Europeiska kattdjur (lejon m.m.)

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Ecofa
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juni 2008, 20:44
Ort: Norrort

Europeiska kattdjur (lejon m.m.)

Inlägg av Ecofa » 12 juni 2008, 21:02

Hej,

Vad är känt om kattdjur så som tigrar, lejon, sabeltandade och deras levande och utdöda släktingar i Europa? Vilka arter/underarter har levat i (norra) Europa, har de gjort det samtidigt som människan? Har de haft randig päls eller annat (må vara svårt att avgöra)?
Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Europeiska kattdjur (lejon m.m.)

Inlägg av Hans » 13 juni 2008, 17:57

Välkommen!

Lejonet har faktiskt funnits i Europa men utrotades - fick jag själv lära mig här. Sabeltandade tigrar vill jag minnas bara fanns i Amerika.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Europeiska kattdjur (lejon m.m.)

Inlägg av Schwemppa » 13 juni 2008, 22:12

Också den här diskussionen har förekommit här i urminnes tider:

viewtopic.php?f=35&t=14862

Hans var med redan då.

Ecofa
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juni 2008, 20:44
Ort: Norrort

Re: Europeiska kattdjur (lejon m.m.)

Inlägg av Ecofa » 13 juni 2008, 23:47

Tack!

Hittar inte riktigt vad jag söker.

Om jag omformulerar/vidgar frågan som, har våra förfäder (t ex urindoeuropéerna) levat i samma område och tid som randiga kattdjur? Om detta var tigerns utbredning 1900, lär han ha varit än mer utbredd för tiotusentals år sedan? Jag lyckas aldrig hitta någon karta över tigerns utbredning före 1900.
Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need.

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Europeiska kattdjur (lejon m.m.)

Inlägg av Samequeen » 14 juni 2008, 11:32

Ecofa skrev:Tack!

Hittar inte riktigt vad jag söker.

Om jag omformulerar/vidgar frågan som, har våra förfäder (t ex urindoeuropéerna) levat i samma område och tid som randiga kattdjur? Om detta var tigerns utbredning 1900, lär han ha varit än mer utbredd för tiotusentals år sedan? Jag lyckas aldrig hitta någon karta över tigerns utbredning före 1900.
Fin karta! Jo, läs en intressant bok som i princip handlar om en del av svenskarnas förfäder, om jag skall hårddra det :D. "Kurgans, Ritual Sites, and Settlements. Eurasian Bronze and Iron Age". British Archaeological Research International Series 890, 2000.
Studera gärna de kultiska föremålen, det finns tex en örn som liknar den som var symbol för Folkungaätten i Uppland när de kom från Östergötland ca 600 eKr . Boken finns att ladda ner på Internet.
Randiga kattdjur...

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Europeiska kattdjur (lejon m.m.)

Inlägg av pandersson2 » 16 juni 2008, 06:05

Hans,
det bär mig emot, men jag får korrigera dig. Det fanns sorter av sabeltandade tigrar i Europa, invandrade från Nordamerika. Den mest kända, Smilodon, kom dock aldrig hit. Det är som med mammuten, man glömmer lätt att det fanns andra arter som levde på annat håll.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saber-toothed_cat
Homotherium levde tydligen i Eurasien till för 30 000 år sedan så den kan väl ses som samtida med människor.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Europeiska kattdjur (lejon m.m.)

Inlägg av Hans » 16 juni 2008, 08:53

pandersson2 skrev:Hans,
det bär mig emot, men jag får korrigera dig.
Det är bara bra att du gör, jag har absolut inget monopol på sanningen. Tack för informationen, nu har jag lärt mig något nytt :D

MVH

Hans

Ecofa
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juni 2008, 20:44
Ort: Norrort

Re: Europeiska kattdjur (lejon m.m.)

Inlägg av Ecofa » 22 juni 2008, 17:34

pandersson2 skrev:Homotherium levde tydligen i Eurasien till för 30 000 år sedan så den kan väl ses som samtida med människor.
Tack :) Vad kan man anta om dess pälsmönster? Vore randigt lämpligt i det landskap som fanns här då, eller "prickat"?
Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need.

Skriv svar