Kvinnlig rösträtt och comitia centuriata??

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem

Kvinnlig rösträtt och comitia centuriata??

Inlägg av pajfarmor » 19 november 2009, 17:58

Har läst (se http://en.wikipedia.org/wiki/Vestal_Virgin#Privileges) och därtill hört från min historielärare att vestalerna faktiskt hade rösträtt i den romerska republiken... någon annan som kan bekräfta detta och vilken centuria/tribus hörde de isåfall till...? Har också läst att comitia centuriata upplöstes så snart en majoritet fastslagits, men om man skulle utse ämbetsmän (t ex två konsuler), angavs rösterna isåfall i form av par (t ex Caesar-Bibulus) eller måste man vänta till två tredjedelar av centuriae har röstat ??

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: Kvinnlig rösträtt och comitia centuriata??

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 december 2009, 12:19

Vilken krånglig fråga, jag förstår varför ingen svarat på den... :)

Vartifrån kommer uppgiften på wikipedia att de hade rösträtt i republiken, och betyder det att de hade rösträtt i just Comitia Centuriata? Man kan ju tänka sig att de hade någon slags traditionell rätt att säga sin mening där, men det kan ju lika gärna betyda att de hade rösträtt i någon annan instans inom republiken. För de kan ju inte ha räknats i någon tribus (de tillhörde inte längre någon familj), och att något av prästerskapen skulle röstat som eget tribus låter konstigt..?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem

Inlägg av pajfarmor » 10 december 2009, 10:46

Tack för den ! Fortfarande lite skeptisk till huruvida ämbetsmännen (främst konsulerna) valdes samtidigt och räckte då enkel majoritet (<50 %), om båda väljs i samma val måste väl minst 2/3 av väljarkåren avlägga sina röster för att två klara segrare ska kunna urskiljas?? Med 2/3 avser jag av antalet centuriae/tribi och inte antalet faktiska väljare : )

Mvh pajfarmor

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 december 2009, 15:35

Jag skulle väl säga att enkel majoritet till varje enskild post var det som gällde:
Wikipedia skrev:Only one assembly could operate at any given point in time, and any session already underway could be dissolved if a magistrate "called away" (avocare) the electors.[8] In addition to the presiding magistrate, several additional magistrates were often present to act as assistants. They were available to help resolve procedural disputes, and to provide a mechanism through which electors could appeal decisions of the presiding magistrate.[10] There were also religious officials (known as Augurs) either in attendance or on-call, who would be available to help interpret any signs from the Gods (omens), since the Romans believed that the Gods let their approval or disapproval with proposed actions be known.[10] In addition, a preliminary search for omens (auspices) was conducted by the presiding magistrate the night before any meeting.[11] On several known occasions, presiding magistrates used the claim of unfavorable omens as an excuse to suspend a session that was not going the way they wanted.

On the day of the vote, the electors first assembled into their Conventions for debate and campaigning.[7] In the Conventions, the electors were not sorted into their respective Centuries. Speeches from private citizens were only heard if the issue to be voted upon was a legislative or judicial matter, and even then, only if the citizen received permission from the presiding magistrate.[12] If the purpose of the ultimate vote was for an election, no speeches from private citizens were heard, and instead, the candidates for office used the Convention to campaign.[13] During the Convention, the bill to be voted upon was read to the assembly by an officer known as a "Herald". A Plebeian Tribune could use his veto against pending legislation up until this point, but not after.[14]

The electors were then told to break up the Convention ("depart to your separate groups", or discedite, quirites), and assemble into their formal Century. The electors assembled behind a fenced off area[7] and voted by placing a pebble or written ballot into an appropriate jar.[15] The baskets (cistae) that held the votes were watched by specific officers (the custodes), who then counted the ballots, and reported the results to the presiding magistrate. The majority of votes in any Century decided how that Century voted.[1] If the process was not complete by nightfall, the electors were dismissed without having reached a decision, and the process had to begin again the next day.[16]
http://en.wikipedia.org/wiki/Century_Assembly
Man röstade tills en kandidat fått posten, sen presenterade man kandidaterna för nästa post och började rösta igen.
I beskrivningen verkar det också finnas rum för eventuella präster att prata med församlingarna för att påverka hur de röstade...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem

Inlägg av pajfarmor » 13 december 2009, 02:13

Summa summarum: Man kan alltså anta att konsulerna (och andra ämbetsmän av samma rang inbördes) valdes separat ("the winner takes it all") men sannolikt i direkt anslutning till varandra, rent kronologiskt?

Tacksam för den snabba responsen B )

Skriv svar