Folkvisdom och -medicin

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Folkvisdom och -medicin

Inlägg av catshaman » 25 oktober 2002, 08:04

Folkvisdom och -medicin
En engelsk debattör retade mig genom att skriva att folkmedicin uppstod först på 900-talet eftersom vi bara har böcker så långt tillbaka. Förövrigt håller han sig alltid till det skrivna ordet och är "romare" så han kommer inte längre tillbaka än till vår tideräknings början.
.
I alla händelser började jag tänka på begreppet och la till visdom eftersom det liksom är baksidan av myntet i detta fall. Oftast menar man att folkvisdom bara är en del ordspråk och tydor som folkloristerna har samlat och de menar då att allt började för några hundra år sen om man hårddrar det. Folkmedicinen är då ett antal växter och en mindre mängd dumma fö5ösk till healing och sublimering.
.
Vet inte om det var kära gamla Sokrates som drog runt mig i en ironi = irra på och i. Det är vad akademikerna kallar problematisering. I alla händelser ju mer jag filosoferade desto vidare blev frågorna. Om man samtidigt ska spegla förfädernas helhetssyn blir det här med friskt och klokt något mycket större än bara en kur och ett visdomsord. Det är det genomtänkta samhälle som vid speciella tillfällen behöver medicin.
.
Tja, jag skulle kunna spåna hur länge som helst i frågan. Nu har jag skrivit ett utkast till essä. De flesta finner kanske essän ostrukturerad eller kort och gott "roddig". Men sånt är livet att allt blandas i en enda röra. Ibland får man kanske ta till det gamla ordspråket på Dal:
.
Tess mer en rör i smörja, tess varre loktar ho
.
I vissa saker måste man ha luddiga trådar så att inte visdomen formaliseras och dör. Levande vetande ändras om nödvändigt med tiden.
I alla händelser finns utkastet på
http://medlem.spray.se/catshaman/essae/0folkvis.htm
ha det catshaman

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Re: Folkvisdom och -medicin

Inlägg av UrsusRex » 9 augusti 2003, 18:05

Tyvärr verkar utkastet vara borta. Men att folkmedicin skulle kommit först när böcker började skrivas är befängt! Folkmedicin har väl alltid funnits!? Om inte annat i egypten! Där mycket kunde läras av mumifierarna om männsikans anatomi. De börjar ju talas om att det inte alls var slavar utan anställda som byggde pyramider. En slutsats av att spår av medicinsk behandling hittats hos slavarna, knappast något man lägger ner resurser på om de varit slavar som lätt kunde bytas ut!?

Vad menas med folkmedicin?

/B

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 augusti 2003, 19:10

Det börjas inte tala om att det var anställda som byggde pyramiden, det har varit vetenskapens vedertagna fakta sedan ett par årtionden. Endast i gamla ouppdaterade skolböcker hittar man fortfarande den envisa myten om att slavar byggde pyramiderna, tyvärr lärde sig min lillasyrra det så sent som förra året (böckerna var från 80-talet).

Folkmedicin är helt enkelt den folkliga medicinska traditionen till skillnad från den vetenskapligt etablerade. Men då det rör sig om gamla civilisationer så är gränserna flytande och det blir svårare att tala om en skillnad mellan folkmedicin och vetenskapens läkekonst. T.ex. så lär den kinesiska folmedicinen ha rötter åtminstone till fjärde årtusendet f.kr.

/DK M

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 9 augusti 2003, 19:20

Djinghis Khan skrev:Det börjas inte tala om att det var anställda som byggde pyramiden, det har varit vetenskapens vedertagna fakta sedan ett par årtionden. Endast i gamla ouppdaterade skolböcker hittar man fortfarande den envisa myten om att slavar byggde pyramiderna, tyvärr lärde sig min lillasyrra det så sent som förra året (böckerna var från 80-talet).

Folkmedicin är helt enkelt den folkliga medicinska traditionen till skillnad från den vetenskapligt etablerade. Men då det rör sig om gamla civilisationer så är gränserna flytande och det blir svårare att tala om en skillnad mellan folkmedicin och vetenskapens läkekonst. T.ex. så lär den kinesiska folmedicinen ha rötter åtminstone till fjärde årtusendet f.kr.

/DK M
Tja döm henne inte för hårt jag lärde mig det för ,,,, tja cirka fem minuter sen då du bekräftade det :lol: :lol: :lol:

Vad gäller folkmedicin tänkte jag som du men så kom jag på att exemplet med egyptierna kanske inte var särskillt bra. Präster som lärt sig anatomi är väl vetenskapliga om nåt!?

Men jag tänker på grodblad och örtteer, jag menar det är ju folkmedicin och det var det förmodligen långt innan niohundratalet! Vore kul att få nåt bevis på det! Särskillt bevis på att det fanns i norden skulle uppskattas av mig om någon därute vet mer! Isagor och annat finns det ju gott om sådana beskrivningar men de är ju nedtecknade efter niohundra :cry: Tänkte mest om nån vet nåt om fynd i stil med ett kärl som innehåller örtrester eller liknande...... Man kan ju hoppas!!!!!

/B

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 10 augusti 2003, 01:01

UrsusRex skrev:Men jag tänker på grodblad och örtteer, jag menar det är ju folkmedicin och det var det förmodligen långt innan niohundratalet! Vore kul att få nåt bevis på det! Särskillt bevis på att det fanns i norden skulle uppskattas av mig om någon därute vet mer! Isagor och annat finns det ju gott om sådana beskrivningar men de är ju nedtecknade efter niohundra :cry: Tänkte mest om nån vet nåt om fynd i stil med ett kärl som innehåller örtrester eller liknande...... Man kan ju hoppas!!!!!
De brukar i vart fall vid arkeologiska utgrävningar analysera fröer och annat för att ta reda på vad folk åt på den tiden. Antagligen finns där information som kan säga något om eventuell folkmedicin. Dessutom, om den kinesiska folkmedicinen har rötter tillbaka till 4000 f.kr., då är redan det ett argument för att folkmedicinen inte kräver skriftkonst. För inte hade väl kineserna sitt skriftspråk redan för 6000 år sedan? För övrigt kan jag inte se varför tillgång till skriftspråk skulle ha något samband med förekomsten av folkmedicin. Det återstår för den engelske debattören att bevisa det. :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 10 augusti 2003, 09:40

Folkmedicin kräver absolut inget skriftspråk - indianerna och andra naturfolk kan ju vara ganska skickliga då det gäller att koka ihop ngn brygd, trots att de traditionellt inte kunnat skriva

/DK M

Skriv svar