Dinosaurierna i Jurassic Park

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Dinosaurierna i Jurassic Park

Inlägg av pandersson2 » 19 januari 2009, 08:33

Efter att ha sett filmerna vill jag göra ett par kommentare om dinosauriernas-pterosaurernas beteende i den tredje delen. Några saker som jag uppfattar som felaktigt beteende.

Först pterosaurerna som verkar ha en mycket hög lyftkraft. Det rör sig om djur som väger lika mycket som en människa, så det borde vara omöjligt för dem att lyfta en vuxen från marken. Därtill så svingar de vingarna på ett sätt som mindre fåglar gör, inte svävar som de större fåglarna.

Raptorerna är enormt intelligenta. Därtill så förföljer de äggtjuvar, ett beteende som jag aldrig hört talas om hos någon fågelart.

Spinosaurus och Tyrannosaurus i tvekamp? Varför? Sedan när började stora köttätare slåss med varandra? Man markerar för att visa vem som är starkast, men strid unvikes då skaderisken är för stor.

Spinosaurusen verkar ha snabbmatsmältning. Inom ett dygn har det redan lämnat spillning från sin måltid.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dinosaurierna i Jurassic Park

Inlägg av Davian » 19 januari 2009, 15:42

Men just dinosauriers beteende skall vi kanske vara försiktiga med att uttala oss om :p Det är ju trots allt en hel del år som har gått sen dess. :)

1: Pterosauriernas lyftkraft kan du nog mycket väl ha rätt. :) jag kan inget om fysik men du verkar ha en poäng. :)

2: Det kan ju vara så att raptorerna var högintelligenta, och tog hand som sina ägg osv. Det är omöjligt att veta.
Det har framförts teorier på senaste år som menar att T-rex var ett familjedjur, baserat på ett par fynd av 2 vuxna+unge som har dött på samma ställe. Dessutom, rent tekniskt sett är en T-rex en väldigt stor raptor. Om då den stora raptorn tar hand om sina kids kan man ju tänka sig att den mindre gör det med.

3: Just de där två dinosaurierna levde med mijontals år emellan, och båda var vana vid att vara den största och häftigaste tuffingen. MItt intryck av scenen i trean är ungefär som ett gängbråk. "get tha fuck out of mah cribs ya fool!". men jag tror inte heller man slogs på allvar när man var så stor, man stod mest och vrålade påvarandra och sånt, eftersom som du säger, skaderisken är enorm. och för Spinosaurus skulle det vara katastrofalt att angripa en T-rex. Ingen hittils upphittad reptil har varit i närheten av maximal badassmun och muskler och ren kraft som T-rex.


Private Snafu: En teori jag jag hört om jätteväxten är att evolutionen inte var "erfaren", dvs, den var ju rätt ny. och allt blev större och större hela tiden tills evolutionen kom fram till att det inte är optimalt att vara så stor att ifall man snubblar dör man. Dock låter den här teorin som att evolutionen är någon slags "tänkande" någonting :p

Dessutom spelar det nog in tror jag att alla växter etc var gigantiskt stora och så. Då har ju större djur en fördel framför mindre.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dinosaurierna i Jurassic Park

Inlägg av Davian » 14 mars 2011, 00:26

Jag har mer dino-fakta! :)

Först och främst har man bevisat att vid minst 1 tillfälle har Triceratops blivit jagade levande av en T-rex. det har man upptäckt genom ett fossil där skölden har märken efter t-rex tänder, men den har börjat läka. Så nämnda Triceratops överlevde en T-rex attack. Det var för övrigt en vuxen t-rex som hade anfallit.

Huruvida den aktivt jagade eller om den bara då och då gjorde desperata utfall blir nog svårt att få reda på. Men nu så ligger "jakt-sidan" före "as-ätarsidan" i debatten. eftersom man har har hittat ett bevis på en jakt. :)

När det gäller T-rex bitkraft så hittade man i oktober 2010 (tror jag det var) en slags vattenlevande superödla. Den hade ett ÄNNU hårdare tryck än T-rex. Uppemot 20 000!!! Den kan alltså med andra ord bita rakt igenom en bil utan att märka att bilen fanns.

Angående raptor-snacket för snart 5år sen i tråden :p
en velociraptor var en liten dinosaurie, och den har man hittat fossil på att den hade fjädrar på åtminstone frambenen. Vilket tolkas som att den använde frambenen som balans när den sprang snabbt. Likadant den berömda raptorklon har inga sågtänder, så den kan inte skära genom kött. Så antagligen användes den som ett precisionsvapen för att punktera artärer osv.

När det gäller T-rex och raptor så är de släktingar. Och 2009 hittade man ett fossil av en T-rex som hade fjädrar. Så troligen hade T-rexen fjädrar på en stor del av kroppen.

Till sist, filmankoppling igen. De dinosaurierna som är raptorerna i filmen är en släkting till velociraptor, fast större. drygt 2 meter hög. Deinochys hette den, Och med sånt namn förstår man att man valde "raptor" istället. :)

Ragorn
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2009, 00:39

Re: Dinosaurierna i Jurassic Park

Inlägg av Ragorn » 1 april 2011, 22:17

Private Snafu skrev:Var det inte i nån av böckerna där de blir jagade av allosaurusar som är "osynliga"? Dvs de har nån form kameleont hud.
I "Lost World"-boken så fanns det Carnotaurus med kameleonthud om jag minns rätt. Men då var det väl 15 år sedan jag läste boken.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dinosaurierna i Jurassic Park

Inlägg av Davian » 21 mars 2013, 00:29

Ny dinosauriefakta. Inte lika häftigt som förra gången men iaf.

Nya teorier angående stora carnivorer gör gällande att de slogs mer eller mindre till döden. det har rapporterats fynd av
allosaurier och andra carnivorer att de blivit ätna på av sina släktingar. Naturligtvis sker asätning och liknande. Men faktum är att det enda som kan ha ihjäl en vuxen carnivor är en annan vuxen.

Att ge sig in i en fight med tänder och klor betydde troligen en strid till döden. För den som vann hade mat för dagar att äta på. Samtidigt som den fick ett större revir. Men innan det blev slagsmål med tänder och klor anser man att carnivorena stod och mätte upp varandra för att se om det var värt att riskera livet.

Skriv svar