När kom danskarna till Danmark?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: När kom danskarna till Danmark?

Inlägg av Odinkarr » 9 december 2010, 12:48

Danskerne kom til Sjælland fra det østlige Sverige i det 4. og 5. århundrede. Muligvis fra Danmark ved Uppsala.
Hvad vi synes at kunne se er at der sker en folkevandring ind i Skåne, Halland, Blekinge og østlige Sjælland ca år 40-77 e.Kr. Jeg mener denne sker fra Estland. Samme ætter tager kontrol med Angel og presser jyderne nordpå i samme tidsrum, som der tages kontrol med de sydnorske landskaber. Der sker en yderligere udvidelse af landskaber år 2-400 e.Kr., hvor Fyn støder til fra vest, og det vestlige Sjælland tages under kontrol fra Fyn. I Norge sker udviklingen gradvist mod nord langs kysten.

"Herulerne" er ikke en særskilt stamme. Dette er en vrangforestilling skabt fra latinske kilder. Der er tale om ErilaR, der er Jarl æt. En række af kongesønnerne forskydes eller vrages som konge, og må derfor søge udenlands. Det sker bl.a. for Rolk Krake, der i det sydlige Europa kendes som ”Rodulfum Herulorum regem, Rodulfi regis, Rodulfo regi, Herolia, Heruli, Herolis Rugorumque parte”.

Det er derfor Procopius skriver ca. år 550 e.Kr i ”De Bello Gothico” (VI: XIV) at Jarlerne (Eruli), efter at have lidt nederlag til Longobarderne (Lombard), må vende tilbage til Skandinavien og slå sig ned i Thule, som jeg har vist i samtiden opfattes som fra midt/nord-Jylland og nordpå.

At de må slå sig ned længere nordpå end det nuværende Danmark, Skåneland og Bohuslen skyldes at landnám i 500 tallet er nået helt op til Värmland, hvor Óláfr trételgja sammen med UbaR er landnámsmænd. Derfor slår de sig ned blandt "ved de talstærke Gautoi", dvs. i Götaland.

Det er til dette landskab den gruppe af Jarler (Eruli), der valgte ikke at vende hjem, og nu bor som nabo til romerne, må rejse for at hente en ny kongefamilie som afløser til den konge ”Ochus” de selv havde dræbt. Familien de henter hjem er Kong Datius, hans broder Aordus og 200 ungersvende fra Jarl-æt. Dette sker medens Flavius Petrus Sabbatius Iustinianus er kejser i Byzans, for han forsøger af presse sin egen Jarl (Eruli) Suartuas ind som lydkonge (De Bello Gothico, VI:XV). Justinian I. er kejser år 527-565 e.Kr.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: När kom danskarna till Danmark?

Inlägg av Karsten Krambs » 9 december 2010, 13:08

Valdemar Sappi skrev:Och det att det borde vara en Göteborgare som är kung över Norden!
Præcis Anders, det ville gøre det hele meget nemmere. Kunne jeg få et job som underkonge? Jeg har sporet min fars slægt tilbage til Vestfold i Viken. Må kunne give plads til lidt rettigheder. :lol:

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: När kom danskarna till Danmark?

Inlägg av Valdemar Sappi » 9 december 2010, 15:32

Såg i tidningen idag att en rik ryss hävdade sin rätt till palatset Kreml. Han menade sig vara ättling til Rurik.

Själv så jag av lika förnäm ätt. Min släkt äger än idag Rein i Rissa utanför Trondhjem. Vi vet precis hur vi är släkt med Harald Hårdråde till Rein, och till den siste av Angel-Saxiska kungahuset som flydde till Rein efter nederlaget 1066. Den stupade kungens brorson. Förfader till jarl Skule Bårdsön af Rein.
(Fast att var enda en med rötter bland de fine i Trondhjem har samma släktskap, det får vi väll prata tyst om).

Då Kid/Staverskov har sina efterföljare i två bröder som är stamfäder till Hornemans på Reins kloster och till Castenskiold, ingifta i danska kungahustet. Ja då kan jag bevisa släktskap både med jarl Skule och jarl Skjalm.
(Att det är några hundra tusen danskar som kan åberopa samma släktskap får vi väl också tala tyst om).

Men allra viktigast. Jag är född Göteborgare, så tronen är min! Den skall stå på Hisingen!
Just bokat flyg till Moskva för att bilda ett förbund med Rurik den 47:e. 8-)
Det handlar ju inte bara om anor, utan om att sätta makt bakom kravet!
Var judotränare för 40 år sedan. Hmm.... :roll:

PS Rurik var väll svensk, så ryssarna är väll egentligen svenskar?
Bra å veta innan jag åker... så svara snabbt!
Å hur vare nu? Vra det inte Harald Hårdråde som tog jarl Skjalm Hvide tillfånga där i Halland?
Jaja, släkten har bråkat med varann lite då och då...

Jaja, så blir vi väll lite mer seriösa igen då...
Senast redigerad av 1 Valdemar Sappi, redigerad totalt 9 gånger.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: När kom danskarna till Danmark?

Inlägg av Jens Yde » 9 december 2010, 17:00

Karsten Krambs skrev:
Jens Yde skrev:Danskerne kom til Sjælland fra det østlige Sverige i det 4. og 5. århundrede. Muligvis fra Danmark ved Uppsala.
Der eksisterer en overlevering om en hær fra Uppsala området, der skulle ha' nedkæmpet Herulerne på Sjælland?
Et nyt Genetisk Europakort viser, at danskerne ligner nordtyskerne og hollænderne mere end vi ligner svenskerne? -
http://www.berlingske.dk/danmark/danske ... -svenskere
//karsten
Kortet - Genetic Map of Europe - er mere end to år gammelt. Det fortæller, at svenskerne i Sverige intet genetisk har fælles har med folk i Norge, Danmark, Polen og Finland. Det er jo ret opsigtsvækkende, men det lægger journalisterne sikkert ikke mærke til.

http://bigthink.com/ideas/21358

Jeg tror, at mange videnskaber er på vej ud i problemer. Man ved snart aldrig hvad man skal tro.

"At finnerne går med kniv, ved enhver. Vi ved også, at svensken drikker, at tysken marcherer, at italienerne snyder, og at norsken står på ski og drikker tran".

Professor Ulrik Gether, Københavns Universitet, udtaler: "Kigger man over en større udsnit af verdens befolkning, er det et mindre flatterende faktum, at nordeuropæere har større tolerance over for alkohol i forhold til for eksempel asiater, der virkelig har svært ved at tåle mosten. Det er en genetisk tolerance, der har udviklet sig relativt hurtigt på grund af, at drikkevandet i storbyerne i Nordeuropa indtil for kort tid siden var af temmelig ringe kvalitet. Man frygtede for sine børns liv og gav dem øl i sutteflasken, så de undgik at blive forgiftede af det urene vand, og opøvede på den facon et næsten kulturelt betinget forbrug af alkohol.
http://www.biokemi.org/biozoom/issues/526/articles/2403

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: När kom danskarna till Danmark?

Inlägg av Valdemar Sappi » 9 december 2010, 22:10

Tror debatten är på rätt spår när den lyfter fram att folk rest mycket mer än vi tror, och det under längre tid än vi ofta antagit.

Det dras ofta genetiska gränser vid vatten i alla möjliga sammanhang. Men det var inte där landgränserna gick förr. Halland var naturligt dansk t.ex. Vatten binder ihop. Mycket mer förr än nu. Som ung kände jag många bohusländska fiskare. Satt och hörde på deras historier om alla deras resor. Blev så självklart begripligt när jag lyssnade att många kustdialekter i stora delar av norra Europa har samma ljud i sig som det bohusländska i:et. Hörde det t.ex. i sönderjydskan när jag bodde i Sönderborg några år.

Utan att vilja säga att debatten här är tokig. Är inte själva frågan i tråden heltokig? ;"När kom danskarna till Danmark?"
Landet var tomt och så kom en storman och då...

Folkvandring för mig, det är något som sker mest varje dag... genetiska variationer något som inte 'vandrar', utan i högre grad uppstår lokalt.
Jisses vad de gamla folkvandringshistorierna ställer till det...
Det blir lite som spelet "Risk". De svarta stormar in och tränger undan de gröna. Men då skyndar de röda till, och båda de andra blir slagna. Öj...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: När kom danskarna till Danmark?

Inlägg av Valdemar Sappi » 10 december 2010, 20:45

En konkret undran om området vid Limfjorden. Hur har det förändrats av landhöjning? När finns den äldsta kända bebyggelsen och vilken typ av kultur kan den härledas till? Genom begravningsskick eller annat. Likheter åt sydväst, mot öster?

Tror den här bilden om sockenstorlekar från 1300-talet är användbar för att visa vilka områden som var av betydelse redan mycket tidigare:
http://web.comhem.se/rovriddarna/bild/S ... er_DK1.jpg

PS Eller för att vara lite mer seriös än att mest bara leka lite med vår debatt, med en vinglas i handen en sen kväll.
Är det kanske på halvön mellan Randers fjord och Mariager fjord som vi har Danmarks 'första' kulturella centrum, och inte så självklart främst på Själland?
Min kunskap om tidigare perioder är högst ojämn, men mitt intryck är att vi har en del som pekar på att trakterna kring fyrkattanläggningen innanför Mariagerfjorden varit något av ett centrum, troligen långt innna Viborg lite ner mot sydväst blev blev.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: När kom danskarna till Danmark?

Inlägg av Jens Yde » 29 januari 2015, 18:27

Jens Yde skrev:Danskerne kom til Sjælland fra det østlige Sverige i det 4. og 5. århundrede. Muligvis fra Danmark ved Uppsala.
Det skrev jeg 8. december 2010, og jeg vil straks fremhæve mig selv og sige, at det var ret godt ramt.

I 2010 havde jeg endnu ikke fundet sammenhængen mellem folkevandringer og solformørkelser. Det skete først i 2011.

Men enhver kan se, at en solformørkelse gik over Sjælland og store dele af det senere Danmark den 16. april 413.

Folk i Norden så det som et tegn til, at de skulle slå sig ned, hvor solformørkelsen var set.

Skjoldungerne er danske sagnkonger, som opfattes som efterkommere af den første konge i Lejre, Skjold. Om kong Skjold fortæller Bjovulf, at han som lille barn kom til det kongeløse Danmark, sejlende alene på et skib. Ifølge Ynglingesaga er Skjold søn af Odin og gift med Gefion. (Gyldendal, den store danske)
(Lejre ligger en mil vest for Roskilde Festival på Sjælland)

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEsearch/S ... l=04130416

Skriv svar