Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Flizzaff
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 augusti 2009, 20:17

Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).

Inlägg av Flizzaff » 14 oktober 2009, 03:46

Jag såg en gång i en bok ett fantastiskt föremål som var byggt i kanske något mässingsliknande gods och föremålet var tekniskt utvecklat och avancerat. Det kan nog liknas vid ett mekaniskt urverk men är nog okänt vad det använts till. Föremålet innehöll gammal jord. Vill minnas att föremålet skulle vara 5000 år gammalt.

Jag har inte hittat någon liknande bok och minns ej vem som gjort boken. Det kanske var någon sensationslysten och lögnaktig flum-bok för jag inte trodde mina ögon.

Känner du igen eller vet något om föremålet så skriv gärna !

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).

Inlägg av lampros » 14 oktober 2009, 07:50

Tror mig ha sett något liknande. Men var inte det ett taxameter-"urverk" för antikromerska droskor?

Annars finns ju en hel del anomalier i mellanöstern, avancerad teknik typ det antika "Bagdadbatteriet" varmed man kunde göra guldplätering. Och den sumeriska kulturen, den första högkulturen i regionen, var i min bok synnerligen avancerad med alla sina institutioner (om vi lämnar tekniken åt sidan). Finns många gåtor här såvida man inte är lagd för att bortförklara allting.

Men om man gillar gammal teknik bör man läsa Henry Kjellsons "Forntidens teknik". En fantast? Kanske.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).

Inlägg av Göstring » 14 oktober 2009, 08:09

Kan det ha varit Antikytheramekanismen?

Bild

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).

Inlägg av lampros » 14 oktober 2009, 08:24

Ja, denna Antikyteramojäng var åtminstone vad jag tänkte på. Om det sedan var vad Flizzaff sökte vet jag inte...

(Så vad var det avbildade föremålet? Ett slags sextant enligt en snabbkoll på länken. Ingen taxameter. Även om sådana kan ha funnits på Roms droskor med.)

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Re: Avancerat tekniskt fynd, ur gammalt från kaldeiska Ur. (?).

Inlägg av SolitaryMan » 14 oktober 2009, 12:33

Claes Svahn bloggar om den på DN. Som jag förstår det är det väl inte så mycket en sextant, som en maskin avsedd att kunna räkna fram datum, både framåt och bakåt i tiden.

Skriv svar