Quiz: Förhistoria

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Quiz: Förhistoria

Inlägg av Marcus » 14 januari 2006, 12:54

Denna quiz-tråd är för frågor som gäller tiden före före de första städerna i respektive kultur.

Reglerna är enkla, den som först svarat rätt på en fråga ställer nästa fråga.
Det är tillåtet att använda böcker och dylikt för att komma på svaret.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 14 januari 2006, 12:54

Eftersom jag just nu inte kan komma på någon bra fråga så är ni välkomna att börja med en fråga.

/Marcus

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 januari 2006, 14:40

Jippi! Då passar jag på och snor åt mig första frågan!

Tester med zirkoner har visat att bilden av klimatet på jordens under dess första tid kan ha varit felaktigt. Från att ha trots vara en lavaboll under XXX miljoner år har nu andra fakta kommit fram som visar att jorden kan ha haft ett helt annat klimat och temperatur i början. Vilket klimat, vilken temperatur och hur lång tid hävdar forskarna det tog?

*edit*

För att vara snäll kan jag gå med på att 2 av 3 rätt krävs för att få frågan.

*edit 2*
Känner mig elak, så jag slänger till en bonusfråga som man inte alls behöver besvara om man inte känner för, hur lång tid ska "XXX" vara?

Som sagt, inget svartvång på denna.
Senast redigerad av 1 Tomas Ibsen, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2006, 13:31

Det är till att gå ut hårt :) nån mer ledtråd kanske..?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 januari 2006, 14:23

Tja, det är ju trots allt den första frågan. Det ska inte vara någon promedseger. :lol:

Ledtråd: det var betydligt kallare än man trott. Mycket kallare.

Går ut med en ny ledtråd på säg... onsdag/torsdag om ingen svarat rätt på någon fråga.

Känns kul att jag faktiskt lyckats med en rejäl fråga för en gångs skull. Annars brukar jag ju bara komma på enkla frågor.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 januari 2006, 19:46

Är det möjligt att jag har överskattat skalmans användare? :o

Ledtråd 2: Tiden det tog att svalna var inte, som forskarna trodde, XXX miljoner år, utan endast XX. Kanske inte mycket till ledtråd, men i alla fall. Ny ledtåd följer...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 januari 2006, 11:49

Väldigt många som tittat, ingen so svarat. Ska jag släppa frågan eller? :(

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 januari 2006, 13:20

Eftersom det gått nästan en vecka och iongen har ännu skrivit något svar så lägger jag ut svaret och ger en ny fråga:

Klimatet var fuktigt, med mycket vatten (enligt vad jag förstod), det var cirka 60 grader celsius och allt det här (stelningen från lavaboll till hyggligt "normal" temperatur) tog endast 10 miljoner år.

Det här har jag fått från tidsskriften Scientific American, och de är väl inte direkt Illustrerat Vetemjöl?

Nästa fråga: I filmen Jurassic Park, äts den runda datateknikern upp av en Dilophosaurius wetherilli. I filmen är den ganska liten, spottar gift och har dessutom en utfällbar krage i stil med den australiensiska kragödlan (?).

Spielberg gjorde dock vissa ändringar på Dilophosauriusen så att med "glans" skulle kastas på Tyrannosauriusen. Vad exakt ligger dessa ändringar i? Det är tre saker jag tänker på, men två rätta svar godkännes också.

Gör mig inte besviken den här gången. Visa att ni kan klå militariaquizmänniskorna!

/Tomas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2006, 17:48

Tomas Ibsen skrev:Spielberg gjorde dock vissa ändringar på Dilophosauriusen så att med "glans" skulle kastas på Tyrannosauriusen. Vad exakt ligger dessa ändringar i? Det är tre saker jag tänker på, men två rätta svar godkännes också.
Det första jag tänker på är att den var en god bit större i verkligheten.

Sen så var den väl främst ett flockdjur. Den ensamme "liftaren" var jobbig nog, men skulle alltså vara ett undantag.

...Något sådant?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 januari 2006, 20:36

Det bränns, det bränns... ;)

Hur mycket större?

Den information jag tagit del av antyder att den kan ha varit ett flockdjur, men det var inte någon av frågorna.

Vad exakt menas med den "ensamma liftaren"? Syftas Nedrys sista scen i JP?

*edit*

Frivillig bonusfråga som ger dig en virituell chokladkaka: När levde Dilophosauriusen? Vilken period, och hur många år sedan?

*edit2*

Jag kan tillägga att Dilophosauriusen är en riktig favoritdinosaurie på min lista

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2006, 09:09

Hur mycket större - äh - i filmen är den mindre än en människa, i verkligheten var ett vuxet ex. på åtminstone 4-5 meter, har jag för mig.
Tomas Ibsen skrev:Vad exakt menas med den "ensamma liftaren"? Syftas Nedrys sista scen i JP?
Just, när D-sauren letar sig in i bilen.
Tomas Ibsen skrev:Frivillig bonusfråga som ger dig en virituell chokladkaka: När levde Dilophosauriusen? Vilken period, och hur många år sedan?
Ur huvet: Det var en tidig dinosaurie har jag för mig, skulle väl vara trias då.


Men i övrigt så är det rätt blankt...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 januari 2006, 11:26

Jag har fått två olika uppgifter på längden, så jag godkäner ditt svar där. Det ligger mitt emellan dessa.

Tiden är dock fel.

Här kommer en ledtråd: Berkeley University. Mer säger jag inte (har på sätt och vis redan gett bort svaret, men men...) :)

Man ska inte spotta i glaset när det kommer till utgrävningar. (Riktigt simpel och usel ledtråd, det medges, men men...)

/Tomas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2006, 11:34

Tomas Ibsen skrev:Spielberg gjorde dock vissa ändringar på Dilophosauriusen så att med "glans" skulle kastas på Tyrannosauriusen.
Får be om ett klargörande: Dilophosauren blev alltså "förklenad", right? En tämligen ovetenskaplig "justering" var det här giftspottandet, som väl saknar allt stöd; men det gjorde den ju inte mindre "farlig", så jag har inte tagit upp det.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 januari 2006, 14:06

Och där kom det andra rätta svaret. Det tredje, som jag ger för att spara tid, är kragen som fälls ut. Bevis pekar på att halsen skulle bli alltför svag om en sådan hudflik fans (ener att hansen var för svag för att bära upp den från början.).

Din fråga (äntligen?). :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2006, 17:35

OK; hajar inte det där med "mer glans på T-Rex", men får jag bara frågan så.. :D

Nästa fråga lär inte fastna i några slamkryperier:

Vem har störst hjärna - en genomsnittlig
1) Homo sapiens
2) Homo neanderthalensis
3) Homo habilis

Skriv svar