Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 november 2005, 17:02

The Ghost skrev:
Betoningen ligger nog på "alternativ" historia. Vilket gör att man inte tar honom på allvar, och hans idé om en pyramid i Bosnien likaså.


om de inte tog honom på allvar då skulle inte , bbc, reuters och andra medier visa nyheten :wink:
De citerar vad bosniska media sagt, utan att förstå att det kommer från Osmanagic alltihop. Och BBC och Reuters är inga arkeologiska nyhetsförmedlare, utan det här är helt enkelt en kul nyhet. Inga arkeologer tar saken på allvar än så länge.

Bilderna har jag tittat igenom, och de bevisar ingenting. Det finna ingenting hos bilderna som kräver en pyramid som förklaring, eller som inte kan förklaras på tusen andra sätt.

Bergets utseende bevisar ingenting heller. Jag har ett pyramidformat berg 2km från där jag bor, men det tror jag inte är en pyramid för det. Och jag har inte sett berget i verkligheten från alla vinklar för att övertygas om att berget är pyramidformat. På bilderna tycker jag inte att det är mer pyramidformat än något annat berg.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 6 november 2005, 17:06

du kanske har rätt, jag kan inte säga att du har fel, iallafall, tycker jag att vi ska forsätta diskutioner på våren då vi kommer se solklart om det finns pyramid eller inte , till dess kan vi bara spekulera , :wink:

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

en diskussion i gammal stil...

Inlägg av Matua » 6 november 2005, 21:36

Hej och tack för en bra debatt. Jag använde den som exempel i min uppsats om 1900-talets världsbild inom fysik. Och hur de fick ändra grundinställningarna till fysik.

Starka bevis och experiment ifrån ex. Einstein rubbade den fysiska världsbilden och för att forskare och lekmän skulle kunna leva med hela sin tankevärld gjorde de det enda de kunde göra...
De kämpade med näbbar och klor för att den gamla världsbilden skulle bevaras och förklarade allt det nya för falskt eller icke tillräckligt beviskraftigt.

Denna diskussion uppvisar samma sak, en otroligt skarp skepsis, om Osmanagic & Co antas som opålitligt för pyramidens existens så verkar andra vara minst lika opålitliga i sin tro om dess icke existens.

Tycker det vore jättekul om man hittade en pyramid och tiden lär väl avgöra hur det ligger till. Mycket verkar ju tala för att det finns saker inne i berget som skapats av människohand iaf frågan är ju vilka som gjort det

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: en diskussion i gammal stil...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 november 2005, 23:56

Matua skrev:Hej och tack för en bra debatt. Jag använde den som exempel i min uppsats om 1900-talets världsbild inom fysik. Och hur de fick ändra grundinställningarna till fysik.

Starka bevis och experiment ifrån ex. Einstein rubbade den fysiska världsbilden och för att forskare och lekmän skulle kunna leva med hela sin tankevärld gjorde de det enda de kunde göra...
De kämpade med näbbar och klor för att den gamla världsbilden skulle bevaras och förklarade allt det nya för falskt eller icke tillräckligt beviskraftigt.
Jämförelsen haltar på att Einstein var forskare som använde sig av fysikens världsbild för att utveckla den, och motståndet var knappast som du beskriver det. Skulle Einstein tas på allvar om hans teori om ljuset gick ut på att det är signaler från Solen som förmedlar kunskap till Maya här på jorden tills dessa försvinner runt 2013 (eller när det var)?
Denna diskussion uppvisar samma sak, en otroligt skarp skepsis, om Osmanagic & Co antas som opålitligt för pyramidens existens så verkar andra vara minst lika opålitliga i sin tro om dess icke existens.
Det är bara Osmanagic som hävdar detta. Inga andra. Tills vi faktiskt upptäcker en pyramid är det väl lämpligast att tvivla på dess existens? Eller ska vi tro att allt existerar som vi kan tänka oss?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: en diskussion i gammal stil...

Inlägg av Hexmaster » 7 november 2005, 08:19

Matua skrev:Einstein rubbade den fysiska världsbilden och för att forskare och lekmän skulle kunna leva med hela sin tankevärld gjorde de det enda de kunde göra...
De kämpade med näbbar och klor för att den gamla världsbilden skulle bevaras och förklarade allt det nya för falskt eller icke tillräckligt beviskraftigt.
"Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis." Självklart ställer man mycket höga krav på bevisföringen när nån kommer och påstår omvälvande saker, annars vore de inte mycket till vetenskapsmän. Men sedan man väl fått hårda bevis 1919 så blev han å andra sidan världsberömd i ett slag. Uttrycket "näbbar och klor" indikerar f.ö. en ovetenskaplig desperation som inte har där att göra. Jag anar en justering av historiens gång till dina syften, Matua.
Matua skrev:om Osmanagic & Co antas som opålitligt för pyramidens existens så verkar andra vara minst lika opålitliga i sin tro om dess icke existens.
Har jag inte skrivit detta i nästan varenda inlägg: Även om Osmanagic är synnerligen opålitlig så har det naturligtvis inte ett dugg med pyramidens äkthet att göra. Även en blind höna kan ju hitta ett korn.

Sen så blev jag lite besviken och förvirrad när det förnekades att hela berget med sina 700 meter skulle vara en pyramid, nej, det var de översta 100 metrarna som var pyramiden, och där ligger förresten en stad från medeltiden. Hur går det ihop? Den som lever får se.

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 7 november 2005, 13:51

Har jag inte skrivit detta i nästan varenda inlägg: Även om Osmanagic är synnerligen opålitlig så har det naturligtvis inte ett dugg med pyramidens äkthet att göra. Även en blind höna kan ju hitta ett korn.
jag tror på den här mannen efter hans debatt i tv iförgår , han har mycket erfarenhet av pyramider, han säger att han har varoit på 100 pyramider i världen, iallagfall han verkar smart :wink:


Sen så blev jag lite besviken och förvirrad när det förnekades att hela berget med sina 700 meter skulle vara en pyramid, nej, det var de översta 100 metrarna som var pyramiden, och där ligger förresten en stad från medeltiden. Hur går det ihop? Den som lever får se.
nej, hexmaster, nej,

ingen har sagt att pyramiden är 700 meter , själva berget är 700 meter medan pyramiden är mycket mindre , om det nu finns en pyramid

Jag hoppas verkligen att boken "Bosniska solpyramiden" kommer på engelska , då kan ni kolla i detaljer analyser från jorden och komentarer från arkeologer och geologer, och det finns massor av bilder i den , då skulle ni vara övertigade att det finns något under bergen :wink:

jag har tänkt lite på varför finns det som mycket jord på pyramiden , men sen läste jag en kommentar från en mexikan, han säger att en av pyramiderna i mexiko, människorna blev rädda att kollonial styrkor skulle förstöra den så människor själva täkte pyramiden med jortd, och jag vet att bosnien har erövrats många gånger av olika imperier , romarna osmanska riket osv så det är också möjligt att människorna täckte pyramiden med jord. :wink:

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 7 november 2005, 17:32

Samtidigt förklarar det ju dock inte varför resten av berget ser exakt likadant ut som de översta hundra meterna. Om nu toppen av berget enbart är pyramiden torde det ju också varit ett himla svårt jobb att täcka hela byggnaden med jord?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 november 2005, 18:02

The Ghost skrev:ingen har sagt att pyramiden är 700 meter , själva berget är 700 meter medan pyramiden är mycket mindre , om det nu finns en pyramid
I ett av dina inlägg läser jag kommentarerna
The Ghost skrev:har du sett hur berget ser ut ?????
och
The Ghost skrev:möjligt, men berget ser ut som en pyramid,
vilka förledde mig till att tro att åtminstone du trodde att hela alltet var en gigantisk pyramid. OK.

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

inget motstånd mot ny världsbild.

Inlägg av Matua » 7 november 2005, 21:22

Durion skrev:
Jämförelsen haltar på att Einstein var forskare som använde sig av fysikens världsbild för att utveckla den, och motståndet var knappast som du beskriver det. Skulle Einstein tas på allvar om hans teori om ljuset gick ut på att det är signaler från Solen som förmedlar kunskap till Maya här på jorden tills dessa försvinner runt 2013 (eller när det var)?


Fick mitt stöd för motståndet mot den nya världsbilden ifrån följande, läs det gärna:
Hobsbawn, Imperiernas tidsålder, Tidens förlag 1994 ss317-340

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: inget motstånd mot ny världsbild.

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 november 2005, 22:23

Matua skrev:Fick mitt stöd för motståndet mot den nya världsbilden ifrån följande, läs det gärna:
Hobsbawn, Imperiernas tidsålder, Tidens förlag 1994 ss317-340
Det får stå för Hobsbawn. Se Hexmasters inlägg. Många fysiker väntade på utfallet när Einsteins teori om ljusets krökning skulle kollas, och sedan accepterade de flesta utfallet när det verkade vara den genialiska lösningen.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 8 november 2005, 19:42

här har ni bilden, som bevis att pyramiderna är vända , nord-syd. öst-wäst

Bild

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 november 2005, 23:01

Kul bild, men den bevisar ingenting eftersom upplösningen på Google Earth inte är speciellt bra i området. Det gul-inringade berget ser varken ovanifrån eller topografiskt från sidan ut som en pyramid, och den andra blå markeringen är ingen höjd över huvud taget på Google Earth. Och jag trodde poängen var att toppen var en pyramid, inte hela berget. Eller har du ändrat dig igen?

Vill man titta själv på GE så ligger det alltså lite nordväst om Sarajevo, bara att följa floden.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 9 november 2005, 12:46

jag tror att de som har sett "Pyramiderna" har ritat i bilden ovan med blå färg,

osmanagich har sagt hela tiden att de är vända , nord-syd, väst-öst

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 24 november 2005, 20:24

http://www.bosnianpyramid.com/ intressant sida om bosniska pyramiden

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 november 2005, 22:45

The Ghost skrev:ingen har sagt att pyramiden är 700 meter , själva berget är 700 meter medan pyramiden är mycket mindre , om det nu finns en pyramid
Ta en titt på sidan du länkar till:
Bosnian Pyramid - Visocica Hill, which is 2,300 feet high, is actually Europe's first pyramid in heart of Bosnia

Skriv svar