Vita lögner

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Vita lögner

Inlägg av Hans » 15 oktober 2010, 11:31

Antikens gömda pigment - statyerna var allt annat än vita

Den seglivade föreställningen om antikens marmorvita skulpturer får en ordentlig törn på Medelhavsmuseet. Att hänvisa till rasism är dock en alltför lättvindig förklaring.

På Drottninggatan har ett antal grå betonglejon placerats ut för att hindra biltrafik. En besökare från antikens Grekland skulle häpna. Hur kan man smycka en stad med halvfärdiga konstverk?

Ett lejon av helt annat slag visas i Medelhavsmuseets nya, mycket intressanta utställning Vita lögner. Det är gulbrunt med intensivt blå man, och nosen är dekorerad med röda prickar. Ungefär så bör originalet ha sett ut när det färdigställdes i Loutraki i Grekland för drygt 2 500 år sedan.
...

http://www.svd.se/kulturnoje/scen/antik ... 509089.svd

Bild



Intressant, alltid lär man sig något nytt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vita lögner

Inlägg av Hexmaster » 15 oktober 2010, 11:34

Det intressantaste är att det inte är någon ny kunskap. Det står kanske i artikeln, i kretsarna ifråga har man känt till det i årtionden. Jag lyssnade f.ö. på Fredrik Helander, konstkännare som är inblandad på något sätt, på bokmässan när han gjorde reklam för utställningen, och vi växlade några ord.

http://faktoider.blogspot.com/2007/09/vita-statyer.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vita lögner

Inlägg av Hans » 15 oktober 2010, 11:44

True, bommade den bloggposten.

Intressant är att de vita statyerna är så väletablerade i folks uppfattning, även min.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vita lögner

Inlägg av cats » 15 oktober 2010, 12:35

Kom att tänka på en dokumentär de sände för länge sedan där man genom datorns hjälp visade hur gravarna och palatsen längs Nilen antagligen hade sett ut när de var färdiga i tiden.

Ett färg sprakande scenario. Kanske det finns på nätet någonstans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vita lögner

Inlägg av Hexmaster » 15 oktober 2010, 13:04

Intressant, också för att ett kolorerat Egypten på något sätt fungerar bättre i åtminstone mitt huvud än ett färgsprakande Athen eller Rom. I det "klassiska" fallet har även jag oerhört svårt att ändra uppfattning, den är ju så etablerad och typisk. Dessutom tycker jag nog att många skulpturer definitivt gör sig bättre i omålat skick.

Skriv svar