Romersk befordran

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Romersk befordran

Inlägg av svartekaptenen » 16 maj 2009, 13:08

Ok ursäkta mig, men det är ingen film utan det är 2 avsnitt i Star Trek Enterprise
som utspelar sig i ett spegeluniversum, sök på Youtube efter titeln "in a mirror darkly"
om du vill se vad det handlar om. Vad kan jag säga jag är en trekkie :D

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Romersk befordran

Inlägg av Stefan » 17 maj 2009, 05:13

svartekaptenen skrev:Ok ursäkta mig, men det är ingen film utan det är 2 avsnitt i Star Trek Enterprise
Whatever. Film som film! :)


Om det är en lös sammansatt serie av fullängds 90 minutare, eller ett serie-avsnitt på 45-60, har ju inget som helst praktisk betydelse för vårt samtal. :)


Jag började fundera om det var något slags dator-spel på Star-Trek temat som du avsåg från början. Men inte ens det hade förändrat något i sak.

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Re: Romersk befordran

Inlägg av M Corleone » 17 maj 2009, 09:12

Jag kan komma två organisationer där det förekommer relativt frekvent och även accepteras, det är amerikanska cosa nostra och den napolitanska camorran. Inom den amerikanska maffian förkom det frekvent från 1930-talet fram till 1980-talet. Inom camorran finns en omtalad episod som skedde på 1980-talet inom den mäktiga Casalesiklanen. Fransesco Shiavone beordrade först i hemlighet mordet på sin boss Antonio Bardellinio, den som egentligen skulle överta chefskapet i klanen var Bardellinos systerson, när klanen samlats för att utse denna till ny boss så ströp Shiavone honom under ceremonin och övertog så chefskapet i klanen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Romersk befordran

Inlägg av tyskaorden » 22 maj 2009, 14:05

Att detta fenomen finns är det väl ingen som tvivlar på. Dock tror jag att vi vid detta laget avskriva att det skulle ha varit den allmänt accepterade gången för befordran i den romerska armén.

Skriv svar