Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av Knurd » 11 oktober 2009, 22:00

Rom hade runt en miljon invånare under antiken.

Man kan bara föreställa sig den mängd livsmedel och andra förnödenheter som behövde fraktas in i staden dagligen. Ett par kilo per invånare och dygn blir ett par tusen ton totalt per dygn. Och man hade varken järnväg, lastbilar eller varuhissar.

Hur lyckades de?

Och hur fick de ut avfallet? Var alla stadens toaletter knutna till kloaksystem?

Och hur har det fungerat i andra antika jättestäder? (Konstantinopel, Alexandria, Bagdad, Peking etc)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av tryggve » 11 oktober 2009, 22:38

Mycket av spannmålen som fördes in till Rom kom väl via hamnstaden Ostia?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ostia_Anti ... al_site%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Grain_supp ... ty_of_Rome

Sedan hade ju romarna ett för dåtiden mycket bra vägsystem, vilket väl kanske också bidrog till att man kunde få in livsmedel. Men det är ren spekulation från min sida.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av lampros » 12 oktober 2009, 06:41

För avfallet hade man ju KLOAKER. Underjordiska floder som fraktade bort skit. I vad mån alla utedass var kopplade till dessa vet jag inte men inte rann skiten i rännstenen inte.

Man hade sina kloaker och man hade till och med en kloakgud man tillbad: CLOACINA. Sant!

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av Knurd » 21 oktober 2009, 21:12


Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 oktober 2009, 22:28

Kul film. :)

Och inte att förglömma är att Rom naturligtvis var en skitig stad (med våra mått mätt), folk åt upp det man kunde få tag på (man levde inte i dagens överflöd), och att det gick omkring massa djur i staden som åt skräpet (och "tillverkade" ytterligare föda).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av varjag » 23 oktober 2009, 00:21

Anekdotiskt - behandlas i korthet spannmålsförsörjningen i boken 'We who are about to die" om grymheterna i den romerska arenan:

Det råder svält och hungerkravaller i Rom
Handelsflottan ligger lastklar i Egypten
Förfrågar om den skall lasta spannmål eller sand :roll:
Svaret: givetvis sand! Till arenan - så att romarna kan glömma sin hunger under skådespelen.......SUCK

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av Davian » 23 oktober 2009, 14:01

det är förstås för mig ett solklart val ifall man anser/inser att maten från Egypten inte hade räckt till alla. Det hade skapat betydigt värre kravaller om bara vissa i staden får maten... :)

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av Rosenhane » 9 november 2009, 16:43

Nu vet jag inte hur pass sant detta är, men i tv serien Rome så vägrar ju Marcus Antonius att skicka spannmål till Rom och även flera gånger i serien tas det upp med hur viktigt det är med spannmålet från Egypten och de försörjer staden Rom.
Är detta sant? Och var det därför man erövrade Egypten och gjorde det till en provins?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av lampros » 9 november 2009, 23:23

Che Guevara skrev:Nu vet jag inte hur pass sant detta är, men i tv serien Rome så vägrar ju Marcus Antonius att skicka spannmål till Rom och även flera gånger i serien tas det upp med hur viktigt det är med spannmålet från Egypten och de försörjer staden Rom.
Är detta sant? Och var det därför man erövrade Egypten och gjorde det till en provins?
Egypten var romarrikets kornbod har det sagts. Man kunde skörda tre gånger om året i Nilens rika, slamöversvämmade mylla.

anonymore
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 januari 2010, 12:52

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av anonymore » 2 januari 2010, 16:49

Jag har precis sett en dokumentärfilm om Pompei och Heculanum på Histroy Channel där man visade al kloak-systemet var inte dimensionerad att kunna frakta bort all skräp (mycket av det var inte flytande ens) utan man gick på upphöjda gångbanor bredvis husväggen (trotuarer) och vi korsningarna har man lagt stora, släta sten för att folk slapp vada i skit - jag antar att de gjorde man bara i finare områden. Sådana sten vid korsningen finn på Forum Romanum i Rom också.
Pompei hade lite kloaker med den rikare Herkulanum hade mera av det.
Kloak- och akveduktsystemet byggdes ut under kejsar-tiden så förhållanden var ännu vridrigare (för oss) innan det.
För folk som inte ens hade rinnande vatten, toalett och bad var dessa lyx - men även i romarriket var det lyx förbehållen för medborgare, som utgjorde ca. 10 % eller mindre av det totala befolkningen.

Innan Egypt har ockuperats hade man förstås egen produktion av mat samt har drivit in i form av skatter från de andra, redan ockuperade provinserna, och de har säkerligen inte slutat leverare efter att Egypt har annekterats.
"Panem et circenses" (bröd och cirkus) fick bara medborgare gratis, inte ens fria män, att inte tala om slavar och andra grupper.
Mat i överflöd gäller egentligen bara efterkrigstidens Europa, NordAmerika, Australien samt delar av Asien. Resten av världen svälter fortfarande eller i bästa fall har det knapert.

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av Knurd » 26 januari 2011, 18:43

varjag skrev:Anekdotiskt - behandlas i korthet spannmålsförsörjningen i boken 'We who are about to die" om grymheterna i den romerska arenan:

Det råder svält och hungerkravaller i Rom
Handelsflottan ligger lastklar i Egypten
Förfrågar om den skall lasta spannmål eller sand :roll:
Svaret: givetvis sand! Till arenan - så att romarna kan glömma sin hunger under skådespelen.......SUCK
Det låter väldigt skruvat. Finns det inte sand i Italien? Måste den importeras från andra sidan Medelhavet?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av cats » 27 januari 2011, 08:54

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Sades det inte i samband med att hämta säd? Eller så minns jag fel.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av lampros » 27 januari 2011, 09:15

cats skrev:Navigare necesse est, vivere non est necesse

Sades det inte i samband med att hämta säd? Eller så minns jag fel.
Jodå, det stämmer bra det:
Så var det Pompejus. Som ansvarig för Roms spannmålsförsörjning hade han åkt runt och samlat denna vara på Sicilien, Sardinien och i Afrika, och när han skulle resa hem blåste en storm upp. Hans kaptener avrådde från resan men själv beordrade han lätta ankar och tillade: "Vi måste segla men vi måste inte leva." Således: Navigare necesse est, vivere non est. Det var alltså i en synnerligen konkret situation han yttrade detta, men auran kring detta bevingade ord har kanske blivit den av en svärmisk ande som lever för att segla och seglar för att leva, en yttring av sjömansskapet som livsstil. (Men att det skulle vara det är ju lite malplacerat här eftersom romarna inte älskade livet till havs, aldrig seglade ut på oceanerna och i Medelhavet alltid höll sig så nära kusterna man kunde. Ännu ett indicium på det hela är att det hade lägre status att vara matros på en galär än legionär i armén.)
Detta är ur kapitlet om bevingade i ord i min essäbok om antiken. Hela filen här:

http://www.fandom.se/svensson/Antikon.pdf

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av varjag » 27 januari 2011, 11:19

Knurd skrev:
varjag skrev:Anekdotiskt - behandlas i korthet spannmålsförsörjningen i boken 'We who are about to die" om grymheterna i den romerska arenan:

Det råder svält och hungerkravaller i Rom
Handelsflottan ligger lastklar i Egypten
Förfrågar om den skall lasta spannmål eller sand :roll:
Svaret: givetvis sand! Till arenan - så att romarna kan glömma sin hunger under skådespelen.......SUCK
Det låter väldigt skruvat. Finns det inte sand i Italien? Måste den importeras från andra sidan Medelhavet?
Jag tror att arenan - krävde mycket torr ljus och finkornig sand - som antagligen inte fanns i Italien.
Skruvat? Jag vet inte - runt om oss idag lever millioner i misär - medan ''skådespelen'' rullar vidare. :roll:
Beijing olympiska spel - Sydafrikas fotbollsvanvett....
Utpressarligorna under IOC's och FIFA's banér hungrar hela tiden efter nya brännoffer på sportaltaret :x

Varjag

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Hur försörjde man Rom med förnödenheter?

Inlägg av Olof Trätälja » 28 januari 2011, 09:45

Det bör noteras att den romerska handelsflottan till allt väsentligt var statlig, i synnerhet den del som hade till uppgift att föra spannmål till Rom. Dvs själva fartygestransporterna upphandlades nog, men de finansierades via staten som i sin tur finansierade sig med skatter på lantbrukara i provinserna ! -De som odlade fick alltså även betala för att föra spannmålet till Rom.

Anekdotiskt så hade man under antiken blivit så tillvand av för transportören fria statliga transporter att någon goterhövding, har glömt vem, upplevde det som bedrägeri när likadana varor började kosta olika mycket på olika platser efter att Romarriket brutit ihop.

En annan annekdot är att den senare professorn i humanekologi, Emin Tengström, under 70-talets yra hyllade de statliga romerska transporternas "effektivitet" såsom något endast en stat kan uppnå. Av artighet nämner jag inte här och nu hur statliga guldägg som SAS och SJ sedermera utvecklat sig, men jag har å andra sidan inte svårt att föreställa mig att den romerska handelsflottan kunde få för sig att prioritera sand framför spannmål....
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar