Är pyramider genetiskt betingat?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
björnbane
Ny medlem

Är pyramider genetiskt betingat?

Inlägg av björnbane » 28 februari 2007, 11:52

Finns det egentligen någon seriös debatt angående människans pyramid-byggande över hela världen. Jag menar en som inte förs av Ufologer eller bosniska affärsmän.

Antiken har aldrig varit mitt favoritområde tidigare, men efter att ha följt debatter om detta har intresset eskalerat 8O

När jag var liten trodde jag att pyramider och stora byggnader var ett kriterium för ett samhälle att kallas för civilisation. Tydligen är det en ganska bred uppfattning bland alla oss noviser inom detta område. Ta spelet Age of Empires, den som bygger ett ballt underverk och håller det tillräckligt länge vinner.
I historien har de flesta stora kulturer strävat efter att kunna bygga det största monumentet för att visa sin storhet.
Är det bara en slump att man byggde pyramidliknande monument från kina till amerika genom historien?
Har det funnits någon kontakt med kineser, europeer eller något annat folk med sydamerikaner för att påverka deras pyramidfrenesi?
Detta är absolut inte något sätt att förringa sydamerikanska civilisationers kunnande och betydelse.
Det känns bara så konstigt att man byggt liknande strukturer där och i en sådan enorm omfattning, utan någon påvisbar kontakt med omvärlden.

Eller är det så enkelt att männsikan har en medfödd genetisk fascination för pyramidformade stora penisförlängare? :idea:

Har någon ett tips på en länk eller forum som behandlar detta källkritiskt?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 februari 2007, 12:20

Pyramiden är en grundläggande geometrisk form som man svårligen kommer undan om man vill bygga stort med (förhållandevis) enkla medel. Sen så tvivlar jag på att någon skulle få för sig att kalla ex.vis mayafolkets monumentalbyggen för pyramider om det inte vart för likheterna med de egyptiska, det är väl bara de senare som har en uppenbar koppling till matematikens pyramider.

Vidare, de kulturer som vi ser spår av idag är främst de som hade en förkärlek för monumentala byggnadsverk. De som inte hade det, syns som regel inte. Ser du kopplingen? :)

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 28 februari 2007, 12:27

Var hälsad.

Jag vet inte om just "penisförlängare" har med saken att göra, men uttrycket var minst sagt roligt i sitt sammanhang. :lol:

Vad man egentligen måste komma ihåg, är vad pyramiderna runt om i världen har gemensamt. Och vad är då det? - Inget förutom sin form.

Och vad är då form? Tja, enkelt uttryckt - ett synligt mått på matematik.
Försöker man bygga nånting stort på höjden inser man snart att en pyramid (eller kon) är det lättaste sättet att uppnå en hög höjd och samtidigt bevara den strukturella integriteten. Dessutom sparar man in mycket byggnadsmaterial jämfört med att ha gjort en kub (om volymen av strukturen inte spelar nån roll). En fyrkantig bottenplatta är dessutom lättare att göra än en rund - och därmed har vi vår klassiska pyramidform.

Att hävda att pyramidernas form skulle innebära BEVIS för civilisationers utbyte av kunskap är lika främmande för mig som att hävda att alla civilisationer skulle ha haft utbyte då hus brukar byggas fyrkantiga.
Människan har i alla tider byggt på det sätt som är lättast rent matematiskt (om det inte funnits andra bakomliggande faktorer som religion eller galna kungar etc.).

Mina 2 hjärnsynapser sammanfattade.

/EDIT/ mummel, pucktvåa! - Heder åt Hexmaster

MVH

OldCode

björnbane
Ny medlem

Inlägg av björnbane » 28 februari 2007, 13:04

Tack för klarläggandet om pyramidernas olikheter och för att ni pekar på en logisk förklaring. Jag letade lite efter kontakter mellan Amerika och den övriga världen och fann det här

http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Columb ... t#Overview

För den som vill läsa lite mer om det.

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 28 februari 2007, 23:28

Vet inte om detta är rätt plats att ta upp det, men finns det någon som vet något om de påstådda sumeriska inskriptionerna på "Fuente Magna skålen" och "Pokotia-statyn" i Bolivias autenticitet?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 februari 2007, 23:57

Jrgen skrev:Vet inte om detta är rätt plats att ta upp det
Svar: Nej. Starta ny tråd. :)

Användarvisningsbild
saffecool
Medlem

Inlägg av saffecool » 18 mars 2007, 16:17

Jrgen: läste om det på nån Atlantis in the andes-sida. Googla på det så kan du klicka dig fram.

Skriv svar