Hej. Jag undrar hur det förhöll sig mellan Alexander och den tidigare härskaren av dagens Egypten (vilket borde ha varit en Farao). Eftersom Alexandria grundades i Egypten så borde det betyda att Alexander även annekterade pyramiderna i sitt rike? Levde Faraon som vasall, eller landsförvisades denne?
/Sonny
Faraon under Alexanders tid?
- Kapten_Gars
- Medlem
Den sista infödde faraon var Nakhthoreb (Nectanebo II), men hans regeringstid slutade ca 10 år innan Alexander dök upp.
Efter Nakthoreb tillsatte de härskande perserna återigen en Satrap som (så vitt jag vet) formellt var en form av guvernör. Om någon titulerade sig Farao under tiden för Alexanders erövring måste det ha varit den persiska kungen.
Ja, givetvis ingick pyramiderna i det Egypten Alexander erövrade.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nectanebo_II
Efter Nakthoreb tillsatte de härskande perserna återigen en Satrap som (så vitt jag vet) formellt var en form av guvernör. Om någon titulerade sig Farao under tiden för Alexanders erövring måste det ha varit den persiska kungen.
Ja, givetvis ingick pyramiderna i det Egypten Alexander erövrade.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nectanebo_II
- SolitaryMan
- Medlem
Ja, Ptolemaios (en av Alexanders generaler) blev satrap och senare kung av Egypten, som Ptolemaios I. Han grundade därmed den Ptolemaiska dynastin som härskade över Egypten fram till Roms erövring. Cleopatra (VII) var den siste härskaren i denna dynasti och hennes självmord ändade deras maktinnehav.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Den persiske härskaren titulerades som "Storkonungen, Konungarnas konung". Att Alexander senare kallade sig egyptiernas faraon förklaras lika gärna av att grekerna var väl bekanta med egypternas gamla civilisation och Alexander ville framstå som deras befriare.Andreas K skrev:Det är nog möjligt att den persiske kungen titulerades som ''härskare över Persien, farao över Egypten,mm'' medan han hade en satrap som styrde under honom i Egypten. Alexander utropades ju senare som farao över Egypten.