Letar bild: Pyramid-klotter

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Letar bild: Pyramid-klotter

Inlägg av Hexmaster » 16 december 2005, 08:50

De som byggde pyramiderna (alltså inte faraonerna utan själva byggjobbarna) lär ha lämnat efter sig klotter lite här och var. Är det någon som har exempel på sådant?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Letar bild: Pyramid-klotter

Inlägg av Hans » 16 december 2005, 15:01


Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

kan det här vara nåt??

Inlägg av kentauer » 16 december 2005, 15:02


Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Letar bild: Pyramid-klotter

Inlägg av Djinghis Khan » 16 december 2005, 16:59

Hexmaster skrev:De som byggde pyramiderna (alltså inte faraonerna utan själva byggjobbarna) lär ha lämnat efter sig klotter lite här och var. Är det någon som har exempel på sådant?
Här ser man Khufus namn ritat på ett block i hans pyramid:

Bild

Vissa menar att textens upptäckare, överste Vyse, skulle ha målat dit klottret själv. Ungefär lika troligt som Brunners påstående om Karl XII:s kulhål och käppen... Har för mig att texten kol 14-daterats till Khufus tid

Jag vet också att man i Menkaures pyramid har hittat klotter där byggarna skrivit dit namnen på sina respektive arbetslag, t.ex. "Menkaures fyllisar". Ska försöka leta upp några bilder om det finns

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 december 2005, 00:46

Har för mig att man hittat klotter bland arbetarnas bostäder vid byggandet i Amarna under Akhenatons tid. Dock hittade jag inga bilder på nätet, så kanske det står att finna i ett välsorterat bibliotek?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 december 2005, 11:39

Få se:
- Hans; något av en guldgruva, ser mkt lovande ut, även om jag vid en hastig koll inte ser prisis det jag var ute efter. (Fick på "next" sida syn på en variant av ankh-korset med två lodräta streck, den var ny för mig.)
- kentauer; nja, den där texten hade jag kunnat skriva själv, klotter står omnämnt men hittar just ingen avbild...
- Djinghis; trefligt med Khufu-inskriften, har inte sett den förut - och extra trevligt när man även med ytterst grundläggande färdighet i hieroglyfer kan läsa k-w-f-w på alldeles egen hand :) . Jo, jag har också hört talas om Mykerinos berömda fyllon, just det pikanta klottret hade vart alldeles förtjusande att ha med.
- Durion; fynd bland arbetarnas bostäder är ju guld i sig, i sht om de innebär att man kan knyta dem till pyramiderna, t.ex. om något av de där "fyllona" skrivit samma sak i hemmet.

Tack allesammans, gräver vidare...

Skriv svar