områden (tekniska, medicinska, vetenskapliga etc) där kineserna låg före romarna och vice versa?
Jag vet att jag någon gång sett en uppräkning över detta, men tyvärr minns jag inte vare sig i vilken skrift jag läste det eller vilka respktive områden det var. Så jag ser fram emot att någon svarar på detta.
-
- Ny medlem
lampros skrev:Kineserna var före Rom med krut, papperstillverkning och boktryckeri. Man hade snidade helsidor (ej lösa typer).Gavrilo Princip skrev:Jag har en kort och enkel fråga. Finns det någon som kan tala om vilka områden (tekniska, medicinska, vetenskapliga etc) där kineserna låg före romarna och vice versa?
Även kompasset var de före med!
-
- Stödjande medlem 2021
Gjutjärn - det fanns i Kina före Kristus, men i Europa inte förrän långt in på medeltiden.
-
- Ny medlem
Bara visar att de var före med mycket och kommer bli det igen inom en snar framtid.koroshiya skrev:Gjutjärn - det fanns i Kina före Kristus, men i Europa inte förrän långt in på medeltiden.
---------------------------------------
Jultan i Kina och dejtar framtida forskare
http://se.smeet.com/ordlista/dejting/dejting
-
- Medlem
Engelska wiki har en rätt omfattande artikel om Kinas historia kring teknologi och vetenskap, det kanske finns några jämförelser där?
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... y_in_China
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... y_in_China
-
- Medlem
Problemet är att historieskrivningen alltid pendlar mellan två ytterlägen. Fram till för ungefär 50 år sedan stod västerlandet i fokus och man underskattade andra civilisationer. I dag är det precis tvärtom.jultan67 skrev:Bara visar att de var före med mycket och kommer bli det igen inom en snar framtid.koroshiya skrev:Gjutjärn - det fanns i Kina före Kristus, men i Europa inte förrän långt in på medeltiden.
Som jag ser det är det svårt att ranka civilisationer, om de är på hyfsat samma nivå, som Rom och Kina för 2000 år sedan. Att säga att en civilisation var mer utvecklad för att någon teknisk sak uppfanns där först är väldigt vanskligt. Om man för över detta resonemang i modern tid så skulle Kina 1964 ha varit mer utvecklat än Sverige 1964, för att man sprängde sin första atombomb då. I själva verket tillhörde 1960-talets Sverige till de mest utvecklade länderna i världen (både ekonomiskt och i andra avseenden), medan man i Kina led under stenhårt förtyck och extrem fattigdom, där tiotals miljoner hade dött i svält under "Det stora språnget" några år tidigare.