Falashas eller dom Etiopiska Judarna

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Khamul
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:59
Ort: Rhovanion

Falashas eller dom Etiopiska Judarna

Inlägg av Khamul » 25 oktober 2005, 14:19

Hallå allihopa!

Efter många månaders läsning på detta forum så tar jag nu modet till att slänga mig in i en disskusion och fråga en sak!

Det handlar om de Etiopiska judarna eller Falasha som de också kallas.
Vart kom dessa ifrån egentligen?

Vad jag har läst så skulle drottning Saba av Etiopien och Salomon ha haft ett förhållande med efterkommande avkomma, en son.
Men detta grundar sig (enligt Harold G. Marcus. A history of Ethiopia) genom Sabas vilja att modernisera och effektivisera Etiopien som stat med hjälp av Judiska rådgivare och tjänstemänn i utbyte mot gåvor till Salomon.
Detta blir en utveckling och viss modernisering av den Etiopiska stats/central makten och banar vägen för kristendomens utbredning i Etiopien dock inte den judiska.

Jag kan inte hitta någonting om detta folk i Marcus bok. Vad man vet är att detta folk tillämpar en väldigt gammal form av Judendom med inslag av både kristna och muslimska seder och bruk!

Men vart kom detta folk ifrån?
Är dom vara någon slags ättlingar kring Saba och Salomon eller de judar som kom till Etiopien?
Eller har dom vandrat dit själva?

Tilläggas ska också göras att detta folk var helt omedvetna om andra judiska bosättningar/sammhällen i världen ända fram till mitten/slutet av 1800-talet eller om det var 1900-talet!

Förlåt om min post är lite rörig men det är nog första gången jag skriver här!

tack!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 oktober 2005, 17:13

Enligt de lärda handlar det om etiopier som en gång i tiden antog judendomen. Deras issolering från övriga judendomen har bevarat vissa seder, men tillfört andra seder från exempelvis kristendomen och naturdyrkan. 1975 erkändes den här gruppen levandes i Etiopien som judar av Israel, varefter större delen (ca 90%) har flyttat dit under uppmuntran. Det här står på diverse uppslagssidor:

http://www.encyclopedia.com/html/F/Falashas.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/Beta_Israel

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Khamul
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:59
Ort: Rhovanion

Inlägg av Khamul » 26 oktober 2005, 16:19

Man tackar för länkarna!!

Men det är en sak som jag tycker är lite konstigt med det hela!
Rätta mig om jag har fel nu! Men jag har för mig att man endast kan ses och upptas som jude om modern är judinna! Med andra ord kan man inte konvertera till judendomen!

Det rimmar ju lite illa med Beta Israel med tanke på att enligt B.la DNA analyser ger ett visst bevis på att dessa människor är "etiopier som har upptagit och konverterat till Judendomen"

Men som sagt så upptogs dom i den Judiska familjen 1974 dvs innan DNA har haft sin "revolution"
Och b.la denna Professor Jaques Faitlovitch, verkar ha haft en annan uppfattning vart Beta Israel har sitt ursprung ifrån!!

Undrar hur dessa ses på i dagens Israel? Jag bara spånar lite nu men är dom verkligen Judar? d.vs det av gud det utvalda folket?

Ja så min grundfråga är ju egentligen om man kan konvertera till Judendom? Om man kan det så är ju dessa helt helt enkelt judar! Problem solved! Så kan man det?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 27 oktober 2005, 00:27

Jag har inte läst länkarna. Men till din fråga: ja, man kan mycket väl konvertera till judendom - även om judendomen normalt propagerar inte för det. (frälst blir den som är en god människa, så så länge man är en god människa behöver man faktiskt inte konvertera till judendom för att få komma till himmelen. ungefär. mfl skäl).

Såvitt jag förstår uppfattas dessa falashas som något slags judar ändå - dna och renlärighet eller inte. Det är därför man tog emot dem i Israel och aktivt hjälpte dem att komma.

Skriv svar