Eknaton

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Madswede
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 7 augusti 2007, 19:11
Ort: Sandviken

Inlägg av Madswede » 9 oktober 2007, 10:47

-vils- skrev:Sidonot: Sinuhe Egyptiern är inte alls seg, utan snarare en kan-inte-sluta-läsa bok i mitt tycke. Alla som är intressade av Egyptisk historia bara måste läsa den! Om den är historisk korrekt har jag dock ingen aning om, ställde frågan tidigare här på skalman angående Waltaris böcker men ingen svarade :(
Nja, det var nog bara jag som upplevde den som lite seg. Det kan ha berott på att min version hade hysteriskt liten och tät text.

Jag kollade på nätet och enligt Wikipedia fick Waltari beröm för sin historiska korrekthet och han gjorde tydligen ordentliga efterforskningar för att få det så trovärdigt som möjligt. Det som inte riktigt stämmer är själva personen Sinuhe som ska bygga på en egyptisk berättelse som är betydligt äldre.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 9 oktober 2007, 20:54

Jag undrar om alls är möjligt att avgöra om Echnaton hade Marfan´s syndrom eller om han försökte skapa sig en egen gudapersonlighet.

Jag tror på Marfan. Echnaton verkar ha varit väldigt bitter över något i varje fall.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 10 oktober 2007, 19:29

Eknaton är en väldigt intressant gestalt på många sätt. Upprättande av en monoteistisk gudsbild där han själv hade rollen som profet hade en lång förhistoria där solkulten som funnits med sedan Gamla Rikets början kom att inta en alltmer dominerande ställning. Aton var solskivan, en aspekt av solguden Amon, men blev med Eknaton den enda gud som tolererades officiellt.

Betonande av känslor var väldigt viktigt i den nya kulten, Eknaton framställde gärna sin familj som en särskilt kärleksfull sådan. Kärleken var i högsta grad teologiskt betingad. Drottningen Nefertiti kom att fungera som en feminin aspekt av kungen, man kan säga att kungaparet var en jordisk manifestation av en androgyn skapare (i form av Aton). Eknaton tröttnade dock med tiden på Nefertiti och ersatte henne med en av deras döttrar istället.

Tutankaton (vilket betyder Atons levande gestalt) var antagligen släkt med Eknaton, möjligen dennes son. Namnbytet till Tutankamon symboliserade en återgång till den gamla kulten, exakt hur Amarnatiden slutade är dock inte känt.

Eknaton var inte alls intresserad av utrikespolitik utan inriktade sig helt på att föra fram den nya teologin under sin regering. Han skrev egna hymner vars motiv finns återanvändna i exempelvis Psaltaren 104 (det finns flera amarnaismer i GT). Dessutom så gjordes det nyegyptiska talspråket till religiöst skriftspråk.

Hursomhelst så slutade allt med att Karnak (som var Amarnas dåtida namn) revs, man hackade bort Eknatons namn från inskrifter vilket med den magiska uppfattning man hade i dåtidens Egypten innebar att man fick Eknaton att upphöra att existera. I historieskrivningen tolkades Amarnaperioden som att gudarna hade lämnat Egypten när kulten av dem upphörde och att kaos därför inträffade, fiender anföll och en epedemi från Palestina drabbade Egypten. Gudsnamnet Aton var så belastat så att det helt upphörde att användas i kulten.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 10 oktober 2007, 19:34

spett skrev:Jag undrar om alls är möjligt att avgöra om Echnaton hade Marfan´s syndrom eller om han försökte skapa sig en egen gudapersonlighet.

Jag tror på Marfan. Echnaton verkar ha varit väldigt bitter över något i varje fall.
Vilka eventuella sjukdomar historiska personer ska ha varit behängda med är ett omtyckt ämne. Det är dock mycket svårt att ställa diagnos i efterhand, om än inte omöjligt. Vad innebär förresten Marfan´s syndrom och på vilket sätt verkar Eknaton ha varit bitter?

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 21 oktober 2007, 09:41

Likheten mellan kristendom/judendom och Echnatons psalmer finns rätt bra här:
http://www.jesusneverexisted.com/out-of-egypt.html
Ett annat bra boktips är Torgny Säve-Söderbergs Faraoner och människor.

Echnaton är onekligen en av fornidens mest fascinerande gestalter. Pratade igår med en herre som vill sluta fira jul av ateisiska skäl. Men jag kontrade med att det egengtligen är en soldyrkarhögtid. Man skulle nog kunna se rötterna till denna soldyrkan såväl som monoteismen i de abrahamitiska religionerna hos Echnaton. Frågan är om inte denne kättarFarao påverkat världen mer än de flesta tänkare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 oktober 2007, 11:27

Torbjörn Holmgren skrev:Likheten mellan kristendom/judendom och Echnatons psalmer
Intressant. Psalm 104 i den engelska psalmboken har fått sin text från Psaltaren. Hittar dock ingen uppgift om vilket ställe som avses.

http://en.wikipedia.org/wiki/Psalm_104
http://en.wikisource.org/wiki/Bible%2C_ ... #Psalm_104
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Hymn_to_the_Aten

(Obs, "psalmer" vet jag inte, den stora hymnen till Aten verkar vara ett unikum. Fast det kan ju finnas fler som man inte känner till. Och intressant är det hur som helst.)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 22 oktober 2007, 09:43

medundersåte skrev: man hackade bort Eknatons namn från inskrifter vilket med den magiska uppfattning man hade i dåtidens Egypten
Ah, då förklarar det tillfullo frasen "så är det skrivet, så må det bli". som Yul Brunner i sin minnesvärda gestaltning av Faraonen sa vid upprepade tillfällen. (ja, Mose och Aaron fanns också med i den filmen)

Användarvisningsbild
ante_eklof
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 30 september 2007, 22:35
Ort: Norrtälje/Poolesville, USA

Inlägg av ante_eklof » 22 oktober 2007, 22:41

Wikipediareferensen för "Great Hymn to the Aten" ger bara EN översättning av en KORT version av hymnen. Det finns bättre versioner och översättningar. Wikipedias analys är också rätt bristfällig, speciellt i att den inte nämner de stora åsiktsskillnader som finns om hur hymnen skall ses från olika perspektiv; som en dikt, som en hymn till naturen, som en hymn till en gud, o.s.v. Det finns till och med dom som anser att den är bara en omskrivning av en tidigare, liknande hymn till Amun.

Moderna historiker har väl inte samma tendens att romantisera och idealisera Akhenaten som man finner hos Flinders Petrie och Arthur Weigall i början på 1900-talet. Men man kan nog skönja ett överslag av pendeln mot en alltför cyniskt inställning. Förutom hans religiösa ny-tänkande, om vilket det finns många stridande åsikter, så hade Akhenaten ett revolutionerande inflytande på Egyptens kultur och konst. Om någon är intresserad så kan jag sända en del material om Akhenaten via personliga meddelanden. Det blir för långt för att vara ett lämpligt inlägg på detta forum.

AzizNas
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 september 2006, 12:13
Ort: Lidingö

Inlägg av AzizNas » 30 januari 2008, 11:09

Det gamla prästerskapet tyckte nog inte om Akhenaton. Då Tutankhamon steg på tronen vid nio års ålder, så manipulerade överprästen Ay och Co. honom nog rätt så rejält. Det finns en teori om att då Tutankhamon blev nitton år gammal, och började sköta mer och mer av härskarjobbet själv, så blev inte Ay glad med att ha minskat inflytande och makt, och tog således den unge Faraon Tutankhamon av daga (som till på köpet led av en skelettsjukdom som även Akhenaton hade haft) för att ta makten själv för fyra år, följt av Överbefälhavaren Horemheb's 20-åriga regim.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2008, 11:38

1) Vad har manipulerandet av Tutankhamon med Akhenaton/Eknaton att göra?

2) Annat ämne, men indikationerna på att Tutankahmon mördades lär ha avfärdats.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tutankhamun#2005_findings

Grävling
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 mars 2008, 21:08

Re: Eknaton

Inlägg av Grävling » 18 mars 2008, 21:28

Andra teorier med Eknaton och hans regering är ju att.

Han samregerade med Nefertiti snarare än att hon "bara" hade mycket makt.

Att Smenkkhare var Nefertiti under ett annat namn. (tillhörande den teorin har jag ett vagt minne av är att om hon tog en mer manlig aspekt var den kvinnliga aspekten tvungen att övergå till hennes dotter. Men jag minns faktiskt inte exakt. Fanns en teori runt varför en dotter tog över utan att Nefertiti förlorade makt. Posten guds fru (minns inte exakt benämning, en sorts översteprästinna) hölls ofta av Egyptens drottningar men gick i arv till döttrarna i många fall medan modern levde)).

och såklart att Eknatons religion inte hade ett dugg med kristendomen att göra och att Judarna kanske aldrig egentligen var fångar i Egypten på det sättet beskrivet i Bibeln (snarare att de vandrande stammar som blev Judarna hade en tendens att svåra år bo i Egypten och sedan flytta hem igen under många perioder).

Horemheb var väl en general under Aknaton?

I övrigt är han väl inte bara långsmalt illustrerad, han har stor ända också, det är nog det som är teorin runt hans ev genetiska sjukdom, att han hade ett fel som xxy på könskromosomerna. Men jag tror att den teorin är förkastad.

dr Joann Fletcher är ganska säker på att hon hittat Nefertitis mumie, vi lär väl se om det är så :)

Teorier är kul!

Madswede
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 7 augusti 2007, 19:11
Ort: Sandviken

Re: Eknaton

Inlägg av Madswede » 26 mars 2008, 16:11

Jag var faktiskt i Egypten för några veckor sedan och såg bland annat en del artefakter från Amarnatiden på Egyptiska Museet i Kairo. Konststilen i Egypten förefaller för mig ha varit sanslöst homogen i ca 2000 år med undantag från Amarnatiden då stilen helt ändras till en mer naturalistisk, men samtidigt överdriven stil. Se statyn över Eknaton här:

http://www.insecula.com/us/oeuvre/photo ... 48577.html

Han framställs här som androgyn och med överdrivna kroppsformer.

Jag råkade också läsa en artikel i EgyptAir's tidning under en inrikesflygning. Där redogjorde den egyptiske överarkeologen Dr. Hawass sina teorier om att han funnit Eknaton's mumie. Liksom Tutankamuns mumie uppvisar den förlängt huvud, spindelliknande fingrar och lätt kluven gom. Dessa symptom skulle kunna tyda på Marfans syndrom. Att kungafamiljen skulle få genetiska sjukdomar är inte så himla konstigt eftersom man hade en förkärlek för att gifta sig med sina systrar, halvsystrar eller barn under flera generationers tid för att hålla den kungliga linjen ren.

Skriv svar