Antiken har aldrig varit mitt favoritområde tidigare, men efter att ha följt debatter om detta har intresset eskalerat
När jag var liten trodde jag att pyramider och stora byggnader var ett kriterium för ett samhälle att kallas för civilisation. Tydligen är det en ganska bred uppfattning bland alla oss noviser inom detta område. Ta spelet Age of Empires, den som bygger ett ballt underverk och håller det tillräckligt länge vinner.
I historien har de flesta stora kulturer strävat efter att kunna bygga det största monumentet för att visa sin storhet.
Är det bara en slump att man byggde pyramidliknande monument från kina till amerika genom historien?
Har det funnits någon kontakt med kineser, europeer eller något annat folk med sydamerikaner för att påverka deras pyramidfrenesi?
Detta är absolut inte något sätt att förringa sydamerikanska civilisationers kunnande och betydelse.
Det känns bara så konstigt att man byggt liknande strukturer där och i en sådan enorm omfattning, utan någon påvisbar kontakt med omvärlden.
Eller är det så enkelt att männsikan har en medfödd genetisk fascination för pyramidformade stora penisförlängare?
Har någon ett tips på en länk eller forum som behandlar detta källkritiskt?