Varför blomstrade just Grekland?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Varför blomstrade just Grekland?

Inlägg av CruZifiX » 18 oktober 2005, 00:58

Det är en bra fråga, var det pga kontakten med annat folk ? jag vet att det är en av anledningarna men vilka fler fanns det?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 oktober 2005, 01:05

Vad var det som blomstrade i Grekland?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 oktober 2005, 14:14

Filosofi, dramatik, poesi, arkitektur, politik, historieskrivning, skulptur...

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 18 oktober 2005, 15:14

Andra kulturer blomstrade också, skilnaden var grekerna hadde tillräkligt många böcker med deras filosofi/kultur/vetenskap som lyckades överleva genom referat eller kopior till vår tid. Därför uppfattas kanske grekernas kultur mer blomstrande än andra medelhavskulturer som inte lämnade efter sig samma literära arv.

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 18 oktober 2005, 23:40

intressant teori där Ja77, låter rätt logiskt när man tänker efter. Men jag har några anledningar nu i alla fall: slavar, lagar, "tankar skapar nya tankar", religion osv. Det ser inte ut och skilja sig så mycket från andra kulturer men det är säkert som du sa där Ja77

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 oktober 2005, 02:12

Hexmaster skrev:Filosofi, dramatik, poesi, arkitektur, politik, historieskrivning, skulptur...
Min dumma fråga kom av att jag ville försöka göra en sofistikerad poäng... :)
Som Ja77 är inne på, så har vi genom historiens förvecklingar haft den stora turen att få ett digert arv från grekisk kultur, till skillnad från så mycket annan kultur. Därför har vi i västerlandet traditionellt sett hyllat just det grekiska som någonting exceptionellt. Sanningen är väl att alla andra kulturer bara är annorlunda, men de känner vi inte till lika bra. Vem kan recitera egyptisk poesi, framföra kapadokisk teater, eller beskriva medisk filosofi?

Grekerna existerade naturligtvis inte i ett vacuum, utan de tog intryck av sina grannar precis som alla andra, vilket man kan se ända tills grekisk kultur blir någonting distinkt under 500-400-talen f.Kr.

Sedan tycker jag naturligtvis att den hellenska/hellenistiska kulturen är främst. :wink:

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 19 oktober 2005, 03:36

Kan det också ha att göra med ett smått Eurocentriskt perspektiv på historien? Att vi medvetet eller omedvetet klassar bort andra kulturer när vi "rangordnar" dem? Slår vad om att en Kinesisk historiker har annorlunda perspektiv än oss Europeér vad det gäller detta.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 oktober 2005, 13:05

Robert Sköld skrev:Kan det också ha att göra med ett smått Eurocentriskt perspektiv på historien?
Definitivt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 oktober 2005, 13:38

Dûrion Annûndil skrev:Sanningen är väl att alla andra kulturer bara är annorlunda, men de känner vi inte till lika bra.
Tja, romarnas kultur vet vi massor om, men de har väl framför allt lämnat bestående avtryck inom juridik, militärväsen och en del annat. Finns där någon motsvarighet till grekernas främsta filosofer eller dramatiker?

Visst har mycket gått förlorat genom åren, och visst finns det mycket som inte fått den uppmärksamhet det förtjänar, men jag blir misstänksam när man antyder att alla alltid har varit lika bra. För så är det ju inte.

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 19 oktober 2005, 14:50

Ja juste apropå de där "kulturerna", vad för fler fanns det än hellenismen? är det inte så att Alexanders tid är den som kallas hellenismen?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 oktober 2005, 16:31

Hexmaster skrev:Tja, romarnas kultur vet vi massor om, men de har väl framför allt lämnat bestående avtryck inom juridik, militärväsen och en del annat. Finns där någon motsvarighet till grekernas främsta filosofer eller dramatiker?
Tja, intrycket jag har är att när romerska filosofer dyker upp så är de så påverkade av grekiska tänkare att inspirationen är tydlig - och då känner vi ju till källan. Romarna var dessutom tydliga i att påpeka inspirationens källa. Tiden innan grekernas inflytande har vi ju inga bevarade källor ifrån, så hur det yttrade sig innan är svårt att säga i romarnas fall. Men romarna producerade ju en och annan god skribent och poet, man kan ju kolla igenom Romersk litteratur (Norstedts förlag, pocket 1996). De som vi minns främst är väl de tidiga kristna tänkarna, som ju var romare.
Hexmaster skrev:...jag blir misstänksam när man antyder att alla alltid har varit lika bra. För så är det ju inte.
Vad vi väljer att kalla bra är en smakfråga, så alla har alltid producerat någonting - bra eller dåligt (i våran bedöming).
CruZifiX skrev:Ja juste apropå de där "kulturerna", vad för fler fanns det än hellenismen? är det inte så att Alexanders tid är den som kallas hellenismen?
Hellenismen är en bred term för den grekiska kulturens påverkan från, och påverkan på, medelhavsländernas och Asiens kultur (främst persisk) från Alexanders död och fram till romarna tog över.

Mvh -Dan

Skriv svar