Angloskandinaviska förbindelser

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

religion

Inlägg av catshaman » 20 september 2002, 17:53

Jag försöker undvika diskutera kristendom eftersom jag studera idéer långt bortom den rätt senkomna kristendomen. Därför använder jag ej heller ord som "heden, hednisk" eftersom det är ett värdeomndöme och hör inte hemma i neutral opartisk beskrivning av varför vi människor beter oss som vi gör.

.
Samtidigt inser jag att om man gör självoffrandet till religion är det ett bra redskap för åsiktsmonopolet. Min personliga avsmak kom när prästen vid konfirmationen sa att man vid nattvarden äter Kristi lekamen och dricker hans blod. Min inlevelseförmåga fick mig att se mig själv som en kannibal och att religionen främjer kannibalism och vist har kristendomen så att säga ätit ut vad man klassar som lägre stående folk.
.
Dessutom anser man sig vara naturens herre och med tanke på med vilken takt djurarter utrotas och regnskogar skövlas har jag mina tvivel om såväl kristenbdomens som marknadsekonomins förträfflighet. Vid samma tid i min ungdom skulle missionärerna i svartaste Afrika sätta byxor på svartingarna och lära dem att göra Vita Masa befalde.
.
Jag tror på den jämlikhet våra förfäder uttryckte i Jämn, Jämhög och Tredje --- där sätter sig ingen j---l på nån annan människa
ha det Bengt

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: religion

Inlägg av Lundmanus » 20 september 2002, 19:52

Givetvis är nattvarden en form av rituell kannibalism och en påminnelse om det ytterst primitiva i judendomens väsen liksom föreställningen att människan är överordnad naturen. Bifogar några utdrag ur Vodskovs Sjæledyrkelse og naturdyrkelse. Bidrag til bestemmelsen af den mytologiske metode (1890-97). Poängen är att européer till skillnad från semiter och afrikaner höjt sig från förfädersdyrkan (form over substance) till naturdyrkan (substance over form). Syftet med övningen är givetvis inte att hacka på nån särskild folkgrupp utan att åskådliggöra betydelsen av inflytandet av en primitiv kultur i antropologisk mening.

Ha det

Hans

“The to us alien, even crazy idea, that of soul worshiping, is this: Man is the only true life, Man is God (the individual is the substance, to speak philosophically). Therefor, every attempt to learn to understand nature and its laws is principally hindered, or, to be more precise, the explanation is given once and for all: the very objects of nature are the originally deceased parents and grand parents or at least created by them, and every activity of nature is a manifestation of the deceased’s kind willingness or anger. It is this adventurous, unreal basic view that inhibits the growth of the societies of the soul worshipers. Even if a theory, even the most deeply rooted, never is in sole control; the practical needs make themselves felt, the necessity of new acquisitions and sources of income, the necessity of new ways of social life in the growing societies, can even under the harshest soul worshiping force perfect technique into being (for the most immediate needs), and excellent laws, high and pure moral, but in the field of thinking the soul theory demands its right that makes impossible a clear distinction between God and Man, or a clear conception of the stance of Man in the great whole of Nature, and it simply follows that philosophy or science of nature are non existent with soul worshiping races, and that they are there with the Indo-Europeans. The modern science of nature and the old nature worshipping of the Indo-Europeans are simply two sides of the same thing. That Nature is divine and that the existence is subjected to the conformity of the Law of Nature, are the two basic ideas that in the most different ways come forward in the mythologies of the main Indo-European peoples, that control modern Science and reveal an original strive with the race for what I call religious knowledge. But when in our age scientists with a true Indo-European sense of romance far beyond practical demands enter deeply into the life of the smallest cell, this unselfish love was rewarded with an unforeseen power over the forces of nature, that secured the supremacy of this race over the other. “ (…)

“The Semites, however, lack every independent philosophy and with just one exception every technical science, and their few and weak attempts to write epic poetry are choked under a mountain of worldly and theological lyric poetry. They have no description of nature, no literary composition of reality, no philosophy of nature, and no natural science, but on the one hand an ardent, passionate lyric poetry, and on the other hand the purely abstract intellectual sciences, mathematics and astronomy, but basically just as far as it serves the most immediate needs” (…)

“But, one might say, it was the Semites who first distinguished between God and Man, it is them we have to thank for the belief in the one creating god. Yes, that is what one usually says, and even a Renan claims that the monotheistic idea is the driving force of the Semitic race, but we all really know from our childhood that the Semites did nothing to deserve their monotheism. They have fanaticized themselves up to it, they have made their own forefather, their own national god, into the One and Only, or, to look at it from the other side, they have made the One and Only just as sublime, but also just as vindictive and bloodthirsty, just as vain and narrow-minded as only a true Semite can be. The purer and nobler conception of the unity and conformity of the existence is exclusively an Indo-European acquisition, and the concept of God started to grow within Judaism only through Persian, and within Christianity Greek, influence. Only by that it was succeeded, and only to some extent, to change the Jewish declination and turn the not very amiable Jehovah into an upright Heavenly Father.” (…)

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Värdeomdömena kräver alltid en referens

Inlägg av catshaman » 20 september 2002, 20:36

Just i kväll såg jag på TIME TEAM som grävde i en grotta som kanske varit en avstjälpningsplats för icke önskvärda lik. Man hittade ett spräckt ben och började misstänka kannibalism. Teamledaren Tony uttryckte sin avsky för denna brutalitet
.
Nästan samtidigt såg jag på nyheterna när israelerna sprängde ett hus i närheten av Arafats högkvarter. En vakt pulviserades och gick upp i rök. Vår tid är åtminstone inte bättre än förfädernas
.
Antingen måste man ha en etisk referens eller så får man slå dövörat till och i arkeologi kanske få en arkelogisk domstol förrän man slänger ut beskyllningar åt alla håll i tveksamma fall.
.
För min del försöker jag behandla såväl levande som döda nu och då med all respekt. För det mesta beskriver jag idéerna bakom så gott jag förmår. I en del fall kan man visa konsekvenserna av olika handlingsmodeller
ha det Bengt

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

En anna värld

Inlägg av catshaman » 20 september 2002, 21:24

Hans
Läste utdragen ur Vodskov och ser att jag lever i en annan värld än dessa andliga teoretiker i sin små lyor. Jag måste bekänna att jag ofta ägnar mig åt "förfädersdyrkan". En längre period i mitt liv var det namn/idoler som Volta, Ampere, Einstein, La Grange och många fler. Vi behöver en manifestation att binda minne eller andra data till. I vardagslivet kommer man ihåg sin nära omgivning och de lärdomar man drar. Gamla krökta gummor går till kyrkgården för ett lite snack med deras kära och behöver gravsten som en symbol. Kända mäns statyer finns lite överallt.
.
För mig är Teologiska Fakultetens teoretiserande andlighet rena volapyk och BLURR. Jag beskriver förfädernas såkallade gudar oftast som minnessymboler likt mina. Man kan analysera det fram genom de figurativa lämningarna från många kulturer förutsatt att man inte innan man studerar har satt etiketten "primitiv" på dem ty det verkar som ett "locket på"
.
Romarna brukade stoltsera med sin rationalism och exemplifierade med att när de ser molnen stöta ihop förorsakar det blixt och dunder --- medan de dumma etruskerna menar att gudarna skickar ett budskap när molnen stöts samman. Den som träffats av blixten håller kanske med. Nåja såväl romersk som etruskisk kultur och folk klarade livhanken ändå. De nordiska forskarna i hällristningar brukar ofta säga att en ristning av ett fotspår på en häll är "Guden fotspår" --- i Italien säger de det är "Människans spår". Gudar kan inte utföra handling och äger ej existens i den mening ordboken definierar ordet existens.
.
Jag känner inte till semiternas världsåskådning så jag kan inte följa Vodskovs resonemang och som sagt förklaringsmodellen håller inte i grunden. Om du märkt det så använder jag ordet "gud" i mycken liten utsträckning eftersom jag ser det som idoler, iconer, role model, osv. Sen finner man sällan beskrivning av verklig tillbedjan utan det skapas på fakulteten.
.
Såg just diskussion om "hästgudar" i Frisien utan redovisade bevis. Jag känner till såväl Hästen som Hjorten men de var dels stjärnbilder och dels kan orden ersättas med "vårdagjämning och Vårfest med planering av säsongen". En annan sak att överklassen älskade sina hästar och arrangerade säkerligen gärna en fest med hästen i centrum. Vad vi kallar "hästoffret" slutade jun med att menigheten åt upp hästen. I templen gick offergåvorna till prästerskapet om de kunne använda det. Det är frågan om vilka etiketter vi sätter på saker och ting. Men jag ser inte allt detta som religion utan som "seder och bruk"
Varför ska man krångla till det.
Ha det Bengt

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: religion

Inlägg av Lundmanus » 21 september 2002, 11:24

Det var givetvis inte meningen att moralisera på något sätt. Saken är bara den att kulturer liksom människor befinner sig på olika långt framskridna stadier i utvecklingen. Termen förfädersdyrkan syftar inte på att vi vårdar minnet av döda släktingar utan den fullständiga identifiering med gruppen (kollektivism) som kännetecknar primitiva kulturer liksom totemism, andetro osv.

Den semitiska världsåskådningen är väl värd ett studium med tanke på vilket inflytande den haft på europeisk kultur från Paulus till Marx och Adorno. F. ö. delar jag uppfattningen att gudsbilden eller gudsbilderna är en projicering av den egna personligheten och framträder i form av idoler, ikoner, role models o. s. v.

Ha det

Hans

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

språkförbistring

Inlägg av catshaman » 21 september 2002, 12:06

Begrepp som totemism och andetro har skapats av akademikerna och inte av folk. Tidigare kulturer tycks ha ett bildspråk bland annat därför att de använder båda hjärnhalvor. Australiernas drömtid är den mest bekanta och jag har en uppgradering på gång med en analys. En forskare har påpekat att västerlänningen kan inte tänka i bilder medan kineser och japaner genom sin bildskrift skolas att se i bilder.
.
Kort sagt jag diskuterar utifrån ett annat relativitetssystem där diskussion är närapå omöjlig.
.
Som du förstår rationella jag vänder mig mot det konstgjort förandligade akademiska språket. Se även min essä på enngelska om "Pretend and understand" där jag visar att jag äör inte ensam i den inriktningen. Likaså vänder jag mig mot begrepp som kan vara flertydiga. Jag som ser minst 6000 år bakåt ser att vi till vardags använder intellektuella begrepp/ landvinningar som förfäderna skapade åt oss. Ska jag kalla mig primitiv när jag använder dem?
.
Alla varelsers självbevarelsedrigft innebär att vi möter nya ting i vår omgivning med den automatiska reaktionen att befara det värsta. Det gäller även i intellektuella frågor att när folk möter okända ting är det lätt att värdera det negativt.
.
I en flock av hjortar flyr hindarna med sina kalvar och även de yngra handjuren flyr åtminstoine en bit, medan lederhjoretn tar det lugnare och försöker överblicka läget. Älgar brukar vandra i väg majestätiskt om de inte gillar sälskapet. Vi människor beter oss i mycket likadant
.
Jag försöker konsekvent tillämpa Einsteins formulerade relativitet som säger att päron ska mätas med pärons mått och äpplen med äpplens mått. Med andra ord man måste se på det lokala relativitetsfältet utifrån dess relativet och regler. Det är omöjligt att skapa ett relativitetssytem som kan mäta vår tid och forntiden med samma mått. Det väsentliga i människans kultur är "överlevnaden och hållbarheten".
.
De höga akademiska måtten i högt och lågt ställs på ett mycket svårt prov när man frågar om vår kultur består om 25000 år. I Afrika ser vi kulturer som bestått med samma naturbrukande så lång tid och de kommer förmodligen att bestå lika lång tid till om de får vara i fred för västerlänningen. Västerlänningarna kallar dem primitiva!!!
.
ha det Bengt

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: språkförbistring

Inlägg av Lundmanus » 22 september 2002, 17:50

Var på bröllop igår och har en fruktansvärd baksmälla så jag gör det enkelt för mig igen och helt enkelt citerar antropologen Bertil Lundman angående kultursynen (Kompendium i etnografi, 1963).

De olika kulturerna tänker sig modern forskning icke som förr (och delvis ännu i det härvidlag andligen efterblivna Amerika) ligga i (åtminstone tämligen) rät linje från savages, över barbarians och higher acriculturalists till urbanisation som kulturens slutmål, utan såsom olika försök och utvecklingslinjer hos olika människogrupper att bemästra olika omgivningar. Naturligtvis kan man, åtminstone om man blott tar hänsyn till det materiella, göra en grov uppställning efter graden och ej minst arten av naturbehärskning. Men detta blir dock alltid ytterst schematiskt. Den mer andliga, speciellt den religiösa kulturen går tydligen ofta delvis helt andra vägar. Ja det är tvivelaktigt om t. ex. gemene man i USA:s storstäder andligen alltid står över (den f. ö. med orätt s. k.) australnegern.

Begrepp som matriarkat, animism, totemism o. s. v. kallar han rätt otillfredsställande, ehuru ännu delvis oumbärliga sociologiska slagord (Jordens folkstammar, 1987).

(Jo, jag kan formulera egna meningar, men jag hoppades samtidigt kunna intressera dig för Lundmans arbeten.)

Ha det

Hans

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Gallehushornen

Inlägg av catshaman » 23 september 2002, 17:26

Hej
Nu finns en uppgraderad version om Gallehushornen eftersom fler data har kommit fram bl.a. genom modern arkeologi
http://medlem.spray.se/catshaman/s25eril/03Eriler3.htm
ha det catshaman

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Norsk förbindelse till Kent?

Inlägg av catshaman » 6 oktober 2002, 15:50

Angelsaxarna
Mitt intresse är egentligen bara angler och juter och gäller Nordens rötter. Andra sköter så väl det här med de engelska saxarnas rötter. En del vill göra Frisien till hela kustområdet från Frankrike till Sönderjylland. Det går lätt pseudonationalism i frågor av denna typ.
.
Även jag har fått hålla i mig för att inte göra erilerna till "världsherrar" fast det är uppenbart att det var den rika klassen som behärskade runorna och säkerligen ochså var med vid flytten till England tidigt på 400-talet.
.
Det har varit lätt för debattörerna sålänge man bara hade litterära källor som Bede att luta sig mot och då var det i det närmaste "estetik" och övertalningskonst. Numera har arkeologin börjat ändra och bekräfta våra uppfattningar i dessa frågor.
.
Jag har satt in ett nytt avsnitt om "Fynd" där jag har en länk till utgrävningsresultaten och jämför några bilder med motsvarande från Norge. dels blir säkerligen norrmännen glada och dels visar jag att begreppet "jutar" kanske nog är vidare än Bedes och andras jutar från Juland.
.
Jag har icke resurser att gräva djupt, men jag vill visa vad framtiden eventuellt kan finna när man börja göra jämförelser i större utsträckning samtidigt som man grävcer upp mer i synnerhet i England som mest varit intresserad av sina romerska lämningar och sen förstås saxarna eftersom de var de sista vinnarna före normanderna ( som faktiskt ochså hade npordisk påbrå.)
http://medlem.spray.se/catshaman/s25eril/02angels.htm
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 29 december 2003, 01:39

Ibland är det kul att gräva i arkivet och hitta små guldägg.

Jag tycker denna sträng är en sådan, och fast jag inte har så mycket att tillföra själv vore det kul om andra som är mer kunniga i denna tid kunde bidra med lite fakta som kan balansera det tidigare skrivn, vilket är en lite konturlös blandning av kunskap och dravel ser det ut som.

Skriv svar