Dinosaurierna i Jurassic Park

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 februari 2006, 19:58

Tomas Ibsen skrev:Enligt min dinosauriebok (som dock är rätt gammal, först tryckt -83-84, var raptorn 1.8 meter hög.
Enligt Wikipedia var den 1,8 meter lång. Kanske Spielberg hade samma bok? ;)

Sådana bestar vore visserligen nog så besvärliga för folk, men det är svårt att tänka sig midjehöga raptorer ta sig an en fullt frisk Tyrannosaurus, ens i flock... Men det är ju en god påminnelse att inte lita på allt man ser.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 februari 2006, 20:13

@Andreas K: Jo, lite drygt är det, men men. Det lär ju knappast bli bättre på universitetet. Eller, det lär det ju bli, då jag kommer köpa massa mysig kurslitteratur. :)

@Hexmaster: Jag tror inte att ens en 3 meter hög raptorflock skulle våga sig på en Tyrannosaurius. Rätta mig om jag har fel, men det känns lite grann som en MTB-grupp mot Bismarck. Eller något liknande.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 20:20

Rätta mig om jag har fel, men det känns lite grann som en MTB-grupp mot Bismarck. Eller något liknande.
Bra liknelse! :lol:
Eller som Swordfish-plan mot Bismarck, kanske... :wink:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 februari 2006, 20:25

Andreas K skrev:Bra liknelse! :lol:
Eller som Swordfish-plan mot Bismarck, kanske... :wink:
Jo, det slog mig också, men vaddå... :wink: :oops:

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 20:30

Jaja, tillbaks till ämnet... :)
Vad heter förresten den där som har ryggfenan i trean?
Var det Spinosaurus?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 februari 2006, 20:37

Spinosaurius Aegyptiacus kan det ha varit. Intressant att den i filmen, liksom raptorerna, kan bita nacken av sin ärkefiende...


http://en.wikipedia.org/wiki/Spinosaurus
http://www.dinodata.net/Dd/Namelist/Tabs/S092.htm

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 20:42

Jo det är nog den. Jag känner igen namnet. Jag blev lite ledsen( :cry: ) när T-Rexen blev dödad så lätt av den där hemska saken... :)
Jag är som en gammal gubbe ''- Nä du på min tid då var det Tyrannosaurusen vi var rädda för, inte någon sån där ligist-dino med tuppkam på ryggen''... :lol:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 februari 2006, 08:33

Andreas K skrev:Jo det är nog den. Jag känner igen namnet. Jag blev lite ledsen( :cry: ) när T-Rexen blev dödad så lätt av den där hemska saken... :)
Jag är som en gammal gubbe ''- Nä du på min tid då var det Tyrannosaurusen vi var rädda för, inte någon sån där ligist-dino med tuppkam på ryggen''... :lol:
Så sant så sant. T.o.m. min bror, som inte är särskillt dinointresserad, tyckte så med.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 20 februari 2006, 08:44

Ingen dino är kung för evigt, tyvärr... :)
Vet någon förresten vad det är för dino som dyker upp när de försöker leta fram satellitradion i dinospillningen?
Man tror att de är dödsdömda när den dyker upp, men den bara luktar på dem och sticker därifrån :lol: .

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 februari 2006, 08:46

Hur såg den ut?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 20 februari 2006, 08:51

Jag kan tänka mig att det kanske var en torosaurus eller liknande, den var nästan lika stor som en T-Rex, men var mer rödaktig i huden och hade en annan profil på skallen. Jag har för mig att den hade utbuktningar på skallen, strax ovanför ögonen, som liknade små horn.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 februari 2006, 08:53


Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 20 februari 2006, 08:58

Djurets storlek verkar stämma, men i filmen var inte ''hornen'' riktigt så stora.
Jag tittade lite på länken och hittade Ceratosaurus på Jura-avdelningen. Det kan ha varit den, men Allosaurus är också en kandidat.
Edit: Jag hittade även Tarbosaurus på Krita-avdelningen.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Dinosaurierna i Jurassic Park

Inlägg av Davian » 14 december 2008, 22:25

För att återuppliva dinosaurierna i filmerna, vilka jag älskar, samt bidraga med aktuell dinosaureiforskning :)

Det är en Ceratosaurus som bara tittar på dem. En hyfsat stor köttätare. Släkting till allosaurus. Igenkännbar på sitt noshorn. :)

Raptorer var dryga metern höga, 3 fot är en velociraptor. jag läste någonstans att det är på en Deinnychos (stavning?) som är raptorn i filmerna... En dinosaruie i velociraptorprincip, fast i den storleken.

Övrigt; Man har hittat ett fossil av en fjäderbeklädd velociraptor, så velociraptorer var helt befjädrade. Värt att notera är att T-Rex är en stor velociraptor. De bygger på samma principer, bara T-rex är i XXXXL. Nu är teorierna om T-rex med var fjäderbeklädd...

Spinosaruas var ens törre dinosaruei än T-rex, men den hade inte på långa vägar en lika kraftig kropp och mun etc. T-rex är enligt moderna mätningar det djuret som har haft störst bitkraft någonsin. En mätning på en t-rex skalle som bet på under max var dryga 3000pounds. Dagens hårdaste bett har alligatorer med just 3000pounds.

beräkningar pratar om total bitkraft för t-rex på upp till 15000 pounds. Så en spinosaruarie som var mindre robust och ett rätt klent bett är en enkel match för en T-rex. Dessutom har man räknat ut att en T-rex kunde jogga i 35 MPH (dryga 55km h, som en häst ungefär) och hålla den farten ett bra tag. :) Så debatten asätare kontra jägare har fått en allvalrig törn, framförallt som man har hittat ett triceratopskranie med tydliga bitmärken från en t-rex.. Som börjat läka, vilket betyder att den var levande när den blev biten. Samt överlevde attacken. ett klart bevis på att Rex jagade aktivt. :)

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Re: Dinosaurierna i Jurassic Park

Inlägg av Private Snafu » 12 januari 2009, 13:54

Mr T är ju trots allt Rex av en anledning ;)
Var det inte i nån av böckerna där de blir jagade av allosaurusar som är "osynliga"? Dvs de har nån form kameleont hud.

Finns det någon teori idag varför vissa dinosauriertyper fick den minst sagt rejäla storlek de hade? Evolutionen som löpte amok med principen "större äter mindre" eller vad?

Skriv svar