Sydgotisk byggkonst?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Sydgotisk byggkonst?

Inlägg av 1772 » 8 april 2009, 19:28

Finns några uppgifter alls om hur goterna i sydeuropa byggde hus?
Tänker främst på visigotriket i Spanien och Vandalriket i nordafrika.

Detta var ju nordmän som snabbt hamnade i en helt annan miljö. De kan gärna inte fortsatt bygga de nordiska trähusen från hemmavid, men behöll de några särtecken i sin byggkonst? Kanske skapades en blandstil mellan sydländsk och nordisk byggkonst?

Finns några lämningar/redogörelser alls för detta?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Sydgotisk byggkonst?

Inlägg av Odinkarr » 8 april 2009, 22:59

Jeg har forsøgt at efterse hvad vi ved om vandalerne i mit afsnit "Vandalerne fra Vendsyssel & Vendel":

http://www.verasir.dk/show.php?file=chap16-3.html#toc69

Som du vil se har vi vandalsk kunst dateret til år 450-525 e.Kr. En af afbildningerne viser en vandalsk rytter på vej væk fra sin herregård, opført i bindingsværk, i Kartago.

Vandalerne, sikkert som følge af klima og giftermål, overtager en række af samtidens romerske skikke. Det er også mit indtryk at de genopbygger Kartago, måske mere end de nybygger bystaten.

Normalt vil vi måle et bindingsværk i fag og stokværk. Det tror da dog vi skal være påpasselige med i dette tilfælde, da bygningen da bliver alt for høj. Måske er der tale om en højde på 4 stokværk. Jeg synes ikke vi kan se om taget er tækket med spån eller tegl. Stråtag er det i alle tilfælde ikke.

Visigotisk byggestil har jeg ingen kendskab til, men er meget interesseret i at høre om andre der evt. har.

mvh

Flemming

Skriv svar