Pyramiderna

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Pyramiderna

Inlägg av Mats » 9 augusti 2002, 19:57

Pyramiderna i Egypten är intressanta av många anledningar. Jag har själv aldrig besökt dem, men hoppas kunna göra det någon gång i livet.

Hur byggde man dessa? Vad har forskarna kommit fram till? Jag misstänker att det finns flera olika teorier och förklaringar. Vad går de ut på?

Hur högg de ut, och transporterade dessa jättelika stenblock? Det måste ha krävts en massa manskap och lyftanordningar för att klara av detta.

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 9 augusti 2002, 21:06

Det är inte alls säkert att det krävdes så mycket manskap för att bygga pyramiderna. De utstuderade egytierna hade säkert kommit på ett smart och enkelt sätt att bygga pyramiderna på. Såg en dokumentär om indianstaden Machu Pichu, där hade en forskare frågat bybefolkningen om hur man kunnde tänkas förflytta så stora stenar. En äldre man svarade att det gällde att få stenen att "dansa" på en mindre sten med hjälp av en hävstång. På så sätt kunde man flytta ett stort stenblock med hjälp av små medel. Man sparade manskap på detta vis. Kanske egyptierna hade en lika lätt metod.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 9 augusti 2002, 22:36

Det finns en del olika teorier om hur man byggde pyramiderna men den mest vanligt förekommande är att stenblocken fraktades från södra Egypten (ev norra Sudan) med båt. Stenarten finns inte i närheten av Kairo. När man sedan byggde dem tror forskare att de byggde jordvallar som sen revs för att dra stenblocken upp till lämplig plats i pyramideden.
Det otroliga är passformen, för det mesta går det inte att få in en kniv mellan blocken.
136 meter låter inte så mycket men när man står intill Cheopspyramiden är den enormt stor. Den var från början täckt med ett lager av alabaster av vilket nu återsår endast lite på toppen.
Kommer ni någonsin till pyramiderna så ta en guidad tur ner i dessa, det får en att känna sig ganska liten.
Magnus

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 augusti 2002, 01:08

va??
jag trodde att det var mer eller mindre vedertaget att pyramiderna byggdes av utomjordingar! :wink:

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 10 augusti 2002, 12:20

Egypten var ett agrart samhäller förankrat i nilens regelbundna översvämmningar.
Med andra ord så stod ca 90% av befolkningen sysslolös (nåja) under de 3 månader/år som ens åkrar var översvämmade och blev "gödslade" av nilen.
Eftersom farao var en gud var det en helig plikt att tjäna.
Fyll sedan på med slavar och man har en ganska ansenlig arbetsstyrka tillhanda som även med, för vår tid, primitiva hjälpmedel.
Finns inget mysterium kring pyramiderna.
Bara storhetsvansinne och hårt arbete.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Pyramiderna och L.G.M.

Inlägg av varjag » 10 augusti 2002, 13:41

Hangatyr måste sluta läsa von Dönickens skriverier.
Det kan va skadligt!

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 11 juli 2002, 21:54
Ort: Lenet

Inlägg av Hans John » 10 augusti 2002, 15:29

Hangatyr

Du har helt rätt. De använde sig av antigravkraft. :D :D :D

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 augusti 2002, 20:58

För ett par år sedan var jag i Egypten och besökte Konungarnas dal och Karnak templet vilket bara det var en mäktig upplevelse.
Jag tycker att det är en helt otroligt imponerande prestation att lyckas bygga dessa byggnader , på den tiden var ju knappt våra förfäder Germanerna mfl civiliserade och dom presterade väl inget som ens kan jämföras med Egyptens byggnadsverk.

Är det någon som känner till om klimatet i Egypten har ändrats mycket sedan den tiden , t.ex om öknen hade brett ut sig som den gör idag och om det var lika äckligt hett.
Jag var där i Mars och redan då var det runt trettio grader varmt fast alla Egyptier sa att det var ganska svalt och skulle bli betydligt varmare om ett par månader.
Framförallt i Konungarnas dal där luften av naturliga skäl inte cirkulerar var det djävulskt hett , vi gick ner i en grav som var grävd lodrätt ner och så fort vi gått ett par meter ner höll vi på o svimma och var tvugna att gå upp , det var minst femtio grader och jag tycker synd om dom stackarna som grävde ut den.
Att vi var bakfulla som as gjorde iofs inte saken bättre utan jag väntade bara på att få solsting , jag drack minst tio liter vatten och pissade ut max en deciliter vilket säger en del om hur man svettades.

Att bygga pyramiderna och gräva ut gravar m.m i den hettan måste vara omöjligt t.o.m för Egyptierna själva och det borde ha ökat byggtiden avsevärt.
Som ett stöd för min åsikt kan jag säga att hotellet vi bodde på inte var helt färdigbyggt och det var en Egyptier som jobbade med att jämna till en vägg genom att hugga med en slags mejsel och slå med en hammare , på den veckan vi var där hade han bara lyckats jämna till någon meter av väggen då han var helt utmattad av värmen och tog raster med korta mellanrum.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 10 augusti 2002, 21:56

Är det någon som känner till om klimatet i Egypten har ändrats mycket sedan den tiden
Vet inte men det var säkert lika varmt då som nu.
Jag var där i Mars och redan då var det runt trettio grader varmt fast alla Egyptier sa att det var ganska svalt och skulle bli betydligt varmare om ett par månader.
Jag var där i augusti och då var det runt 45 grader, ganska tufft för en cykeltur.
Att vi var bakfulla som as gjorde iofs inte saken bättre
Då är vi två som testat den upplevelsen.
Magnus

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 10 augusti 2002, 22:16

En av förklaringarna till uppkomsten av civilisation längs Nilen är en klimatförsämring. Tidigare bodde människor i dagens Sahara som då var en savann med elefanter och lejon. När klimatet försämrade flyttade människor till den bördiga Nildalen och en jordbrukarkultur uppstod. Ända fram till det fördynastiska (3000 f.kr.) Egypten var Sahara savannliknande...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 11 augusti 2002, 13:03

Hangatyr skrev:
va??
jag trodde att det var mer eller mindre vedertaget att pyramiderna byggdes av utomjordingar!
Du menar väl ändå schimpanser?

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 11 juli 2002, 21:54
Ort: Lenet

Inlägg av Hans John » 12 augusti 2002, 01:57

Larsson

Menar du att schimpansera har tillgång till antigravkraft? :monkee:

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Re: Pyramiderna och L.G.M.

Inlägg av Galadriel » 12 augusti 2002, 04:33

varjag skrev:Hangatyr måste sluta läsa von Dönickens skriverier.
Det kan va skadligt!
Fast det är underhållande (att läsa Däniken)!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 11:32

Fläsket skrev:Egypten var ett agrart samhäller förankrat i nilens regelbundna översvämmningar.
Med andra ord så stod ca 90% av befolkningen sysslolös (nåja) under de 3 månader/år som ens åkrar var översvämmade och blev "gödslade" av nilen.
Eftersom farao var en gud var det en helig plikt att tjäna.
Fyll sedan på med slavar och man har en ganska ansenlig arbetsstyrka tillhanda som även med, för vår tid, primitiva hjälpmedel.
Finns inget mysterium kring pyramiderna.
Bara storhetsvansinne och hårt arbete.
Det fanns ingen "helig plikt". man har beräknat att det krävdes 15-20 000 man för att bygga pyramiden och allt dess underhållsarbete, vilket endast involverade en knapp procent av Egyptenms befolkning. Skulle det behövas byggplikt då? Nej, Pyramiderna byggdes av en liten grupp proffs, assisterade av frivilliga bönder som skötte grovjobbet. Slaveriet i det gamla egypten var avsett för de rikas hushåll och inte offentliga arbeten, och slavinstutitionen som sådan var svagt utvecklat under 4:e dynastin.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 27 maj 2003, 02:22

Fläsket skrev:Eftersom farao var en gud var det en helig plikt att tjäna.
Var det?
Fläsket skrev:Fyll sedan på med slavar och man har en ganska ansenlig arbetsstyrka tillhanda som även med, för vår tid, primitiva hjälpmedel.
Några slavar byggde med största sannolikhet INTE pyramiderna, detta är en skröna utan historisk förankring. Utgrävningarna av arbetarkvarteren runt pyramiderna visar snarare på att de som byggde pyramiderna var yrkesarbetare som servades med alla möjliga och omöjliga tjänster.
Detta bevis bl.a. genom att många av skeletten i gravfälteten uppvisar tecken på att ha behandlats för div. skador och att de levt efter att de genomgått amputationer o.s.v.
Även utgrävningarna av bostäderna pekar på att några slavar inte användes utan att arbetarna var "fria" män (och kvinnor).

Skriv svar