rookie behöver hjälp

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

rookie behöver hjälp

Inlägg av CruZifiX » 5 september 2005, 21:49

Jag är otroligt intresserad av historia, speciellt antiken då och jag vill be om lite tips om vad jag bör läsa eller vad ni tycker jag borde läsa. :D
Jag läser på gymnasiet, har precis börjat läsa Historia A men jag går framåt rätt fort på egen hand eftersom jag verkligen gillar ämnet och därför söker jag hjälp av kunniga människor som ni. :oops:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2005, 22:31

Börja med Alf Henriksson's Antikens Historier. Den är både lättläst, rolig och informativ trots att den har en del år på nacken och bara är övergripande och egentligen berättar legenderna mer än torr historia. Det är en utmärkt start.

Sedan kan man kanske läsa Adrian Goldsworthy's bok Puniska Krigen http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9189442687 .

Eller varför inte bläddra i Tullia Linders bok Vem är vem i antikens Grekland och i Romarriket

Sen får man nog gå över till engelsk litteratur, och där finns det hur mycket som helst om allting när det gäller antiken. Det är bara att söka på bokhandlarnas websidor. Eller gå till biblioteket. Där kan de säkert hjälpa till med att hitta intressanta böcker, även på skolbiblioteket - skolbiblioteken kan ju beställa från större bibliotek i hela Sverige, precis som andra bibliotek.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 5 september 2005, 22:34

Ok, tack så mkt det låter riktigt lärorikt :)
ska kolla upp allt du nämnt och än en gång tack så mkt

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 5 september 2005, 22:45

En sista fråga bara, hoppas det inte är för mycket att be om men vet du någon bra studie metod för att komma ihåg alla åratal och allt man läser om helt enkelt?
Jag läser oftast bara direkt av och kommer ihåg så mkt som möjligt bara.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2005, 22:54

Tja, skriv upp det medans du läser det, och gå sedan igenom dina anteckningar direkt efteråt för att återuppleva minnebilderna av vad som hände historiskt... Det finns ju böcker om hur man pluggar, men jag har aldrig följt de här råden själv, dumt nog... :)

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 5 september 2005, 22:58

:D jo jag förstår dig fullständigt, jag är hopplös när d gäller åratal och namn men detaljer och sådant sitter som berget

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 5 september 2005, 23:21

apropå "puniska krigen" har vi här en recension till... :)

http://www.bokrecension.se/9189442687

Skriv svar