Augustus mausoleum

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Augustus mausoleum

Inlägg av kentauer » 5 januari 2010, 22:45

Någon som kan svara mig,När försvann dom gravar/askurnor som den julisk-claudiska ätten begravde där.
gömdes dom någon annanstans?Eller vart dom helt sonica bara raserade med tidens gång?

kentauer

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Augustus mausoleum

Inlägg av tryggve » 6 januari 2010, 10:28

kentauer skrev:Någon som kan svara mig,När försvann dom gravar/askurnor som den julisk-claudiska ätten begravde där.
gömdes dom någon annanstans?Eller vart dom helt sonica bara raserade med tidens gång?

kentauer
Enligt wikipediaartikeln om Augustus mausoleum så förstördes urnorna med askan från de avlidna år 410 när Goterna plundrade Rom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mausoleum_of_Augustus

"In 410, during the sack of Rome by Alaric, the pillaging Goths rifled the vaults, stole the urns and scattered the ashes, without damaging the structure of the building (Lanciani). In the Middle Ages the artificial tumulus was fortified as a castle— as was the mausoleum of Hadrian, turned into the Castel Sant'Angelo— and occupied by the Colonna family. After the disastrous defeat of the Commune of Rome at the hands of the Count of Tusculum in 1167, the Colonna were disgraced and banished, and their fortification in the Campo was dismantled. Thus it became a ruin."

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: Augustus mausoleum

Inlägg av kentauer » 6 januari 2010, 14:29

Ett stort tack ska du ha,,,,jag har länge undrat över detta,,

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Augustus mausoleum

Inlägg av Pewi » 8 januari 2010, 08:41

En kul detalj i mausoleets senare historia är att det under en period på 1830-talet ägdes av den svenske skulptören Niklas Byström som en del av hans fastighetsbestånd i Rom.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Augustus mausoleum

Inlägg av tryggve » 8 januari 2010, 10:55

kentauer skrev:Ett stort tack ska du ha,,,,jag har länge undrat över detta,,
Så lite, det alltid trevlig att vara till hjälp. :-)

Skriv svar