Afrika runt i fenicisk båt

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av Hexmaster » 11 augusti 2008, 01:24

Det är inte så ofta man ser expeditioner som verkligen påminner om gamle Heyerdahl:
They plan to set off on Sunday on a journey that attempts to replicate what the Greek historian Herodotus mentions as the first circumnavigation of Africa in about 600BC.

Their vessel, the small, pine-wood Phoenicia, is modelled on the type of ship the Phoenician sailors he credited with the landmark voyage would have used.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7550162.stm

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av millgard » 11 augusti 2008, 10:52

Det intressanta är att Herodotos dömde ut expeditionen som lögn, då sjöfararna hävdade att de kommit så långt söderut att solen gick åt andra hållet, vilket ju skulle bevisa deras otillräknerlighet - något som för den moderna människan bevisar deras sannfärdighet och vidimerar deras rundning av Godahoppsudden. Nu var det länge sedan jag läste Herodotos, så jag kan minnas fel i detaljerna.

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av björnen » 11 augusti 2008, 11:15

Det skall bli mycket intressant att följa resan! Det verkar dock lite vådligt att ge sig ut på resan direkt utan att skaffa lite erfarenhet om fartyget och ev. korrigera missgrepp i konstruktion och arrangemang. Artikeln säger också "But just like the ancient sailors, the crew will not really know how the boat will fare until it hits the open sea." men det vet jag inte riktigt om jag håller för relevant. Feniciernas första tur med sin första båt var nog inte runt Afrika... :)

Jag vill minnas att Björn Landström går igenom Herodotos text om (den fömodade) resan i sin bok "Vägen till Indien". Där försöker han knyta observationer av landmärken och naturfenomen till verklighetens kustlinje. Jag vet inte hur vederhäftig analysen är men Landströms illustrationer är fantastiska! Boken finns säkert på många bibliotek och brukar kosta en ringa summa på antikvariat.

/Björnen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av varjag » 11 augusti 2008, 12:17

Väldigt spännande! Hur välbyggd båten är får framtiden utvisa. Men skrovformen och linjerna visar en farkost, avsedd för oceansegling....äkta fenicisk eller inte.
Ett förfärligt stoj om pirater.....om dom startar i Syrien, borde dom lätt kunna få med en 20mm's automatkanon för att skicka sånt böss till hajarna :D . Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av Hexmaster » 11 augusti 2008, 12:50

Jag har hört samma uppgift som millgard. Tog en titt i källan, och det visar sig att Herodotos utdömande inte är riktigt så kategoriskt:
Herodotus skrev:As for Libya, we know it to be washed on all sides by the sea, except where it is attached to Asia. This discovery was first made by Necos, the Egyptian king, who on desisting from the canal which he had begun between the Nile and the Arabian gulf, sent to sea a number of ships manned by Phoenicians, with orders to make for the Pillars of Hercules, and return to Egypt through them, and by the Mediterranean. The Phoenicians took their departure from Egypt by way of the Erythraean sea, and so sailed into the southern ocean. When autumn came, they went ashore, wherever they might happen to be, and having sown a tract of land with corn, waited until the grain was fit to cut. Having reaped it, they again set sail; and thus it came to pass that two whole years went by, and it was not till the third year that they doubled the Pillars of Hercules, and made good their voyage home. On their return, they declared - I for my part do not believe them, but perhaps others may - that in sailing round Libya they had the sun upon their right hand. In this way was the extent of Libya first discovered.
Jag vet att Frans G. Bengtsson beklagade sig över denna hans misstro, och att världen här såg en fantastisk mängd berättelser - av varierande sanningshalt, men ändå - gå förlorade. Fast nu vet jag inte riktigt - av det lilla vi får höra så verkar det ha gått nästan otillständligt lugnt till. Inga hundhuvuden, enfotingar, sagokungar el.dyl.
http://en.wikisource.org/wiki/History_o ... tus/Book_4 ("kallad Melpomene")

Björn Landström var exceptionellt duktig på att skildra historisk sjöfart, i text såväl som bild. Att han skrivit i detta ämne var en oväntad och mycket god nyhet.

varjags inlägg påminner om att dagens resenärer inte alltid har mindre faror att bekymra sig för. Tänker även på Heyerdahl - han fastnade med sin Tigris i Djibouti p.g.a. krig och lät bränna den där.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av varjag » 11 augusti 2008, 13:22

varjags inlägg påminner om att dagens resenärer inte alltid har mindre faror att bekymra sig för. Tänker även på Heyerdahl - han fastnade med sin Tigris i Djibouti p.g.a. krig och lät bränna den där.
Precis! Annat var det när 'Britannia ruled the Waves'......

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av Giancarlo » 11 augusti 2008, 16:13

Erythraeiska havet? vad blir det på nu-tidiska?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av Hexmaster » 11 augusti 2008, 17:23

Giancarlo skrev:Erythraeiska havet? vad blir det på nu-tidiska?
"Eritreanska havet" = Röda havet (eller en del därav). Notera särskilt kanalen mellan Nilen och Röda havet.

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av björnen » 11 augusti 2008, 21:37

Nu är jag hemma och bläddrar i Landströms bok. Han pratar om alla de kända (förmodade) resorna men det är Hannos färd ca 525 f.kr. (återberättad av Plinius?) som han analyserar i detalj, inte den Afrika-runt något tidigare (ca 600 f.kr.) som tråden handlar om.

@varjag: Jag skulle säga att förstäven ser lite misstänk (arabiskt) rak ut va?
Annars är den förvånansvärt lik en del av Landströms teckningar i "Vägen till Indien". Landström hade nog varit nöjd men hänvisat till en målning på en krukskärva eller så angående stäven. :)

-Björnen

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av Hexmaster » 11 augusti 2008, 22:25

björnen skrev:Det verkar dock lite vådligt att ge sig ut på resan direkt utan att skaffa lite erfarenhet om fartyget och ev. korrigera missgrepp i konstruktion och arrangemang. Artikeln säger också "But just like the ancient sailors, the crew will not really know how the boat will fare until it hits the open sea." men det vet jag inte riktigt om jag håller för relevant. Feniciernas första tur med sin första båt var nog inte runt Afrika... :)
Ä-hum. Såg just följande:
The ship will be crewed by a largely British team of volunteers, some of whom have never done anything similar. Living conditions will be tough, and little different from those the Phoenicians would have endured.

The experience will be new for John Bainbridge, 23: "It's about how you get on with people. That's the most essential skill," he says.
Nu är det väl inte många människor, oavsett sjö-timmar, som gjort "anything similar". Men ändå.

Tog en titt på officiella sidan, och titta här:
There are still legs available to this 600 BC sailing expedition!
:D
Ideally the qualities that we are looking for are as follows:

* Age 17 - 60
* Medically and physically fit
* A strong swimmer
* Good command of English
* Adventurous and motivated
* Interested in maritime affairs, sailing experience preferred but not essential in every case
* A team player who can work under difficult and trying conditions
* An individual who will benefit from, what will potentially be, a life changing experience
* A willingness to assist the Phoenicia team with their PR activities
* To be an ambassador for yourself, Phoenicia, the expedition sponsors and your country.
Åtminstone en av punkterna påminner lite väl mycket om paying crew. Att det är en otestad experiment-skuta får man inget intryck av. Hm.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Afrika runt i fenicisk båt

Inlägg av varjag » 11 augusti 2008, 23:54

@varjag: Jag skulle säga att förstäven ser lite misstänk (arabiskt) rak ut va?
Absolut -ser ut som en 'dhow'. Vilken är en sjövärdig båttyp. BBC-bilderna visar ju inte seglet men det blir nog ett latinsegel av ngn typ. Reserutten ger ju en oövad besättning chanser till att 'lära under gång' och går mest genom lugnare farvatten vad vädret beträffar. Undantagandes rundandet av Godahoppsudden där det kan bli hårda vindar.

Man önskar dem 'bon voyage', Varjag
Bilagor
arabisk dhow.jpg
arabisk dhow.jpg (7.58 KiB) Visad 2943 gånger

Skriv svar