Studerar och behöver hjälp

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Greven
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 februari 2009, 10:34

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Greven » 19 februari 2009, 11:56

KranG skrev:
Greven skrev: Pytagoras sats t.ex. visst vi har kvar den än idag men jag tror ändå att om den inte hade "Uppfunnits" då så hade den antagligen gjort det någon gång senare under historiens gång. Hade den inte det så tror jag att vi hade klarat oss utan den, det finns säkert märkliga mattematiska uträkningar och formler som vi inte känner till idag som skulle kunna vara till nytta för oss.

Likaså med demokrati, hade det inte blivit ett känt politiskt sätt att styra då så hade människan kommit fram till det förr eller senare ändå.
Jo, visst är det möjligt. Men nu var det så att det faktiskt var under antiken som ideér om statsskick och rättvinkliga trianglar uppfans. Spekulera mindre tack!
Jag diskuterar i syfte att lära mig, vad är ett forum till för?

Använd mindre "!" så låter det trevligare tack.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Studerar och behöver hjälp

Inlägg av Hexmaster » 19 februari 2009, 13:55

Frågan var
Greven skrev:Varför anser du att den delen i historieundervisningen som betecknas som Antiken är viktig att lära sig?
Att det som då lanserades skulle ha kunnat lanseras på annan plats vid annan tid (vilket inte sällan är fallet, fast de förekomsterna är mindre kända) är sant, men en annan sak.

Skriv svar