Letar bild: Pyramid-klotter
-
- Saknad medlem †
Letar bild: Pyramid-klotter
De som byggde pyramiderna (alltså inte faraonerna utan själva byggjobbarna) lär ha lämnat efter sig klotter lite här och var. Är det någon som har exempel på sådant?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
- Medlem
-
- Medlem
Re: Letar bild: Pyramid-klotter
Här ser man Khufus namn ritat på ett block i hans pyramid:Hexmaster skrev:De som byggde pyramiderna (alltså inte faraonerna utan själva byggjobbarna) lär ha lämnat efter sig klotter lite här och var. Är det någon som har exempel på sådant?

Vissa menar att textens upptäckare, överste Vyse, skulle ha målat dit klottret själv. Ungefär lika troligt som Brunners påstående om Karl XII:s kulhål och käppen... Har för mig att texten kol 14-daterats till Khufus tid
Jag vet också att man i Menkaures pyramid har hittat klotter där byggarna skrivit dit namnen på sina respektive arbetslag, t.ex. "Menkaures fyllisar". Ska försöka leta upp några bilder om det finns
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
Få se:
- Hans; något av en guldgruva, ser mkt lovande ut, även om jag vid en hastig koll inte ser prisis det jag var ute efter. (Fick på "next" sida syn på en variant av ankh-korset med två lodräta streck, den var ny för mig.)
- kentauer; nja, den där texten hade jag kunnat skriva själv, klotter står omnämnt men hittar just ingen avbild...
- Djinghis; trefligt med Khufu-inskriften, har inte sett den förut - och extra trevligt när man även med ytterst grundläggande färdighet i hieroglyfer kan läsa k-w-f-w på alldeles egen hand
. Jo, jag har också hört talas om Mykerinos berömda fyllon, just det pikanta klottret hade vart alldeles förtjusande att ha med.
- Durion; fynd bland arbetarnas bostäder är ju guld i sig, i sht om de innebär att man kan knyta dem till pyramiderna, t.ex. om något av de där "fyllona" skrivit samma sak i hemmet.
Tack allesammans, gräver vidare...
- Hans; något av en guldgruva, ser mkt lovande ut, även om jag vid en hastig koll inte ser prisis det jag var ute efter. (Fick på "next" sida syn på en variant av ankh-korset med två lodräta streck, den var ny för mig.)
- kentauer; nja, den där texten hade jag kunnat skriva själv, klotter står omnämnt men hittar just ingen avbild...
- Djinghis; trefligt med Khufu-inskriften, har inte sett den förut - och extra trevligt när man även med ytterst grundläggande färdighet i hieroglyfer kan läsa k-w-f-w på alldeles egen hand

- Durion; fynd bland arbetarnas bostäder är ju guld i sig, i sht om de innebär att man kan knyta dem till pyramiderna, t.ex. om något av de där "fyllona" skrivit samma sak i hemmet.
Tack allesammans, gräver vidare...