Baktrien - Tiden före och efter Alexander

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
wemanuel
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 augusti 2009, 18:35

Baktrien - Tiden före och efter Alexander

Inlägg av wemanuel » 2 september 2009, 18:50

Hej!
Jag läser nu Arrianos skrift om Alexander och stöter i den på Baktrien. Baktrien verkar ha varit en av de oroligare provinserna Alexander erövrade men erövrade provinsen gjorde han. Frågan jag undrar är hur landet fungerade?
Hur såg de ut innan Alexander, hur styrdes det, vilket språk talades osv.
Hur såg det sedan ut efter Alexanders död? Läste nått om att det blev ett självständigt rike med grekiska influenser under en viss tid?

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Baktrien - Tiden före och efter Alexander

Inlägg av oilc » 4 oktober 2009, 12:55

wemanuel skrev:Hej!
Jag läser nu Arrianos skrift om Alexander och stöter i den på Baktrien. Baktrien verkar ha varit en av de oroligare provinserna Alexander erövrade men erövrade provinsen gjorde han. Frågan jag undrar är hur landet fungerade?
Hur såg de ut innan Alexander, hur styrdes det, vilket språk talades osv.
Hur såg det sedan ut efter Alexanders död? Läste nått om att det blev ett självständigt rike med grekiska influenser under en viss tid?
Bara taget rent ur minnet: Baktrien (=Afghanistan) före Alexander var ett område bebott av persisk-talande stammar med var sin hövding med zoroastrismen och buddhismen som religion. Alexander grundade grekiska städer och utsåg en grekisk guvernör som 250 fkr. grundade en grekisk monarki, som 100 fkr erövrade nordvästra Indien, dit huvudstaden flyttades, vilket gjorde Baktrien till en indisk provins; därmed frigjorde sig området snart och återgick till sitt tidigare tillstånd. Det erövrades av flera folk, bla Persien (Iran). På 600-talet erövrades Iran av Arabien, som ca 750 också erövrat även Afghanistan och gjort det muslimskt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Baktrien - Tiden före och efter Alexander

Inlägg av Hans » 4 oktober 2009, 15:42

180 f.kr. så var det inget pytterike.
Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Bactria

MVH

Hans

Användarvisningsbild
wemanuel
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 augusti 2009, 18:35

Re: Baktrien - Tiden före och efter Alexander

Inlägg av wemanuel » 19 oktober 2009, 21:57

Tack för svaren!

Skriv svar