Reenactment

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Primus Flavius
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2002, 10:37
Ort: Malmö

Reenactment

Inlägg av Primus Flavius » 7 september 2002, 10:49

Ave!

Skulle bara kolla om det fanns något intresse här för romarriket. Vi är ett gäng i skåne som håller på med romersk reenactment - vi gestaltar Legio XX Valeria Victrix. Skulle vara kul om det fanns likasinnade på detta forum.

Valete!

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 7 september 2002, 13:16

låter ju skithäftigt!
hemsida?

Primus Flavius
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2002, 10:37
Ort: Malmö

Inlägg av Primus Flavius » 7 september 2002, 14:25

Vi är några stycken som tidigare hållt på med ww2 reenactment, men som tröttnade på den förhärskande okunnighet och ignorans för historiska fakta som råder i nämnda ämne. Vår nystartade reenactmentförening (Romerska Reenactment Sällskapet) är således i uppbyggnadsstadiet och för tillfället artetar vi med tillverkning av utrustning, studerar romersk militaria, kollar intresse osv. På sikt kommer vi att delta i olika reenactmentevenemang i norden och i europa. Detta är en oerhört lärorik och skapande möjlighet till att förstå och levandegöra den romerska legionären. Om ni är intresserade av romersk militaria eller reenactment så hör av er till: Primusflavius@hotmail.com eller gå in på http://msn.groups.com/legioXXValeriaVictrix/

Mvh Micke

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 13 september 2002, 23:35

Tjenare Primus Flavius!
Ert nya projekt låter spännande.
Själv sysslar jag med 2vk re-enactment och blev således nyfiken på varför ni tröttnade på detta?

Användarvisningsbild
M Lenngren
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 augusti 2002, 20:21
Ort: Vartofta

Inlägg av M Lenngren » 3 oktober 2002, 23:15

Avete, ut valetis?

Jag hadde för mig att Legio XX Valeria Victrix redan var återuppväckt i Wahington D.C.

Valete.

Primus Flavius
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2002, 10:37
Ort: Malmö

Legio XX

Inlägg av Primus Flavius » 7 januari 2003, 15:17

Ave!

Med tanke på att Legio XX i USA inte upplever någon större konkurrens från oss här i Sverige så tror jag nog att de samtycker till vår existens.

Hemsidan börjar nu ta form (mkt återstår dock) Är ni intresserade så gå in och kolla på: http://members.fortunecity.se/primus/

/Primus

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 7 januari 2003, 21:05

Det här lät faktiskt riktigt intressant för en som mig som liten dagarna i ända kunde sitta och bläddra i Peter Connollys underbara bok om den romerska armén (fantastiska illustrationer!)!
Visste faktiskt inte att det fanns sådanna här sällskap i Sverige! Kul att få höra talas om er! Synd bara att jag bor så långt upp norr om limes som i Stockholm...

Primus Flavius
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2002, 10:37
Ort: Malmö

Inlägg av Primus Flavius » 8 januari 2003, 00:31

Ave Pirre!

Har du vägarna förbi så är du alltid välkommen.

/Primus

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 8 januari 2003, 15:32

Ave Primus Flavius!

Tack för inbjudan. Jag hoppas ni lägger ut bilder på hemsidan så man kan se hur det går för er!

Jag har en fråga dock. Under reenactment som gestaltar antiken, hur genomför ni eventuella slag? Av vad jag har förstått hur fallet är med tex amerikanska inbördeskriget- och WW2-reenactment skjuter de deltagande med lösa skott för att bättre återskapa striderna. Hur kommer ni göra? Använda latexvapen liknande de som lajvare använder?

Skriv svar