Hej Dûrion,
Först ett stort tack för att du sporrar mig att söka vidare i detta ämne!
Jag har nu funnit vad som måste var ursprunget till att jag för en sisådär femton år sedan läste om hur det ansågs vara vetenskapligt bevisat att svepningen var en medeltida fejkrelik. Grundkällan måste ha varit följande artikel från februari 1989 i den globalt ansedda brittiska tidskriften
Nature:
http://www.shroud.com/nature.htm
Se under "Conclusions" där bl a framgår att resultaten med 95% sannolikhet visar att tyget tillverkades mellan 1260-1390 e.Kr. Och sedan kommer nyckelmeningen "These results therefore provide conclusive evidence that the linen of the Shroud of Turin is mediaeval."
Notera ordvalet "conslusive evidence". Det lämnar inte precis något utrymme för tvekan. Det måste ha varit ett referat av denna artikel som jag läste i någon svensk tidning. Jag litade på denna information. Jag ansåg det vara vetenskapligt fastslaget att svepningen bara var en av de många fejkreliker som skapades under medeltiden.
Ja, och sen stötte jag för några månader sedan på de nya rönen och jag skall inte här upprepa hänvisningarna till de sajter som mest ingående behandlar dem. Istället ska jag nu referera till en källa som
även den mest svepningsskeptiske läsare måste kunna acceptera som en tung instans, nämligen samma högt ansedda vetenskapliga tidskrift som 1989 krossade svepningens rykte, dvs.
Nature och dess egen hemsida
http://www.nature.com
Natures redaktion har inte missat den nya debatten om svepningen. Philip Ball var under mer än tio år redaktör för
Nature. Ball är både kemist (Oxford) och fysiker (Bristol). I januarinumret 2005 påminde Ball om 1989 års slutsatser men gick sedan över till att beskriva Raymond Rogers. Till skillnad från Joe Nickell och andra som angripit Rogers poängterade Ball först att Rogers bakgrund var vetenskapligt solid ("has a history of respectable work") och menade även att det var "orättvist att antyda att Rogers hade styrt sitt arbete mot en förutbestämd slutsats" ("unfair to imply that Rogers had steered his study towards a preconceived conclusion").
Philip Ball gick sedan så långt som att hålla det för möjligt att svepningen (dvs exklusive dess lagningslappar) var betydligt äldre än de lappar som använts för att laga den ("this suggests that the main body of the cloth is considerably older than these patches").
Vad sedan gäller den bild av en manlig person som finns på svepningen skrev Ball: "Det är helt enkelt okänt hur den spöklika bilden av en fridfull, skäggig man gjordes. Den verkar inte ha målats, åtminstone inte med några historiskt kända pigment" ("It is simply not known how the ghostly image of a serene, bearded man was made. It does not seem to have been painted, at least with any known historical pigments").
Helhetsintrycket svepningen har gjort på Ball framgår av att han kallar svepningen "ett av få religiösa föremål som med rätta har mytisk status" ("one of the few religious relics to have a justifiably mythical status").
Läs själv hela Balls artikel på
Natures egen hemsida:
http://www.nature.com/news/2005/050124/ ... 24-17.html
Det kostar en prenumerationsavgift att få se texten på den hemsidan. Men den kan också läsas kostnadsfritt på
http://www.shroud.it/NATURE-2.PDF Den som vill jämföra texterna kan ta vilken mening som helst ur den fria pdf:en och googla på denna - så syns samma mening bland sökresultaten från nature.com. Därmed kan alla som önskar kostnadsfritt verifiera att pdf:en är identisk med texten på nature.com.
Vad gäller det här med
när medeltiden var, så ligger det egentligen utanför denna sektion av Skalman. Men det är ju ändå relevant för att kunna diskutera svepningens datering. Det du skrev om att medeltiden "ligger inom 1000 f.Kr - 1700 e.Kr" är för mig främmande eftersom alla definitioner av medeltiden som jag känner till är identiska med eller ligger nära den som Skalmans medeltidstråd utgår från. Se den sektionens rubrik, dvs. "ca 500-1500 eKr".
Vad gäller 1989-års datering av svepningen så var den hursomhelst mer exakt än att enbart beteckna svepningen som "medeltida". Dateringen visade på 1260-1390 e.Kr.
Slutligen har du glömt/missat mina tidigare inlägg där jag påpekade att Raymond Rogers först
accepterade 1989-resultaten och antog att han skulle komma att bekräfta dem. Utöver
Nature-artikeln finns följande belägg för detta, varav det första med Rogers egna ord:
http://www.skepticalspectacle.com/Joe-N ... rogers.htm och
http://www.shroudstory.com/letter2journalists.pdf
Allra sist vill jag bara understryka att varken shroud.com eller andra seriösa sajter (eller jag själv) hävdar att svepningen endast kan ha tillhört Jesus (vara "äkta"). Att redovisa indicier som pekar på det är inte samma sak som att påstå att så måste vara fallet. Schwortz tror ju t o m att det inte någonsin kommer att gå att bevisa.
Den viktiga debatten efter 1989 har inte gällt "bevis" för att svepningen skulle ha tillhört Jesus, utan
tygets ålder. Om
åldern kan man uttala sig vetenskapligt - främst på grundval inte av historiska texter utan genom kemisk och annan teknisk analys. Åldern är en
fundamentalt viktig faktor eftersom det är
meningslöst att diskutera bilden etc om tyget skulle vara tillverkat 1260-1390 e.Kr. Men å andra sidan
meningsfullt om tyget kan vara tvåtusen år gammalt.
Eftersom det nu finns tunga skäl att betvivla värdet av 1989 års undersökning vad gäller svepningens ålder, så är svepningen åter ett högintressant föremål och förtjänar nya undersökningar - oavsett vad de mynnar ut i för slutsatser, anser jag.
Vänliga sommarhälsningar,
Lars
P.S.
Hur är det med andra, seriösa media då? Jo, det är fler än
Nature som har öppnat sig för möjligheten att 1989 års resultat inte stämmer. Både BBC,
National Geographic och CNN. Kolla:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/3624753.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4210369.stm
http://edition.cnn.com/NATURE/9906/15/s ... index.html
http://news.nationalgeographic.com/news ... hroud.html