Skriva brev - Romarriket

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Scumisen
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 februari 2009, 00:01

Skriva brev - Romarriket

Inlägg av Scumisen » 20 februari 2009, 00:12

Hej!

Går på gymnasiet i 1:an och ska skriva en uppsats utifrån boken "Kungars Död". Uppgiften är att skriv en brevväxling mellan huvudpersonen (Julius Ceasar) och mig där jag kommenterar och reflekterar över situationer i boken. Tänkte att jag skulle "låtsas" vara en senator och skriva ett brev, sedan ska jag skriva ett brev där Ceasar svarar.

Vad jag undrar är hur dem skrev/talade under romarriket (om man nu översätter det till svenska)? Inte djupt och detaljerat utan bara lite ytligt, t.ex. hur inleder man ett brev? Känns konstigt om man bara skulle skriva hej, ja ni fattar.

Hjälp och tips uppskattas! :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Skriva brev - Romarriket

Inlägg av koroshiya » 20 februari 2009, 03:59

Av bevarade texter kan man se att skrivkonsten var högt utvecklad. En senator vid denna tid kunde kanske därför anpassa både stil och innehåll beroende på vem han skrev till.

Här är en länk till en sida där du kan läsa många av Ciceros och Plinius den yngres brev.

http://www.fordham.edu/halsall/ancient/asbook09.html

Du kan fundera över vilket förhållande brevväxlarna har med varandra. Ifall de känner varandra bra kan brevet inledas med frågor om hälsa, eller kanske en rolig berättelse ur det dagliga livet. Sådana exempel finns i Plinius brev. Han kan berätta för en vän om att han börjat sporta, eller om det senaste inom underhållning.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Skriva brev - Romarriket

Inlägg av Hexmaster » 20 februari 2009, 08:29

Just i Caesars fall finns det väl korrespondens bevarad? - Stilnivån är hög; att formulera sig i tal och skrift var oerhört viktigt på den här tiden (viktigare än idag), och något som höga herrar förväntades klara av. Det var väl rentav något man kunde göra karriär på om man var riktigt duktig.

Bevarade brev från nästan samma tid finns även på annat ställe: Nya testamentet. Där finns ett antal brev skrivna till olika församlingar, där t.ex. Paulus bland annat frågar om läget och hur det står till med den och den, precis som våra brev.

Man har även hittat en fascinerande samling med brev från romerska soldater. Wikipedia-artikeln är förvånansvärt kortfattad men man nämner t.ex. ett brev där hustrun till kommendanten får en inbjudan från hustrun till kommendanten i ett annat fort till en födelsedagsfest.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vindolanda_tablets

Scumisen
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 februari 2009, 00:01

Re: Skriva brev - Romarriket

Inlägg av Scumisen » 21 februari 2009, 18:15

Tack för svaren!

Har tänkt att dem inte ska känna varandra, börjar med att senatorn presenterar sig, vad han har som intressen, ägor osv (bara lite kort). Någon som vet var man kan läsa specifikt om en senator? För att få lite inspiration.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Skriva brev - Romarriket

Inlägg av Morgan » 24 februari 2009, 16:18

Romarna uppfann till och med vykorten! I Skottland, vid Hadrianus Vall, har man hittat otroliga mängder brev mellan romerska soldater och deras familjer. En arkeolog visade upp ett rekonstruerat vykort fårn deras tid: Två träplattor som var sammanbundna med läderband. På framsidan hade man ett skönt motiv och på insidan själva texten. På baksidan stod personen det skulle till. Genom att dra till i läderbandet så slöts vykortet ihop till ett smidigt paket som kunde skickas med postryttarna.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Skriva brev - Romarriket

Inlägg av Hexmaster » 24 februari 2009, 17:35

Vindolanda, som sagt. :) I England noga räknat, söder om Hadrianus mur.

Vindolanda Tablets Online: http://vindolanda.csad.ox.ac.uk/

(Länken förklarar varför Wikipedia-artikeln var såpass kort, för det är en mycket innehållsrik sajt som verkligen går igenom breven och allt relaterat ordentligt.)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Skriva brev - Romarriket

Inlägg av Stefan » 1 mars 2009, 10:23

Hexmaster skrev:att formulera sig i tal och skrift var oerhört viktigt på den här tiden (viktigare än idag), och något som höga herrar förväntades klara av. Det var väl rentav något man kunde göra karriär på om man var riktigt duktig.

Jag antar att rent fysiskt var det sällan de skrev med egen hand. En sekreterare - vanligen en bildad sekreterar-slav - fick ta diktamen och renskriva.

Jag funderar, dikterade de alltid precis som det skulle stå i brevet, eller om det förekom att diktamen innebar enbart ett utkast, medan den kunnige sekreterarslaven gjorde sedan själva finliret...

Eller om man så vill. Det är en offentlig hemlighet att i rätt många fall historien genom var det hustrun som stod bakom sin man och var hans motor. Kunde det förekomma att slaven stod bakom sin ägare??

Skriv svar