Kina vs Romarriket

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Kina vs Romarriket

Inlägg av Gavrilo Princip » 28 november 2010, 02:06

Jag har en kort och enkel fråga. Finns det någon som kan tala om vilka områden (tekniska, medicinska, vetenskapliga etc) där kineserna låg före romarna och vice versa?
Jag vet att jag någon gång sett en uppräkning över detta, men tyvärr minns jag inte vare sig i vilken skrift jag läste det eller vilka respktive områden det var. Så jag ser fram emot att någon svarar på detta.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Kina vs Romarriket

Inlägg av lampros » 28 november 2010, 09:13

Gavrilo Princip skrev:Jag har en kort och enkel fråga. Finns det någon som kan tala om vilka områden (tekniska, medicinska, vetenskapliga etc) där kineserna låg före romarna och vice versa?
Jag vet att jag någon gång sett en uppräkning över detta, men tyvärr minns jag inte vare sig i vilken skrift jag läste det eller vilka respktive områden det var. Så jag ser fram emot att någon svarar på detta.
Kineserna var före Rom med krut, papperstillverkning och boktryckeri. Man hade snidade helsidor (ej lösa typer).

jultan67
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 juni 2011, 15:51

Re: Kina vs Romarriket

Inlägg av jultan67 » 4 juli 2011, 12:32

lampros skrev:
Gavrilo Princip skrev:Jag har en kort och enkel fråga. Finns det någon som kan tala om vilka områden (tekniska, medicinska, vetenskapliga etc) där kineserna låg före romarna och vice versa?
Jag vet att jag någon gång sett en uppräkning över detta, men tyvärr minns jag inte vare sig i vilken skrift jag läste det eller vilka respktive områden det var. Så jag ser fram emot att någon svarar på detta.
Kineserna var före Rom med krut, papperstillverkning och boktryckeri. Man hade snidade helsidor (ej lösa typer).

Även kompasset var de före med!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Kina vs Romarriket

Inlägg av koroshiya » 4 juli 2011, 19:33

Gjutjärn - det fanns i Kina före Kristus, men i Europa inte förrän långt in på medeltiden.

jultan67
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 juni 2011, 15:51

Re: Kina vs Romarriket

Inlägg av jultan67 » 5 juli 2011, 12:36

koroshiya skrev:Gjutjärn - det fanns i Kina före Kristus, men i Europa inte förrän långt in på medeltiden.
Bara visar att de var före med mycket och kommer bli det igen inom en snar framtid.

---------------------------------------
Jultan i Kina och dejtar framtida forskare
http://se.smeet.com/ordlista/dejting/dejting

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kina vs Romarriket

Inlägg av tryggve » 5 juli 2011, 14:40

Engelska wiki har en rätt omfattande artikel om Kinas historia kring teknologi och vetenskap, det kanske finns några jämförelser där? :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... y_in_China

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3763
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kina vs Romarriket

Inlägg av a81 » 6 juli 2011, 19:46

jultan67 skrev:
koroshiya skrev:Gjutjärn - det fanns i Kina före Kristus, men i Europa inte förrän långt in på medeltiden.
Bara visar att de var före med mycket och kommer bli det igen inom en snar framtid.
Problemet är att historieskrivningen alltid pendlar mellan två ytterlägen. Fram till för ungefär 50 år sedan stod västerlandet i fokus och man underskattade andra civilisationer. I dag är det precis tvärtom.

Som jag ser det är det svårt att ranka civilisationer, om de är på hyfsat samma nivå, som Rom och Kina för 2000 år sedan. Att säga att en civilisation var mer utvecklad för att någon teknisk sak uppfanns där först är väldigt vanskligt. Om man för över detta resonemang i modern tid så skulle Kina 1964 ha varit mer utvecklat än Sverige 1964, för att man sprängde sin första atombomb då. I själva verket tillhörde 1960-talets Sverige till de mest utvecklade länderna i världen (både ekonomiskt och i andra avseenden), medan man i Kina led under stenhårt förtyck och extrem fattigdom, där tiotals miljoner hade dött i svält under "Det stora språnget" några år tidigare.

Skriv svar