Makedonska falangens uppgift -att slå eller bara engagera

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Makedonska falangens uppgift -att slå eller bara engagera

Inlägg av von Adler » 7 augusti 2008, 12:43

Med relativt lågutbildad menar jag att de inte var en krigarklass, eller som vi skulle säga idag, en professionell styrka. Jag vet att det fanns kungens garde, svärdsbärare och kompanjoner som red med generalen eller Filip eller Alexander själv, dessa var adelsmän eller i alla fall professionella krigare och betydligt bättre tränade i strid än vad falangen var.

Falangen drillades, för att hålla ihop och kunna slåss och röra sig som en enhet. Den var relativt lätt pansrad och bestod av de lägre klasserna i det Makedonska samhället.

Det var en av sakerna som var revolutionerande med det Makedonska stridssystemet, att icke-professionella soldater tränades till en effektiv styrka - i andra arméer var sådan milis mest ett rörigt band med högst opålitlig moral. Dock var de fortfarande lågutbildade t.ex. i jämförelse med en hoplit. En mot en skulle en falangist få stryk av en hoplit nio gånger av tio, styrkan låg i pikarna och förmågan att hålla ihop som enhet, inte i utbildningen.

Den makedonska falangen var långt före andra länders trupper som var pansrade på samma vis och kom ur samma samhällsklass, men de var fortfarande betydligt mindre utbildade än professionella soldater.

Och det räcker med ett PM för att få min uppmärksamhet, du behöver inte använda CAPS.

Sobbe
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 november 2009, 10:15

Re: Makedonska falangens uppgift -att slå eller bara engagera

Inlägg av Sobbe » 16 november 2009, 13:19

Hej

Försöker att leta upp allt läsbart om Alexanders den stores härförare.
Speciellt intresserad att få veta något om följande
Melagros, Polypechon, Filotas

Skriv svar