Geometric Era?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Geometric Era?

Inlägg av Calypze » 2 januari 2008, 15:30

Jag undrar när den s.k "Geometric Era" i Greklands historia varade, alltså ungefär mellan vilka vilka år. Wikipedia har inte den eran, och Google ger snålt med relevanta resultat.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 2 januari 2008, 15:45

Den geometriska tiden varade från ca 1000 till ca 700, alltså samtida med slutet på den nordiska bronsålderns period IV samt period V. Men i Grekland räknas det förstås inte till bronsåldern.

Tillägg: Hittade nu att eran även fanns på wikipwedia men under rubriken Geometric Art. Där använder man sig av något andra definitioner än jag gjorde ovan och skriver om protogometric art för sig. Någon artikel om sengeomerisk tid verkar däremot inte finnas men den keramik som illustrerar artikeln är ändock sengeometrisk dvs från 700-talet och inte från det tidsintervall som man påstår att artikeln skall handla om.

Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Calypze » 10 januari 2008, 21:49

Ok, tack för svaret. Det är alltså detsamma som den arkaiska tiden, eller?

Den geometriska perioden var väl efter den doriska invasionen och Mykenes fall, som om jag minns rätt var kring 1200 f.Kr.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 11 januari 2008, 21:33

Calypze skrev:Ok, tack för svaret. Det är alltså detsamma som den arkaiska tiden, eller?

Den geometriska perioden var väl efter den doriska invasionen och Mykenes fall, som om jag minns rätt var kring 1200 f.Kr.
Nej inte riktigt. Den arkaiska tiden är tiden närmast efter den geometriska. Mellan tiden för Mykenes fall och den geometriska tiden finns också greklands medeltid eller greklands mörka tid.

Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Calypze » 21 januari 2008, 20:28

Ok. Var det under denna period som statsstater som Sparta och Atén bildades?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 21 januari 2008, 22:14

Landskabet Argos, den Peloponnesiske halvø, har styrke indtil Sparta vinder frem i 500 tallet f.Kr.

En af de vis man kan se forskellen, og skiftet i hvem der har styrke, er på vin- og vandkar. Ca. år 760-750 f.Kr., dvs. før de græske bystater eller Sparta opnår styrke og derfor får indflydelse på udformingen af skibe, ser vi skibets stavne ende op i to langhalsede fugle. Dette skal symbolisere at langskibet er Fugl Fønix og skibene er stort set identiske til langskibene fra vore helleristninger i Skandinavien. Dette ændrer sig da Sparta og Athen dukker frem af morgendisen.

mvh

Flemming

Skriv svar