Selucidiska riket

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Selucidiska riket

Inlägg av CruZifiX » 12 oktober 2005, 22:31

Jag har precis börjat läsa lite om det och desutom finns de med i spelet "rome total war". Jag undrar vad vet man om det riket? för jag har sökt fakta men hittar inte så mycket mer än att romarna var anledningen till rikets undergång.
Var de greker?

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 13 oktober 2005, 11:07

Det var en av de stater som uppstod i och med att Alexanders rike splittrades efter hans död. Under inbördesstriderna mellan Alexanders generaler karvade de ut egna riken som ofta döptes efter de själva. Härskarna i dessa riken var greker, överklassen var helleniserad och grekiska var det administrativa språket. Den stora majoriteten av befolkningen var dock inte greker, utan samma folk som bodde där under det persiska styret.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 oktober 2005, 22:33

Bild
Seleukiderriket 240 f.Kr

Bild
Seleukiderriket 185 f.Kr

Se även Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Seleucid

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Srednar
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 september 2005, 21:13
Ort: Sverige

Inlägg av Srednar » 14 oktober 2005, 11:16

På tal om Selecuiderna och Rome:Total War...

I spelet så finns det "Silver Shield Legionares" alltså kopior av de Romerska. Detsamma gäller för numidierna och armenierna. Var det så historiskt sett att olika riken kopierade legionärerna?

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 14 oktober 2005, 11:21

jag har ingen aning men med tanke på att flera riken runt om i världen hade sin egna version av hoplit falangen, då kanske det är möjligt att det fanns kopior av romerska legionärer. Det är bara en teori låt profsen svara på den frågan :P

Användarvisningsbild
Caesarion
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2004, 09:46
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Caesarion » 14 oktober 2005, 13:04

Seleukiderriket skapades då en av Alexander den Stores generaler, Seleukos, tog makten i en del av det stora riket. Länge var Seleukiderriket det starkaste riket efter Alexander, men utkonkurerades efter ett tag av Ptolemeiska riket (också en del av Alexanders tidigare rike, Egypt i Rome TW).

Anledningen till att Seleukiderriket föll var till största del beroende på inre stridigheter där många härskare styrde riket under bara ett fåtal år. Svek och uppror skakade riket och snart var det starkt försvagat. När sedan de angränsande rikena tog sin del av det tidigare väldet kom tillsist Seleukiderriket endast att bestå av Syrien med staden Antiokia. Där fick de länge leva relativt ostört, mest på grund av att de flesta andra rikena inte såg seleukiderna som något hot utan snarare som ett skydd mot starkare fiender. Tillsist infölivades Syrien i romarriket där det blev en egen provins.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 oktober 2005, 15:36

Srednar skrev:På tal om Selecuiderna och Rome:Total War...

I spelet så finns det "Silver Shield Legionares" alltså kopior av de Romerska. Detsamma gäller för numidierna och armenierna. Var det så historiskt sett att olika riken kopierade legionärerna?
Det finns vissa uppgifter som kanske skulle kunna tolkas som det, men ingenting definitivt. Jag har ett vagt minne av att någon av härskarna experimenterade med att imiterade legionärerna. Det skulle då skett långt innan legonärerna såg ut som de gör i spelet dock. RTW tar tyvärr tillvara på varje liten möjlighet att trycka in fantasienheter...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 14 oktober 2005, 17:18

Agyraspiderna eller "Silversköldarna" var de Selukidiska härskarnas livgarde till fots, 10.000 man utrustade som makedonska falangiter. Efter nedetrlaget mot Rom vid Magnesia så utrustades hälften av Agyraspiderna som legionärer vilket är dokumenterat i flera källor.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 oktober 2005, 17:51

CruZifiX skrev:jag har ingen aning men med tanke på att flera riken runt om i världen hade sin egna version av hoplit falangen, då kanske det är möjligt att det fanns kopior av romerska legionärer. Det är bara en teori låt profsen svara på den frågan :P
Ja, säkert. Det har sagt i en tråd om Gallien med bla Durion A inblandad, att romarna såg dem som primitiva, men i själva verket hade de en hel del kunskap och förmåga. En av poängerna var att de kunde tämligen snabb och tämligen framgångsrikt kopiera romerskt militärteknik - dvs producera vapen och utrustningar och därefter kämpa mot romarna även med romarnas egna vapen... Om gallerna därmed hade legionär á la romerska vågar jag däremot inte säga...

Jag har även ett vagt minne - vid något tillfälle övertog Rom ett rike på ett relativt fredligt sätt. Rikets arme var utrustad och övad på det romerska sättet, så de helt enkelt bildade en ny legion utav armen, i övrigt så gott som ograverat - utan ändringar. Vilket var lycksosamt för Rom, för de hade ofta en anstängd statskassa och helt enkelt inte hade råd att ställa upp helt nya legioner...
Minns inte riket och exakta tidsperioden - men är helt säker på att händelsen inträffade...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 oktober 2005, 18:55

Kapten_Gars skrev:Efter nedetrlaget mot Rom vid Magnesia så utrustades hälften av Agyraspiderna som legionärer vilket är dokumenterat i flera källor.
Nu blir jag naturligtvis intresserad! :) Vilka källor, och vad står det?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 14 oktober 2005, 19:13

Nu har jag äger inte Bar-Kochvas eller Sekundas böcker så jag kan tyvärr inte citera ur dem men det rör sig om en en beskrivning av den sk Daphne processionen 165 fkr.

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 15 oktober 2005, 02:16

Intressant. Men vilka är de där greco-bartian (stavning?) som enligt kartorna längre upp tog över en ganska stor del av det selucidiska riket?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 15 oktober 2005, 09:41

Greko-Bakterna var grekiska (troligen inte makedonier) legosoldater som hade placerats som kolonister i provinserna Baktrien och Sogdiana med omnejd (dagens, Afghanistan, Turkmenistan, Uzbekistan och Tadsjikistan) för att säkra det makedonska styret där. I början så ingick de provinserna i det välde som etablerades av Seleucos men då det Seleukidiska väldet var för stort för att staten skulle ha en verklig kontroll över provinser så långt borta så kom de ledande grekerna att slå sig ihop med den lokala iranska adeln och gör arevolt varpå man bildade sitt eget rike. Med tiden så kom de Greko-Baktriska härskarna att utvidga sitt välde till vad som idag är Pakistan och norra indien även om de Greko-Indierna snart bildade ett eget rike.

Seleukiderna tvingade Greko-Bakterna att infoga sig i väldet till och från när de marscherade öster ut med större styrkor. Antiokus III aka "den Store" genomförde ett massivt fälttåg i öst och återtog iaf på pappret samtliga förlorade provinser.

Greko-Bakterna och Greko-Indierna försvann då deras välden föll pga det återkommande invasionerna av "barbarer" från centralasiens stepper. Efter sig lämnade de fantasieggande spår som grekiska städer i Afghanistan mm.
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 oktober 2005, 11:12

Kapten_Gars skrev:Greko-Bakterna och Greko-Indierna försvann då deras välden föll pga det återkommande invasionerna av "barbarer" från centralasiens stepper. Efter sig lämnade de fantasi eggande språr som grekiska städer i Afghanistan mm.
När det amerikanska kriget i Afghanistan pågick, så kunde man se hur en T55 stod på en höjd och besköt Taliban-ställningar lite längre bort, medan det några meter längre bort i den torra jorden stack upp toppen på en korintisk kolonn (typiskt hellenistisk pelare)... Sorgligt, när man tänker på hur mycket som förstörts i krigen.

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 15 oktober 2005, 11:55

Så det seleukidiska riket föll pga Romarna? Julius Caesar eller har jag fel? Jag har för mig att jag läst det på nätet.

Skriv svar