Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 november 2005, 19:42

Om man kollar tunt om saken på webben, så är det enbart Osmanagic som tror sig finna en pyramid här under berget. Och då är det inte hela berget, utan bara toppen på berget, så inte heller han verkar tro att hela berget är "pyramidformat". Osmanagic verkar dessutom förvänta sig att hitta en pyramid som ser ut som maya-indianernas pyramiderna, vilket om hans tidsangivelser stämmer gör att det skiljer sig ett världshav och ca 10 000 år mellan pyramiderna. Osmanagic vill dock finna en "solpyramid", enligt det mönster han sett i Mexico. Han tror sig också kunna finna en andra pyramid - "månpyramiden"... Eftersom Osmanagic bevisligen har en hel del vilda idéer om pyramider redan, så är det nog lika bra att inte förvänta sig för mycket av det här...

Och berget ser inte ut som en pyramid, det ser ut som ett berg. Ur en viss vinkel kanske, men så ser alla berg ut ur en viss vinkel, pyramider är ju tänkta att efterlikna just berg.
The 45-year-old is so certain two pyramids are hidden in Visoko valley that he has spent some 16,000 euros (20,000 dollars) researching the area, located either side of a river about 30 kilometres (18 miles) from the Bosnian capital.

Residents of the nearby town of Visoko have long known about the presence of the two structures they always referred to as 'pyramids' but none of them was ever intrigued enough to investigate further.

But Osmanagic, who says he sharpened his eye for archaeology on numerous trips around the world to study ancient civilisations, insists the structures "cannot be the art of nature".

The self-styled explorer with an Indiana Jones-like hat and clothes began his Bosnian pyramid crusade in April this year after visiting the remnants of a medieval royal palace at the top of the hill.

Osmanagic, a businessman and author of several books on other civilizations, says the two "constructions" are precisely aligned with the compass to the four corners of the world. He says he sees astonishing similarities between them and Mexican pyramids dating back to about 200 AD, which also come in pairs, one representing the sun and the other the moon. This is why he calls Visocica Hill "The Bosnian pyramid of the sun".
http://www.megalithic.co.uk/article.php?sid=2146412363
Mvh -Dan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 3 november 2005, 16:08

senaste nyheter

nästa fas börjar i april , då ska man rensa berget från växter och sånt , och börjar gräva på 6 platser så att stenblcken av pyramiden syns tidligt så att alla kan se, de ska göra kartor för tunnlar inne i pyramiden och mycket annat

så det är bara och vänta och se vad som kommer hända på i april

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 november 2005, 00:28

Jag har rensat lite i den här tråden.

Bilder på berg och stenar som inte säger något, eller på folk som står och gräver i största allmänhet, är onödiga att belasta servern med om det inte tillför något relevant i frågan. Vi har redan sett vilket berg det gäller, så vi behöver inte fler vinklar på berget.

Korta inlägg av arten "jag håller med" eller "vi får se" har också tagits bort som onödiga, eftersom de inte tillför något.

Nyheter är välkomna om de som sagt tillför något, några intressanta fynd eller om man kommit fram till något. Tills dess är det mindre intressant med "senaste nytt" om att letandet bara fortsätter.

Bilderna verkar komma härifrån (tyvärr på bosniska antar jag): http://www.alternativnahistorija.com/AH8.htm
Så där kan man titta om man vill, och kanske läsa Osmanagic hela utlägg om sina teorier om man kan.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 4 november 2005, 16:08

nya bilder

tunnel under pyramiden
Bild

pyramidens väggar

Bild

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 november 2005, 18:56

Vad är det vi ser? Har någon faktiskt undersökt när den här "gången" är ifrån, är den utgrävd av Osmanagic själv, eller kanske under 2:a Världskriget? Är det någon Partisanerna gjort? Hur stor är den? Är det en dräneringstunnel från den medeltida borgen?

Eller vad de här stenarna har för funktion? Är det naturligt förekommande stenar som ligger så där? Om de är lagda av människohand: varför och när, i sådana fall? Är de från den medeltida borgen? Från romersk tid? Att skriva "Pyramidstenar" ger oss ingen oberoende information, vi kan lika gärna beskriva dem som "stenar i Bosnien 2005".

Lite förklaringar tack, eller så får vi vänta på oberoende forskning i framtiden.

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 4 november 2005, 20:24

Vad är det vi ser? Har någon faktiskt undersökt när den här "gången" är ifrån, är den utgrävd av Osmanagic själv,
Osmanagic har utgrävt ut med hans kompanjoner som hjälper honom med utgrävningen
eller kanske under 2:a Världskriget? Är det någon Partisanerna gjort? Hur stor är den? Är det en dräneringstunnel från den medeltida borgen?


ingen vet , tunneln är ganska lång


Eller vad de här stenarna har för funktion? Är det naturligt förekommande stenar som ligger så där?
funktion ??? ingen aning
Är det naturligt förekommande stenar som ligger så där?
nej, absolut inte, och det är det som är intressant , att de inte finns i området så de måste vara gjorda av människorhand


Om de är lagda av människohand: varför och när, i sådana fall?Är de från den medeltida borgen? Från romersk tid?
nu frågar du för mycket :D , ingen vet det än, men i senaste raporter säger osmanagic att det rör sig om en pyramid, och att den kan vara gammal, från 3000 till 27000 , altså inte 12 000 eller 10 000 som de sägs i medier, han säger att de ska undersöka åldern

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 november 2005, 20:46

The Ghost skrev:i senaste raporter säger osmanagic att det rör sig om en pyramid, och att den kan vara gammal, från 3000 till 27000 , altså inte 12 000 eller 10 000 som de sägs i medier, han säger att de ska undersöka åldern
Det vore mycket intressant om du kunde översätta några valda delar av de där rapporterna.

Osmanagic är där, och några geologer har du också nämnt. Finns där några arkeologer?

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 4 november 2005, 21:23

Det vore mycket intressant om du kunde översätta några valda delar av de där rapporterna.

det finns massor av arkeologiska ord som jag inte förstår eller har svårt att översätta på svenska , så om jag hittar översättningen på engelska ska jag posta

Osmanagic är där, och några geologer har du också nämnt. Finns där några arkeologer?

osmanagic är arkeolog, och det finns kvinnlig geolog som är expert på det området , hon säger också att hon är förvånad det jord som har grävts ut har visat massor av anomalier, alltså att mäniskohand har gjort det inte naturen


första fasen är avslutad , osmanagic gjorde raport på det på bosniska och postade bilder från utgrävningen , han säger att på våren kommer stora utgrävningar på sex platser , så att han kan visa solklart pyramidens väggar till allmänheten, och sen ska de tror jag ge sig på månpyramiden, osmanagic har bett om tillstånd att jobba med pyramiderna under 5 år

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 november 2005, 23:00

The Ghost skrev:osmanagic är arkeolog,
http://news.yahoo.com/s/afp/20051031/lf ... 1031073756

I AFP-artikeln här anger Osmanagic att han "sharpened his eye for archaeology on numerous trips around the world to study ancient civilisations". Det är inte vad jag kallar en utbildad arkeolog. Men det har naturligtvis inget med pyramidernas äkthet att göra.
The Ghost skrev:och det finns kvinnlig geolog som är expert på det området , hon säger också att hon är förvånad det jord som har grävts ut har visat massor av anomalier, alltså att mäniskohand har gjort det inte naturen
"Anomalier" betyder väl närmast "underligheter", åtminstone till vardags. Om det inte har någon särskild geologisk betydelse kan det innebära mänsklig verksamhet men inte nödvändigtvis.

Har försökt att hitta kommentarer av det hela som inte härrör från såna där överdrivet myskofila källor, AFP har frågat en som åtminstone har ett museum som yrke, även om jag inte har en susning om hur insatt han är i övrigt, och jävssituationen är ju uppenbar:
The director of the Visoko Historic Heritage museum, Senad Hodovic, admits he is no sceptic.
"The pyramids are obviously the work of man. But we need proper and serious analysis to show who built them and when."
Hodovic says he has spent years urging authorities to support archaeological research of the plateau of the hill, which is recorded in historic annals as the site of a medieval Bosnian town.

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 5 november 2005, 11:51

I AFP-artikeln här anger Osmanagic att han "sharpened his eye for archaeology on numerous trips around the world to study ancient civilisations". Det är inte vad jag kallar en utbildad arkeolog. Men det har naturligtvis inget med pyramidernas äkthet att göra.



osmanagic, har 15 år av erfarenhet av arkeologi som jag har förstått, han skriver böcker om alternativ historia, han är ganska kunnig inom arkaology och pyramiden som jag har läst från hans texter och böcker



Har försökt att hitta kommentarer av det hela som inte härrör från såna där överdrivet myskofila källor, AFP har frågat en som åtminstone har ett museum som yrke, även om jag inte har en susning om hur insatt han är i övrigt, och jävssituationen är ju uppenbar:


Hodovic says he has spent years urging authorities to support archaeological research of the plateau of the hill, which is recorded in historic annals as the site of a medieval Bosnian town.

jo, det finns gammal bosnisk stad från medeltiden, den finns på toppen av berget

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 november 2005, 18:30

The Ghost skrev:osmanagic, har 15 år av erfarenhet av arkeologi som jag har förstått, han skriver böcker om alternativ historia
Betoningen ligger nog på "alternativ" historia. Vilket gör att man inte tar honom på allvar, och hans idé om en pyramid i Bosnien likaså.
The Ghost skrev:jo, det finns gammal bosnisk stad från medeltiden, den finns på toppen av berget
Eftersom även pyramiden påstås ligga på toppen av berget, så förefaller det troligast av om man nu hittar något på toppen av berget, så är det resterna av den medeltida staden, inte någonting som liknar en pyramid.

Ingen pyramid än så länge alltså.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 6 november 2005, 16:24

Betoningen ligger nog på "alternativ" historia. Vilket gör att man inte tar honom på allvar, och hans idé om en pyramid i Bosnien likaså.


om de inte tog honom på allvar då skulle inte , bbc, reuters och andra medier visa nyheten :wink:

igår såg jag en diskussion mellan osmanagic och en annan bosnisk arkeolog, woow, jag är verkligen inmponerad av den här manen osmanagic, hur han pratar, entusisatsik, med logik och bevis, han knäckte verkligen den andra arkeologen, han är kunnig och utbildad människa, han säger att han har varit på 100 pyramider överallt i världen, om du har sett honom hur han pratar då skulle du också tro på honom, hanär verkligen enkel männisak, som man njuter att lyssna på



The Ghost skrev:
jo, det finns gammal bosnisk stad från medeltiden, den finns på toppen av berget

Eftersom även pyramiden påstås ligga på toppen av berget, så förefaller det troligast av om man nu hittar något på toppen av berget, så är det resterna av den medeltida staden, inte någonting som liknar en pyramid.

Ingen pyramid än så länge alltså
vad jag har sett , från de här bilderna så tror jag att det rör sig om en pyramid, men vi får veta mer på våren när stora utgrävningenar på berget börjar

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 november 2005, 16:38

Men nu är han ju inte arkeolog och övertalningsförmåga har många. Vilka bevis använde han? Det finns ju inga. Han har säkert varit på 100 pyramider men ännu ingen i Bosnien och då spelar det ingen roll...

Med största sannolikhet är det ju spår av medeltida bebyggelse. Bilderna ger ingen som helst antydan om en pyramid.

Mvh Petter

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 6 november 2005, 16:47

Vilka bevis använde han?
/ han har postat bilder från utgrävningen så du kan själv se

Det finns ju inga.


se bilderna först

Han har säkert varit på 100 pyramider men ännu ingen i Bosnien och då spelar det ingen roll...


har du sett hur berget ser ut ?????

Med största sannolikhet är det ju spår av medeltida bebyggelse. Bilderna ger ingen som helst antydan om en pyramid
.

möjlifgt, men berget ser ut som en pyramid, och det finns tunnlar i berget, det finns sten block, det finns väggar och golv i berget


men hur som hest vi får veta säkert på våren

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 6 november 2005, 16:53

http://www.alternativnahistorija.com/BPS.pps här finns alla bilder som han har postat på sin sida , avgör själv :wink:

Skriv svar