Kung Priamos av Troja

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Kung Priamos av Troja

Inlägg av karlfredrik » 27 januari 2010, 09:51

Kan denna hettitiska källa verkligen vara ett belägg för kung Priamos existens?
http://en.wikipedia.org/wiki/Manapa-Tarhunta_letter

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Kung Priamos av Troja

Inlägg av Odinkarr » 27 januari 2010, 20:15

Absolut.

Jeg er ved at skrive hele mit kapitel om Troja om lige for tiden (og det vil tage februar med), men i min stamtavle over den trojanske konge-æt har jeg skrevet følgende:

citat

Det er her særligt vigtigt at henvise til ”Manapa-Tarhunta”-brevet, skrevet på hittitisk og dateret til ca. år 1295 f.Kr., dvs. før Troja VII grundlægges. Brevet er skrevet af en lydkonge kaldet Manapa-Tarhunta til en ukendt hittitisk konge. Brevet nævner ”Piyama-Radu” (Kong Priam), der i brevet er beskrevet som ”atpa”, som ”Tawagalawa”-brevet fra ca. år 1250 f.Kr. forklarer os er en betegnelse for kongen af bystaten Miletus, det sydvestlige Lille-Asien. Brevet nævner et angreb på ”Wilusa”, der er det hittitiske og før-trojanske navn for Troja.

Har vi ret i, at den i brevet nævnte Kong Piyama-Radu er identisk til Kong Priam, kan vi nu se at angrebet for kontrollen over Troja kommer fra syd og kystbyen Miletus, og at det finder sted i tidsrummet år 1295-1250 f.Kr. Det antyder også at folkevandringen er sket fra øst ind over Lille-Asien, som jeg har foreslået. Det fremgår af Homer: Iliaden (Bog II:815-875) at bystaten Miletus er en forbundsfælle til Troja. Dette forklarer måske hvorfor.

”Milawata”-brevet fra ca. år 1225 f.Kr. nævner Kong Piyama-Radu i datid, og kalder kongen for en uromager der hærger de vestlige landområder, dvs. bl.a. landskabet omkring Troja.

”Manapa-Tarhunta”-brevet nævner også en ”Alaksandu”, som må være identisk til ”Alexandros” i Homer: Iliaden, der er det andet navn for, eller knyttet til, Paris (Freyr). ”Aleksandu” var før-trojansk konge af Wilusa, der indgik fredsaftale ca. år 1280 f.Kr. Dette må være årsagen til at Paris (Alexandros, Freyr) ikke fremgår af stamtavlen på den trojanske konge-æt i Homer: Iliaden (Bog XX: 215-241).

citat slut

mvh

Flemming

Skriv svar