Egypten

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Egypten

Inlägg av tobbe » 25 oktober 2002, 19:27

Vad hände egentligen med Egypten riket den med farao och pyramider alltså. Skulle gärna vilja lärna mig mer om det typ vilka årtal det fanns vilka de krigade med vilka som blev deras nederlag och hur det kommer sig att araber bor där nu osv.

Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 21 februari 2003, 18:16
Ort: Svenstavik
Kontakt:

Jag vet! :)

Inlägg av Tobbger » 22 februari 2003, 09:39

Eftersom att jag länge har varit intresserad inom "Det forna Egypten" eller "Faraonernas Tid", har jag svar på de flesta frågorna som du undrar.

1. Vad hände egentligen med egypten riket?
---------------------------------------------------
Romarna tog över marken i Egypten och förbjöd Ptah, Isis, Re, Osiris, Anubis, Thot, Min, Amun, Horus, Sobek, Seth, Hathor, Khnum och de andra. Präster i Egypten tillbad dessa i smyg men blev upptäckta. Kristna anhängare kom till templet och drev bort eller dödade prästerna. De rev också templet senare. Där försvann de enda som var kvar av hieroglyftydarna (du vet säkert att hieroglyferna var Egyptens symboliska alfabet). Senare hittades rossetestenen utav Napoleon. Denna stenen var en mycket gammal sten som hieroglyferna var översatta till grekiska på.

2. Vilka årtal varade det "Forna Egypten"?
------------------------------------------------
Om man räknar med de romerksa kejsarna så varade det mellan
3000 fKr och 310 eKr.

3. Vilka krigade Egypten med då?
------------------------------------------------
Egypten krigade inte förrän det romerska riket upptäckte Egypten. Det blev inte direkt ett krig. Egypten var ganska chanslösa mot Roms stridtaktik och tunga vapen...

4. Vilka blev deras nederlag?
------------------------------------------------
Romarna.

5. Hur kommer det sig att araber bor där nu?
----------------------------------------------------
Som med alla andra länder. Araberna har ju ganska nära till Egypten. Så de flyttade helt enkelt dit. Romarna kan ju kanske också ha haft arabiska slavar...

Jag hoppas att du är nöjd med det här. Det är bara att fråga mer om du skulle vilja det. :)

Mvh/ Tobbe :wink:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Jag vet! :)

Inlägg av Leonidas » 22 februari 2003, 09:46

Tobbger skrev:
4. Vilka blev deras nederlag?
------------------------------------------------
Romarna.
Du skriver att det var romarna som besegrade Egypten. Faktum är att egypterna besegrats av många. Allt från hyksos, libyer, assyrier, perser, greker och romare. Men den egyptiska kulturen lyckades överleva alla alla, nästan. De som verkligen krossade den egyptiska kulturen var de kristna som på 500-talet (tror jag) förstörde tempel och mördade egyptiska präster.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 22 februari 2003, 09:50

Tycker ändå det var bra skrivet, till-och-med jag som insnöad på ww2 fattar :wink:

Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 21 februari 2003, 18:16
Ort: Svenstavik
Kontakt:

Aj!

Inlägg av Tobbger » 22 februari 2003, 09:52

Ja, det var ju det jag skrev. I alla fall att de t var kristna som förstörde deras tempel. Skulle inte ha skrivit att Rom var deras underlag. Sorry! :oops:. Det var länge sen jag läste min tjocka bok "Egypten". Borde nog läsa om den. :) Tänkte faktiskt skriva att perserna var deras fiender. Men du måste väl i alla fall hålla med om att romarna var det största hotet! De hade ju mark där ända tills romarna själva gick under! Byggde sina vägar (du vet de snabbaste transportsätten innan tåget uppfanns)... :roll:

Inniscor
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 februari 2003, 00:01
Ort: Vittskövle

Inlägg av Inniscor » 28 februari 2003, 00:17

Tobbger: Jag kan inte riktigt hålla med om svaret på fråga 3, Egypten låg i krig under hela sin existans, från Nubier, Kushiter, Assyrier, Perser, Israeliter, Beduiner, Greker, etc. Faktum är att den egyptiska krigskonsten ofta var före sin tid, och vid de tillfällen då riket föll så tillskansade man sig erövrarnas militära teknologi och körde ut dom igen. Det Egypten som Rom invaderade var bara en skugga av sitt gamla jag, som följd av Nilens minskade flöde.
<font align="right">Plant a field with wishes, and you will grow more wishes.</font>

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 28 februari 2003, 10:38

Inniscor skrev:Tobbger: Jag kan inte riktigt hålla med om svaret på fråga 3, Egypten låg i krig under hela sin existans, från Nubier, Kushiter, Assyrier, Perser, Israeliter, Beduiner, Greker, etc. Faktum är att den egyptiska krigskonsten ofta var före sin tid, och vid de tillfällen då riket föll så tillskansade man sig erövrarnas militära teknologi och körde ut dom igen. Det Egypten som Rom invaderade var bara en skugga av sitt gamla jag, som följd av Nilens minskade flöde.
Jag håller med. Egypten hade, trots sin unika kultur, en förmåga att "suga" upp erövrare, se exempel som hyksos och ptolemaierna. Den egyptiska kulturen fortlevde efter den blivit erövrad, antagligen för att den var så stark och så väl utvecklad. Det var bara när en annan kultur och religion som inte accepterade konkurrerande synsätt, som den egyptiska kulturen krossades.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 28 februari 2003, 15:20

Även jag håller med om det. Egypterna var inte så fredliga som man skulle kunna tro.

/Johan

Användarvisningsbild
Mumien
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 mars 2003, 11:00
Ort: Norrland

Inlägg av Mumien » 11 mars 2003, 13:58

Tja alla

1. Vad hände egentligen med Egypten riket?
----------------------------------------------------
Tobbger har rätt, Egypten blev invaderat av Rom. Jag tror det var år 30 f.Kr eller där ikring som Egypten blev en Romersk provins under en kejserlig prefekts styre. Men det var ett tag sedan jag läste senast.

I alla fall så kan man säga att den fornegyptiska kulturen fick ett slut i och med att Augustus gick segrande ur slaget vid Actium. Antonius dog och Kleopatra tar självmord som ni säkert hört talats om. Som sagt så blev Egypten en romersk provins som alla andra romerska provinser, och landet sögs ut på alla sina tillgångar som skickades till Rom. Det skillde Romarnas erövring från de tidiga erövrarna, romarna satte en kejserlig prefekt att styra. Tidigare erövrare hade tagit makten men hållt sig till de gamla traditionerna så att säga, nu ändrade man dem helt och det gick inte.

Det var det som blev den forntida Egyptiska kulturens nederlag som jag ser det. Brist på respekt av Romarna. Men å andra sidan varför skulle de bry sig? Rom var ju den ledande militära makten under den tiden. Hursomhelst så kan man säga att det var en långsam process som fick det hela att förändra sig, blandningar osv. det föll inte på en dag. Romarna gick nog inte så hårt åt templen vad jag vet, men det skulle inte förvåna mig om de kanske gjorde det till viss del. Det sista Egyptiska templet tillägnat fornegyptisk religion stod öppet för allmänheten ända in på 500 talet e.Kr och då var hela Egypten kristnat och det är ju en ganska lång tidsperiod mellan Roms förklarande av Egypten som provins år 30 f.Kr till 500 talet e.Kr. Dessutom vet vi ju att det till exempel fanns ett tempel tillägnat Isis i Herculaneum bland annat. Så romarna förbjöd inte den fornegyptiska religionen, dom tog den till sig. Och det var inte allt fornegyptiskt dom tog med sig hem till Rom, de skeppade obelisker och statyer och anda egyptiska kultföremål till rom för att pryda stadens torg.

I Alexandria startade upplopp till och från och folket blev allt mer oenigt. I Egypten fanns också en blandning av människor från olika kulturer som dyrkade olika religioner vid den här tiden, greker, judar och kristna. Det gjorde att religionerna började blandas samman. Fornegyptisk religion blandades med kristendom och judendom och grekisk religion. Kristendomen vann kampen och som jag skrev tidigare så var i princip hela Egypten kristnat under 500 talet e.Kr. Men än idag finns det spår kvar av den fornegyptiska religionen i Egypten, främst bland de kristna även om Egypten nu är ett land där Islam är den största religionen.

Lite kuriosa: Kristna munkar mumifierade sina döda ända in på 600 talet e.Kr då det förbjöds.

2. Vilka årtal varade Egypten riket?
---------------------------------------------------------
Mellan 3032 f.Kr till 313 e.Kr Om man räknar från den första dynastin till och med den siste Romerske kejsaren.

3. Vilka krigade man mot?
--------------------------------------------------------
Alla skulle jag vilja säga. Man krigade mot Hettiter, Kushiter, Libyer Hyksos osv. Med andra ord man krigade långt innan Rom anföll Egypten och man var en ansedd krigsmakt. Under det Nya Riket var Egypten rikare än någonsin vilket man inte minst an se om man studerar gravgåvorna i Tutankamens grav som var en Farao under den tiden. Rikedomarna som strömmade till templen under den tiden var till största delen krigsbyten. Så nog visste man hur man krigade alltid =)

Dessutom vill jag bara tillägga att Egypten redan var ockuperat om man nu ska använda det ordet, när den förste Romerske kejsaren tog över Egypten. Den tiden kallas för den Ptolemeiska Tiden och inleddes med Alexander den Store. Efter honom regerades landet av ättlingar till en av hans generaler. Det var under den här tiden som osämjan mellan Rom och Egypten började och det var den som fick Rom att attackera Egypten från första början om jag minns rätt.

4. Vilka blev deras nederlag?

Romarna, fast inte på samma sätt som det gick för Kartago. Det var nog flera faktorer skulle jag vilja säga.

5. Hur kommer det sig att det bor Araber i Egypten idag?

Jag har inte så koll på det här men jag skulle tro att Tobbger har rätt. Skulle tro att många Araber kom till Egypten i och med Islams expension också.

Jag antar att mycket av det jag skrev redan har skrivits av er men jag hoppas att jag kan bidra med något ändå. Rätta mig om jag har fel, det var trots allt ett tag sedan jag läste.

Tack för en bra hemsida förresten.

/// Mvh. Robin

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 11 mars 2003, 15:08

Mumien skrev:Tja alla

1. Vad hände egentligen med Egypten riket?
----------------------------------------------------
Tobbger har rätt, Egypten blev invaderat av Rom. Jag tror det var år 30 f.Kr eller där ikring som Egypten blev en Romersk provins under en kejserlig prefekts styre. Men det var ett tag sedan jag läste senast.

I alla fall så kan man säga att den fornegyptiska kulturen fick ett slut i och med att Augustus gick segrande ur slaget vid Actium.

Den fornegyptiska kulturen (luddigt utryck!) gick mot sin definitiva undergång iom Egyptens kristnande.

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 11 mars 2003, 15:28

Under vilken tidsperiod byggde man pyramiderna då?

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 11 mars 2003, 15:50

Tack för svaren. Nu kan jag äntligen lärt mig lite om det egyptiska riket och inte om hur det var att leva däroch vad för kultur och religon man hade där, för det blir vi undervisade om i skolan ,men inte riket i sig vilket jag tycker är trist.

Användarvisningsbild
Mumien
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 mars 2003, 11:00
Ort: Norrland

Inlägg av Mumien » 11 mars 2003, 18:12

Sorry för det luddiga uttrycket Leonidas. Hursomhelst så vill jag bara kommentera det där lite, det ser ut som att jag sa emot mig själv lite där. Men vad jag egentligen menar är att det Egyptiska riket fick sitt defenitiva slut i och med kristnandet som du skrev, och det var det jag också försökte formulera i min post fast det blev kanske lite fel.

Vad jag menar är att jag såg slaget vid Actium som en vändpunkt där det började gå utför. Men jag kan inte påstå att jag är något proffs på det här, har aldrig varit särskilt intresserad av den Romerska epoken men man gör sitt bästa.


- Pyramiderna byggdes under Gamla Riket, alltså mellan 2707-2170 f.Kr

/// Robban

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Jag vet! :)

Inlägg av Patrik » 7 april 2003, 01:39

Tobbger skrev:Egypten krigade inte förrän det romerska riket upptäckte Egypten. Det blev inte direkt ett krig. Egypten var ganska chanslösa mot Roms stridtaktik och tunga vapen...
Jasså det gjorde de?
För övrigt var Egypten vid Roms invansion inte styrda av egyptier utan av ättlingar till den grekiske general (Ptolemaios I Soter) som utnämndes till guvenör av den vid denna tidpunkt av grekerna ockuperade Egypten.
Innan detta hade egyptierna ockuperats (och stridit med) Hykkos, Assyrierna, Babyloierna, Hettiterna, sjöfolken o.s.v.
Det är troligt att landet under de luckor som finns i den egyptiska tideräkningen delvis eller helt styrdes av utlänningar.

Egypterna var dessutom själva skickliga krigare och under perioder kontrollerade man områden långt ner längs Nilen och delar av Sinai och dagens Israel.
Västerut var dock den egyptiska expansionen liten av förståliga skäl...
Tobbger skrev:4. Vilka blev deras nederlag?
------------------------------------------------
Romarna.
Leonidas har helt rätt i att kristnandet av Egypten innebar slutet för den egyptiska kulturen, med islams inträde som den slutgiltiga spiken i kistan.
Tobbger skrev:5. Hur kommer det sig att araber bor där nu?
----------------------------------------------------
Som med alla andra länder. Araberna har ju ganska nära till Egypten. Så de flyttade helt enkelt dit. Romarna kan ju kanske också ha haft arabiska slavar...
Nja, flyttade och flyttade.
Egypten erövrades 642 e.Kr. av den arabiske generalen Amr ibn al-As från det Bysantinska riket.
I och med detta blev det arabiska inflytandet tämligen påtagligt.
Jag tror inte romarna satt med så många arabiska slavar att det kunde förändra demografin... :roll:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 11:07

Om man talar om araber som de människor som talar arabiska språk så blev egyptierna gradvis 'Araber' efter erövringen på 600-talet som Patrik sa. Annars är befolkningen idag i stort sett direkta ättlingar till de människor som fanns där under faraonernas dagar.

Skriv svar