Det äldsta yrket

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Det äldsta yrket

Inlägg av Hexmaster » 20 november 2006, 09:05

Kort fråga: Är det det?

Har haft tillfälle att diskutera ämnet tidigare, det förgrenades snabbt i diskussioner om definitionerna av "yrke" och "myt", och var bevisbördan kan tänkas ligga... Men så kom jag på en sak: Är det månne en översättning av det engelska uttrycket, "the world's oldest trade"? Det är ju en helt annan sak!?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 20 november 2006, 10:15

Du vet ju att det är elektrikernas skrå? När Gud sade: Varde ljus! så hade de allting klart och färdigt.
Så säger legenden i alla fall. :)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 20 november 2006, 10:31

Jag gissar att ursprungsidé kan vara en hänvisning till Bibeln. "redan i bibeln" Där finns ju många sekvenser där skökor nämns och ibland t.o.m. handlingen kretsar om dem.

Nu hör det nog till saken att läser man texterna noggrannt, så det är bara på nåt enstaka ställe som de sysslar med yrket ifråga. Jag för min del är säker på att det är helt enkelt en föraktfull benämning på kvinnor som lever i hushåll utan män. Bibeln skrevs av manliga skribenter i en kultur där normen var ett giftermål mellan man och kvinna.
Flertalet av de sålunda omnämnda kvinnorna torde snarare livnära sig som hantverkare och småhandlare.
Just när jag skriver detta slår det mig att många av dem kan ha varit lesbiska. Vilket inte var lika frånstötande som öppen manlig homosexualitet, men i så fall bidrog till den nedsättande skrivningen...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 november 2006, 10:59

Stefan skrev:bara på nåt enstaka ställe som de sysslar med yrket ifråga
Den enda i den klassen jag själv studerat är Maria Magdalena, ärke-horan som fått detta sin profession tillskriven sig på fullständigt felaktiga grunder, vilket det räcker med en enkel innantilläsning för att konstatera. I övrigt känner jag inte igen det du skriver, har du några exempel?

Men vad gäller den bibliska kopplingen... Så ställer jag mig avvaktande, tillsvidare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 november 2006, 11:50

Kain var bonde, case closed. :)

När det gäller trade, så är det ju yrke i samma betydelse:
http://www.etymonline.com/index.php?term=trade
Ungefär "vägval"...
Om man ska få yrke att vara detsamma som den äldsta sysslan, så borde det väl vara kanske jägare eller samlare..?

Mvh -Dan

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 20 november 2006, 11:52

Såg en dokumentär om en grupp apor där prostitution förekom. Hannarna gav honorna bananer och parade sig därefter med dem.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 november 2006, 11:53

Jrgen skrev:Såg en dokumentär om en grupp apor där prostitution förekom. Hannarna gav honorna bananer och parade sig därefter med dem.
Knappast kan man väl kalla olika djurs parningsriter (med gåvor) för prostitution... :)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 20 november 2006, 11:54

Hexmaster skrev:
Stefan skrev:bara på nåt enstaka ställe som de sysslar med yrket ifråga
Den enda i den klassen jag själv studerat är Maria Magdalena, ärke-horan som fått detta sin profession tillskriven sig på fullständigt felaktiga grunder, vilket det räcker med en enkel innantilläsning för att konstatera. I övrigt känner jag inte igen det du skriver, har du några exempel?

Men vad gäller den bibliska kopplingen... Så ställer jag mig avvaktande, tillsvidare.
Inga färska exempel, iom att jag hade min Bibelläsarperiod för ganska länge sedan - mest GT. Men mina slutsater var ungefär som din med Maria Magdalena. Tack för det paradexemplet.

Nuförtiden finns ju Bibeln på nätet. Jag antar att man kan göra det lätt för sig och helt enkelt söka på sköka skökor väl inne i Bibeltexten... Den som vill kan använda ett par timmar.

Jo, det är klart att den bibliska kopplingen får vi avvakta med. Bra hypotes, men inget mera just nu.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 november 2006, 12:59

Stefan skrev:Jag antar att man kan göra det lätt för sig och helt enkelt söka på sköka skökor väl inne i Bibeltexten... Den som vill kan använda ett par timmar.
Timmar vet jag inte... Men King James gör det enklare för en genom att använda wh*re-ordet, annars hade jag knappast hittat följande äktsvenska bibelord, 1 Mos 38:24:
Omkring tre månader senare sade man till Juda: "Din svärdotter Tamar har horat, och nu är hon med barn." Då sade Juda: "För ut henne, hon skall brännas!"
Inte för att det har med yrket att göra...

Betr. trade så översätter jag det i sammanhanget med "handel". Det kan jag få att passa in på "världens äldsta"; ett samhälle där varje hushåll är självförsörjande, men där det stundom uppstår behov av tjänster som behöver skaffas utifrån. Som läkarrådgivning, förböner, eller privatlektioner i franska. Det är kanske här som översättningsmissen gjorts? - Om det nu verkligen är "handel" snarare än "yrke" som avses i engelskan... Ut och gräva...


F.ö. var Adam trädgårdsmästare, ormen en typisk säljare, och Eva hans första multi-level-marketing-kund. :)

Aholibah
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 november 2006, 23:11
Ort: Gautampuri

Inlägg av Aholibah » 23 november 2006, 00:21

Jag funderade lite på Lilith -- enligt vissa apokryfiska källor Evas smått vampiga konkurrent. Är det någon som vet eventuella traditioner kring henne?

Men bortsett från ett eventuellt Lilith-spår kan jag nu avfärda teorin om en biblisk anknytning: jag har nämnligen som förslogs ovan i tråden gått igenom samtliga horiga och/eller skökaktiga passager i den boken. Åtminstone alla i Gamla testamentet, iallafall. Nästan alla, iallafall. Hoppas jag.

Det tydligaste resultatet av denna angenämt dekadenta forskning är att Bibeln är full av skökor, och ännu fler horor eller horaktiga människor, särskilt i King James version.
Stefan skrev:Nu hör det nog till saken att läser man texterna noggrannt, så det är bara på nåt enstaka ställe som de sysslar med yrket ifråga. Jag för min del är säker på att det är helt enkelt en föraktfull benämning på kvinnor som lever i hushåll utan män. Bibeln skrevs av manliga skribenter i en kultur där normen var ett giftermål mellan man och kvinna.
Flertalet av de sålunda omnämnda kvinnorna torde snarare livnära sig som hantverkare och småhandlare.
Just när jag skriver detta slår det mig att många av dem kan ha varit lesbiska. Vilket inte var lika frånstötande som öppen manlig homosexualitet, men i så fall bidrog till den nedsättande skrivningen...
Jag får nu tyvärr meddela dig om att jag ämnar att kritisera din hypotes om att (den hebreiska motsvarigheten till) ordet sköka ursprungligen skulle ha stått för alla kvinnor som levde i hushåll utan män, och som kanske ibland snarare livnärde sig som hantverkare eller småhandlare, och kanske till och med skulle kunna vara lesbiska i vissa fall.

Åtminstone finns det inget som direkt tyder på någon betydelseglidning hos begreppet emellan Gamla testamentets olika böcker. Sen kan man ju alltid tänka sig att begreppet hade din föreslagna betydelse vid någon obestämd tidpunkt innan Första moseboken skrevs ner.

Incidenten som redan snuddats vid, där Tamar klär ut sig till en sköka för att lura sin svärfar Juda att ha sex med henne, är intressant att börja med i sammanhanget. Och dessutom en allmänt mysig historia.

(1 Mosebok, 38 kap., sammanfattning) Judas son Er har en fru som heter Tamar. Men Gud tycker att Er är dum (av okänd anledning) och dödar honom. Juda befaller Ers bror Onan att göra Tamar med barn så att Ers släkte kan leva vidare. Men Onan spiller sin säd på marken när han ligger med Tamar, eftersom ett eventuellt barn inte kommer att betraktas som hans eget. Det tycker Gud är dumt och därför dödar han Onan också. Juda befaller Tamar att förbli änka tills hans tredje son Sela blivit vuxen. Men när Sela blivit vuxen får Tamar ändå inte bli hans hustru.

Då tar Tamar av sig sina änkekläder och förklär sig med en slöja. Juda träffar henne när han är ute och går och känner inte igen henne.
15. Då nu Juda fick se henne, trodde han att hon var en sköka; hon
hade ju nämligen sitt ansikte betäckt.
16. Och han vek av till henne, där hon satt vid vägen, och sade:
»Kom, låt mig gå in till dig.» Ty han visste icke att det var
hans sonhustru. Hon svarade: »Vad vill du giva mig för att få
gå in till mig?»
17. Han sade: »Jag vill sända dig en killing ur min hjord.» Hon
svarade: »Ja, om du giver mig pant, till dess du sänder den.»
18. Han sade: »Vad skall jag då giva dig i pant?» Hon svarade: »Din
signetring, din snodd och staven som du har i din hand.» Då gav
han henne detta och gick in till henne, och hon blev havande
genom honom.
19. Och hon stod upp och gick därifrån och lade av sin slöja och
klädde sig åter i sina änkekläder.
20. Och Juda sände killingen med sin vän adullamiten, för att få
igen panten av kvinnan; men denne fann henne icke.
21. Och han frågade folket där på orten och sade: »Var är
tempeltärnan, hon som satt i Enaim vid vägen?» De svarade: »Här
har ingen tempeltärna varit.»
När det så småningom framkommer att Tamar är gravid vill Juda att hon ska brännas levande för att hon bedrivit otukt. Men hon bevisar med staven, snodden och signetringen att det är Juda som är fadern.
26. Och Juda kände igen dem och sade: »Hon är i sin rätt mot mig,
eftersom jag icke har givit henne åt min son Sela.» Men han kom
icke mer vid henne.
Av denna historia framgår indicier till ett antal teser om gammaltestamentliga skökor, vilka jag nedan för varje tes belägger med ytterligare gammaltestamentliga citat. Sammanlagt utnyttjar jag i denna min redogörelse ungefär hälften av alla förekomster av skökoordet i GT.

Jag hoppas att detta långa foruminlägg, som mestadels består av denna vederläggning medelst halvlånga citat, av en från början kanske inte helt och hållet seriös teori, inte ska uppfattas som spam, utan att det i en sån här slags tråd trots allt ska finnas ett visst allmänt intresse för de många historisk-kulturella aspekterna av det jag citerar, utöver det att det utgör en samling av snuskiga ställen i Bibeln. Jag tyckte i alla fall själv att det var intressant att sammanställa inlägget, och det tog en stund att göra det.

Låt oss då skrida till verket. Till att börja med ser vi av berättelsen om Juda och Tamar att det vid tiden för dess nedtecknande åtminstone existerade en grupp kvinnor som benämndes med någon hebreiska motsvarighet till Bibel 1917-ordet "skökor", vilket motsvaras av "harlots" i King James bibelversion, iförsåvitt vi kan utgå från att dessa bibelversioner är konsekventa i sitt ordval i översättningen av ett enskilt hebreiskt ord, vilket är långt ifrån säkert när det handlar om snusk: KJ är generellt ganska oblyg, men Bibel 1917 tycks av prydhet då och då använda vissa omskrivningar. Till ett exempel används där ofta "avgudadyrkan" e.d. istället för "otukt" (som i King James f.ö. oftast motsvaras av "whoredom") i de textställen där det framgår av sammanhanget att detta är den avsedda överförda bemärkelsen.

TES I: Skökor kunde kännas igen på en speciell typ av klädsel (nämligen märkligt nog, som Texten om Tamar beskriver, att de bar slöja). En ytterligare bekräftelse på att viss klädsel ansågs utmärka skökor ges i Ordspråksboken:
Ordspråksboken, 7 kap. skrev: 10. Se, då kom där en kvinna honom till mötes;
hennes dräkt var en skökas, och hennes hjärta illfundigt.
11. Yster och lättsinnig var hon,
hennes fötter hade ingen ro i hennes hus.
(Denna kvinna påstår sig senare i samma textavsnitt ha en make, trots att hon har skökaktiga kläder. Hon övertalar "ynglingen utan förstånd" att komma hem till henne och idka älskog med henne.)

TES II: Män förväntade sig i flera fall, och utan att det uppmärksammas som något anmärkningsvärt i bibeltexten, att liksom Juda kunna få "gå in till" (King James har "go in unto") dessa skökor, vad det uttrycket nu ska innebära. Ibland bodde skökorna i "skökohus" (men troligen inte i ursprungsccitatet om Tamar -- var skulle hon ha fått ett skökohus ifrån, i ett område där det inte fanns några skökor/tempeltärnor?), och då förekom det till och med att männen övernattade där.

Ledtrådar angående "gick in till" -- några andra förekomster av "went in unto" i GT:

1 Mosebok 16,4: "And he went in unto Hagar, and she conceived;"
1 Mosebok, 29 kap.: Jakob har jobbat i sju år för att få lov att gifta sig med Rakel, så att han kan gå in till henne. "Give me my wife, for my days are fulfilled, that I may go in unto her!" När dom har gift sig går han in till henne, men det var egentligen Lea. Så får han jobba i sju år till för att få Rakel också, och då går han in till henne också. Men bara Lea får några barn.
1 Mosebok 30 kap.: Sen vill Rakel också ha barn, och låter Jakob gå in till hennes slavinna Bilhah så att han kan få barn med henne istället såsom "surrogatlivmoder".
O.s.v., på oändligt många fler ställen.
Domareboken, 16 kap. skrev:1. Och Simson gick till Gasa; där fick han se en sköka och gick in
till henne.
2. När då gasiterna fingo höra att Simson hade kommit dit,
omringade de platsen och lågo i försåt för honom hela natten vid
stadsporten. Men hela natten höllo de sig stilla; de tänkte:
»Vi vilja vänta till i morgon, när det bliver dager; då skola vi
dräpa honom.»
Jeremia, 5 kap. skrev:7. Huru skulle jag då kunna förlåta dig? Dina barn hava ju
övergivit mig och svurit vid gudar som icke äro gudar. Jag gav
dem allt till fyllest, men de blevo mig otrogna och samlade sig
i skaror till skökohuset.
8. De likna välfödda, ystra hästar; de vrenskas var och en efter sin
nästas hustru.
Josua 2,1 skrev:Josua, Nuns son, sände hemligen ut två spejare från Sittim och
sade: »Gån och besen landet och Jeriko.» De gingo åstad och
kommo in i ett hus där en sköka bodde, vid namn Rahab, och där
lade de sig till vila.
1 Konungaboken, 3 kap. [i](Två skökor som bor i samma hus. Är de måhända lesbiska?!... vem vet...)[/i] skrev: 16. Vid den tiden kommo två skökor till konungen och trädde fram
inför honom.
17. Och den ena kvinnan sade: »Hör mig, herre. Jag och denna kvinna
bo i samma hus. Och jag födde barn där i huset hos henne.
18. Sedan, på tredje dagen efter det jag hade fött mitt barn, födde
ock denna kvinna ett barn. Och vi voro tillsammans, utan att
någon främmande var hos oss i huset; allenast vi båda voro i
huset.
19. Men en natt dog denna kvinnas son, ty hon hade legat ihjäl
honom.
TES 3 I samband med detta männens "ingående till" skökor är det uppenbart av berättelsen om Juda och Tamar att det åtminstone ibland förekom (utomäktenskapliga, kan man eventuellt tänka sig) sexuella handlingar -- eftersom Tamar ju blir havande på kuppen. Detta bekräftas av andra texter som om och om igen förknippar begreppet sköka med "otukt" (d.v.s. sex utanför äktenskapet). I sådana fall förväntade sig skökan erhålla betalning. (Samtliga förekomster av begreppet "skökolön" i texterna innehåller dock inte något super-jätte-självklart bevis på att samtliga omnämningar skulle handla om betalningar för just sex--ett kryphål för din teori. Sambandet är bara "normal-självklart".)
Jesaja 57:3 [i](skökor förknippas med äktenskapsbrott)[/i] skrev:Men träden fram hit,
I söner av teckentyderskor,
I barn av äktenskapsbrytare och skökor.
Jeremia 3 (skökor förknippas med äktenskapsbrott) skrev:[1] They say, If a man put away his wife, and she go from him, and become another man's, shall he return unto her again? shall not that land be greatly polluted? but thou hast played the harlot with many lovers; yet return again to me, saith the LORD.
...
[8] And I saw, when for all the causes whereby backsliding Israel committed adultery I had put her away, and given her a bill of divorce; yet her treacherous sister Judah feared not, but went and played the harlot also.
[9] And it came to pass through the lightness of her whoredom, that she defiled the land, and committed adultery with stones and with stocks.
1 Mosebok 34,31 (skökor förknippas med otukt -- Jakobs söner ger svar på tal när han (av fruktan för vedergällning) beklagar att de (som hämnd för att hiviternas prins Schechem våldtagit deras syster) dödat samtliga hivitiska män, plundrat deras stad och rövat bort deras kvinnor och barn) skrev:Men de svarade: »Skulle man då få behandla vår syster såsom en sköka?»
Hesekiel 23 kap. (skökor förknippas med otukt) skrev:ej återgivet här -- endast för de magstarka
Nahum 3,4 (skökor förknippas med otukt) skrev: Allt detta för den myckna otukt hon bedrev,
hon, den fagra och trollkunniga skökan,
som prisgav folkslag genom sin otukt
och folkstammar genom sina trolldomskonster.
[quote="Hesekiel, 16 kap. (Staden Jerusalem är horigare än en sköka, eftersom hon betalar sina älskare, till skillnad från "alla andra skökor", vilka tar betalt)"]25. I alla gathörn byggde du dig höjdaltaren och lät din skönhet
skända och spärrade ut benen åt alla som gingo där fram; ja, du
bedrev mycken otukt.
26. Du bedrev otukt med egyptierna, dina grannar med det stora
köttet, ja, mycken otukt till att förtörna mig.
27. Men se, då uträckte jag min hand mot dig och minskade ditt
underhåll och gav dig till pris åt dina fiender, filistéernas
döttrar, som blygdes över ditt skändliga väsende.
28. Men sedan bedrev du otukt med assyrierna, ty du hade ännu icke
blivit mätt; ja, du bedrev otukt med dem och blev ändå icke
mätt.
29. Du gick med din otukt ända bort till krämarlandet, kaldéernas
land; men icke ens så blev du mätt.
30. Huru älskogskrankt var icke ditt hjärta, säger Herren, HERREN,
eftersom du gjorde allt detta, sådana gärningar som allenast den
fräckaste sköka kan göra.
31. Med dina döttrar uppförde du åt dig kummel i alla gathörn och
höjdaltaren på alla öppna platser. Men däri var du olik andra
skökor, att du försmådde skökolön,
32. du äktenskapsbryterska, som i stället för den man du hade tog
andra män till dig.
33. Åt alla andra skökor måste man giva skänker, men här var det du
som gav skänker åt alla dina älskare och mutade dem, för att de
skulle komma till dig från alla håll och bedriva otukt med dig.
34. Så gjorde du vid din otukt tvärt emot vad andra kvinnor göra;
efter dig lopp ingen för att bedriva otukt, men du gav skökolön,
utan att själv få någon skökolön; du gjorde tvärt emot andra.[/quote]
5 Mosebok 23 (skökolön) skrev:18. Du skall icke bära skökolön och hundpenningar in i HERRENS, din
Guds, hus, till gäldande av något löfte; ty det ena som det
andra är en styggelse för HERREN, din Gud.
Jesaja 23 (skökolön) skrev:17. Ty efter sjuttio år skall HERREN se till Tyrus, och det skall
åter få begynna att taga emot skökolön och bedriva otukt med
jordens alla konungariken i den vida världen.
18. Men hennes handelsförvärv och vad hon får såsom skökolön skall
vara helgat åt HERREN; det skall icke läggas upp och icke
gömmas, utan de som bo inför HERRENS ansikte skola av hennes
handelsförvärv hava mat till fyllest och präktiga kläder.
Joel 3,3 (skökolön, m.m.) skrev:Ja, de hava kastat lott om mitt folk, gossarna hava de givit
såsom betalning åt skökor, och flickorna hava de sålt för vin,
som de hava druckit upp.

(King James har "have given a boy for an harlot" här, vilket ju också skulle kunna tolkas som att de antingen "har bytt pojkar mot skökor" eller "har låtit pojkarna bliva skökor")
Mika, 1 kap. (mera skökolön) skrev:6. Så skall jag då göra Samaria till en stenhop på marken,
till en plats för vingårdsplanteringar;
jag skall vräka hennes stenar ned i dalen,
och hennes grundvalar skall jag blotta.
7. Alla hennes beläten skola bliva krossade,
alla hennes skökoskänker uppbrända i eld,
alla hennes avgudar skall jag förstöra;
ty av skökolön har hon hopsamlat dem,
och skökolön skola de åter bliva.
TES IV: Av det faktum att Tamar byter om till skökokläder och sedan tillbaks till änkekläder igen kan vi utläsa att änkor räknades som en skild grupp från skökor, med skild klädstil. Av citaten nedan utläser vi även att "sköka" varken torde vara synonymt med "vanärad kvinna" eller "kvinna som blivit förskjuten av sin man". Troligen kan en sköka inte heller vara "jungfru". Å andra sidan tyder dessa begrepps förekomst bredvid varandra i citaten nedan på att de olika begreppen beskriver grader inom s.a.s samma sfär -- nämligen de olika "färskhetsgrader" som kvinnor kunde anses ha. Hierarkin dem emellan torde för övrigt vara att änkor är finare än de övriga, eftersom de åtminstone dög åt vanliga präster (men inte överstepräster).
3 Mosebok, 21 kap. skrev:7. Ingen av dem [prästerna] skall taga till hustru en sköka eller en vanärad
kvinna, ej heller skall någon taga till hustru en kvinna som har
blivit förskjuten av sin man, ty prästen är helgad åt sin Gud.
....
14. En änka eller en förskjuten hustru eller en vanärad kvinna, en
sköka -- en sådan får han [översteprästen] icke taga, utan en jungfru bland sina
fränder skall han taga till hustru,
TES V: Begreppet "tempeltärna" används i texten om Tamar som mer eller mindre synonymt med "sköka". Min hypotes är att en "tempeltärna" är en tempelprostituerad, samt att detta fenomen åtminstone så småningom kom att betraktas som något förknippat främst med främmande folkslags avgudatempel och kom att anses som ett lagvidrigt fenomen. Men hur det var med detta ursprungligen kan jag inte säga säkert utifrån bibeltexten i sig själv. (Jag har dock hört att Femte moseboken i själva verket anses vara tillkommen betydligt senare än övriga moseböcker.)
5 Mosebok 23 skrev:17. Ingen tempeltärna skall finnas bland Israels döttrar, och ingen
tempelbolare bland Israels söner.
Jämför King James:
[17] There shall be no whore of the daughters of Israel, nor a sodomite of the sons of Israel.
SLUTSATS: Det gammaltestamentliga ord som Bibel 1917 översätter med "sköka" betyder detsamma som ordet sköka gör i andra sammanhang -- nämligen en kvinna som prostituerar sig. Begreppet bryr sig inte om huruvida hon gör detta på heltid eller deltid -- snarare, även om detta är en försiktig extrapolation, torde Gamla testamentets skribenter ligga närmare uppfattningen "En gång sköka, alltid sköka."

Men förstås kunde begreppet sköka även användas som ett allmänt skällsord. I sådana fall antyder det antingen allmän sexuell lösaktighet, eller också ofta avgudadyrkan eller omoraliskhet såsom lösaktighet i överförd bemärkelse, t.ex. om folk och hela städer som s.a.s. prostituerar sig till avgudar (vilket det också givits flera exempel på ovan).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 november 2006, 09:37

Aholibah skrev:SLUTSATS: Det gammaltestamentliga ord som Bibel 1917 översätter med "sköka" betyder detsamma som ordet sköka gör i andra sammanhang -- nämligen en kvinna som prostituerar sig.
:) Det ante mig. Tack för utläggningen!
Aholibah skrev:Jag funderade lite på Lilith -- enligt vissa apokryfiska källor Evas smått vampiga konkurrent. Är det någon som vet eventuella traditioner kring henne?
Jodå: http://www.faktoider.nu/lilith.html
Bland de angivna källorna kan jag särskilt rekommendera Amy Scerbas avhandling Changing Literary Representations of Lilith and the Evolution of a Mythical Heroine. Den tror jag är i din smak. ;)

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 23 november 2006, 10:52

Dûrion Annûndil skrev:
Jrgen skrev:Såg en dokumentär om en grupp apor där prostitution förekom. Hannarna gav honorna bananer och parade sig därefter med dem.
Knappast kan man väl kalla olika djurs parningsriter (med gåvor) för prostitution... :)
Varning för minerad mark här... kallas det för prostitution bara om det är valuta som omsätts? Börjar man gräva tillbaka i historien kommer man finna massor av exempel på gränsfall. Ny gärdsgård mot några svängomar in natura. Bananer mot parning. Vad sägs om bio, choklad och rosor osv?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 november 2006, 11:46

myom skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Jrgen skrev:Såg en dokumentär om en grupp apor där prostitution förekom. Hannarna gav honorna bananer och parade sig därefter med dem.
Knappast kan man väl kalla olika djurs parningsriter (med gåvor) för prostitution... :)
Varning för minerad mark här... kallas det för prostitution bara om det är valuta som omsätts? Börjar man gräva tillbaka i historien kommer man finna massor av exempel på gränsfall. Ny gärdsgård mot några svängomar in natura. Bananer mot parning. Vad sägs om bio, choklad och rosor osv?
Prostitution är väl den mänskliga företeelsen av uttalade sexuella tjänster i utbyte mot någon form av betalning, inte med syftet fortplantning, som sysselsättning. Gärdsgården är väl då ett gränsfall om det sker "några gånger".

Mvh -Dan

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 23 november 2006, 13:13

Dûrion Annûndil skrev:
myom skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Jrgen skrev:Såg en dokumentär om en grupp apor där prostitution förekom. Hannarna gav honorna bananer och parade sig därefter med dem.
Knappast kan man väl kalla olika djurs parningsriter (med gåvor) för prostitution... :)
Varning för minerad mark här... kallas det för prostitution bara om det är valuta som omsätts? Börjar man gräva tillbaka i historien kommer man finna massor av exempel på gränsfall. Ny gärdsgård mot några svängomar in natura. Bananer mot parning. Vad sägs om bio, choklad och rosor osv?
Prostitution är väl den mänskliga företeelsen av uttalade sexuella tjänster i utbyte mot någon form av betalning, inte med syftet fortplantning, som sysselsättning. Gärdsgården är väl då ett gränsfall om det sker "några gånger".

Mvh -Dan
Grejen med detta fall var att dessa apor var den apsorten som tydligen fick ut mest fysisk njutning av parningsproceduren, vilket ledde till att dessa ständigt sysslade med just detta. Även onani och homosexualitet förekom i mycket stor utsträckning bland dessa apor. Ungarna "övade" till och med detta med varandra. Apornas syfte kan alltså i detta fall ifrågasättas. Tyvärr har jag ingen källa till detta. Jag tror det var en del av en eller en serie dokumentärer om homosexualitet i djurlivet som visades på någon av de svenska kanalerna.

Aholibah
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 november 2006, 23:11
Ort: Gautampuri

Inlägg av Aholibah » 6 januari 2007, 06:38

Jag kom på en liten petitess som jag bara måste få dela med mig av. Jag håller fast vid slutsatsen som jag drog i min mastodontpost ovan, men ni får tänka bort ett av bibelställena som jag använde som underlag; jag misstänker nämligen starkt att ett stavfel smugit sig in i Bibel 1917:
5 Mosebok 23 skrev: 18. Du skall icke bära skökolön och hundpenningar in i HERRENS, din
Guds, hus, till gäldande av något löfte; ty det ena som det
andra är en styggelse för HERREN, din Gud.
Skall stå: sjökolön

Skriv svar