efter alexander

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

efter alexander

Inlägg av alexander den store » 14 december 2005, 16:51

Vilka riken bildades efter splitringen av alexanders imperium

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: efter alexander

Inlägg av Carolus » 14 december 2005, 20:08

alexander den store skrev:Vilka riken bildades efter splitringen av alexanders imperium
Det borde väl du med Alexanders namn veta? Stor blir man om man förtjänar det. Det är inget namn man bara tar...

Det var väl Persien, Grekisk-Baktriska Riket, Norra Anatolien, Södra Anatolien, Makedonien, Egypten och Pelloponessos.
Alla riken fick namn efter sin ledare, vilken ofta var en av Alexanders generaler. Vad de hette kommer jag inte på just nu.

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 16 december 2005, 15:23

ja de länderna du nämde är de jag ochså trot men jag har läst andra stälen att det var helt andra länder så jag vet inte riktigt vad man ska tro på

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 december 2005, 16:00

Carolus svar innehåller ju en del felaktigheter. Peloponnesos, Persien, Södra Anatolien och Norra Anatolien var inga av benämningarna.

Efter Alexanders död försökte man under några årtionden hålla på riksenheten, medan generalerna etablerade sig som ståthållare i olika delar. Kartan förändrades mycket snabbt under den här tiden och olika statsentiteter försvann med dess ståthållare. Läs mer på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diadochi
Där finns även en karta.
Eller Answers.com:
http://www.answers.com/main/ntquery?tna ... nofollow=1

Skriv svar