En liten undran om ursprung.

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 22 juli 2005, 12:57

Jag skrev också att de som indelar sig själva och andra i raser bukar ofta betona utseendemässiga likheter, gemensamt geografiskt ursprung samt delad kultur, se t.ex. Scientific American, dec 2003: Does Races Exists?.

D.v.s. för att göra en jämförelse mellan ras och etnicitet.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 augusti 2005, 14:14

Jag delade och flyttade den del som blivit en diskussion om upphovsrätten och citerandet av källor på internet, till Kommentarer.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av Carolus » 30 augusti 2005, 14:51

reisborg skrev:Jag har en liten undran, vad gäller diskutioner av typen "vem var först i sverige, samer eller svenskar?"

Jag är blond och blåögd, och född i Sverige. Jag är väl så svensk som man kan bli, antar jag. Min morfar har emellertid släktforskat, och det visar sig att på min mammas sida härstammar jag från människor i hela europa. Går man tillbaka 500 år i tiden har jag förfäder i finland, danmark, ryssland, polen, baltstaterna, tyskland och skottland. Det på bara 500 år tillbaka i tiden, och bara på min mammas sida.

Min släkthistoria är nog inte speciell på något sätt. Där finns en hel del bönder, några soldater, ämbetsmän, handelsmän och präster. Jag föreställer mig att de flestas släkthistoria ser likadan ut.

Finns det någon poäng i att kalla de första invånarna i "Sverige" för svenskar? Och om dom var svenskar, vad är jag i så fall? Svensk, dansk eller kanske skotte?

Min undran är väl om det fortfarande finns grupper som är så väldefinerade att man kan tala om dom i termer av att: "de kom dit då och då och har sedan levt där fram till idag"?
Det viktigaste är väl vad man känner sig som. Ens självbild så att säga...

Användarvisningsbild
hilding
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 maj 2006, 21:11
Ort: Hilding

Europernas DNA

Inlägg av hilding » 12 maj 2006, 20:57

http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.html. En mycket intressant sida om forskning gällande befolkningsförflyttningar i Europa. Här kan man följa Samernas och Svearnas samt Götarnas vandring och ursprung.

MVH Hilding

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Europernas DNA

Inlägg av Giancarlo » 13 maj 2006, 12:01

hilding skrev:http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.html. En mycket intressant sida om forskning gällande befolkningsförflyttningar i Europa. Här kan man följa Samernas och Svearnas samt Götarnas vandring och ursprung.

MVH Hilding
Tyvärr så är det bara humbug, extremt ovetenskapligt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Europernas DNA

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 maj 2006, 16:52

hilding skrev:http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.html. En mycket intressant sida om forskning gällande befolkningsförflyttningar i Europa. Här kan man följa Samernas och Svearnas samt Götarnas vandring och ursprung.

MVH Hilding
Erlingssons villfarelser har vi diskuterat tidigare här: viewtopic.php?t=19922&highlight=erlingsson
Så fortsätt gärna där.

Mvh -Dan

sapmi
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 februari 2007, 02:24
Ort: Norrland

Inlägg av sapmi » 26 februari 2007, 03:25

Dom förfäder till samerna idag , kom ifrån det jägarfolk som kallades skifferfolket. En grupp invandrade från norska atlantkusten och en kom från öster. Men det är klart innan nybyggaren kom till lappmarken så var det endast samer där.
Och nu är ju inte "lappmarken" det s.k Lappland. Hur kommer det sig då att samerna i Nordnorge deras lappmark kallas finnmarksvidda? Det är inte ovanligt idag att man säger finne åt en same.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 26 februari 2007, 14:43

angående folkgupper som inte beblandat sig på länge så har vi folket ppå öarna andamanerna och nikobarerna utanför Indien. Dem ska tydligen ha levt isolerade i 50 000 år.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av diravi » 24 oktober 2008, 08:35

Carolus skrev:
Det viktigaste är väl vad man känner sig som. Ens självbild så att säga...
Så länge inga privilegier är knytna till viss etnisk tillhörighet behövs ingen annan definition.
Blir etnisitet däremot kriterium för privilegier så blir det en annan sak.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av NIL » 24 oktober 2008, 11:45

diravi skrev:
Carolus skrev:
Det viktigaste är väl vad man känner sig som. Ens självbild så att säga...
Så länge inga privilegier är knytna till viss etnisk tillhörighet behövs ingen annan definition.
Blir etnisitet däremot kriterium för privilegier så blir det en annan sak.
Men nog är väl ljushåriga mer rättskaffens?
En lämplig belöning kunde vara att man som ljushårig fick framföra sin privatbil i bussfilen.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av diravi » 24 oktober 2008, 13:53

NIL skrev:
diravi skrev:
Carolus skrev:
Det viktigaste är väl vad man känner sig som. Ens självbild så att säga...
Så länge inga privilegier är knytna till viss etnisk tillhörighet behövs ingen annan definition.
Blir etnisitet däremot kriterium för privilegier så blir det en annan sak.
Men nog är väl ljushåriga mer rättskaffens?
En lämplig belöning kunde vara att man som ljushårig fick framföra sin privatbil i bussfilen.
Men då är det ju frågan om det räcker med att man "känner sig" ljushårig. Själv har jag just hittat ett gammalt pass från då jag var tretton, i de står det hårfärg, blond, men i dagsläget är jag snarare mörkhårig med grå stänk, men jag tror själv fortfarande att jag är blond ;)

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av Boreas » 27 oktober 2008, 19:09

Nu påstås det att den moderna människan utvecklats i Afrika, från en anmoder som levde för ett par hundra tusen år sedan. Denna anatomiskt moderna människa kom till Europa under den senaste istiden. Den folkgrupp som kallas Cro-Magnon har nu definerats som just Homo Sapiens sapiens - och alltså ursprung till de moderna mänskan som nådde Europa - och ersatte då den tidigare människan, av Neandertaltyp. Senaste gentester av Neanderthaler berättar att dessa två mänskotyper INTE sammansmälts - men fortfarande pågår det forskning om Neanderthaler och Cro-Magnonser KUNDE ha korsats med varann - eller om dom uppträdt som två olika arter.

Enligt gällande teori tog den moderna mänskan sig från Afrika till Levanten. Senare spreds en grupp från Centralasien till hela Eurasia och sen till Amerika och Europa. Dessa blev sen dominerande överallt utanför Afrika och Sydostasien. Till det senare området kom människan direkt från Levanten, via södra Asien. Ättlingarna till dessa, första invandrarna finns fortrande kvar i denna de av världen, speciellt i isolerade delar av övärlden.

Men vad hände med dom som anlände till Europa? Finns dom fortfarande kvar der, eller har dom vandrat ut eller utdöd? Varifrån kommer i såfall dom Homo Sapiens sapiens som forfarande bebor det Eurasiska kontinent?! Och - kan det hända att några av dessa fortfarande lever kvar i Sverige?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av Odinkarr » 28 oktober 2008, 01:33

Völuspá (vers 2, Ældre Edda) forklarer os at "Det Nye Menneske" opstår fra "Det Gamle Menneske" (Cro Magnon i videnskab, "jætter" i alle urfilosofier), jvf.

Ec man iotna | ár um borna
þa er fordom mic fodda hofdo

Jeg mindes jætter, år forgået
De som fordum mig havde født

Forskningen er nu langsomt ved at komme frem til den viden man har haft siden arilds tid.

år nul eller 6676 f.Kr. er begyndelsen for "Det Nye Menneske" og dette er der også overraskende stor enighed om i alle urfilosofier.

Men herfra begynder vor (måske indoeuropæisk) filosofi er skille sig ud. Den tredje rod i Verdenstræet er forbindelsen til vore jætte-forfædre, og de bor helt nøjagtigt i Jötunheimum/Niflheim/hrímþursa horfir.

Så vidt jeg kan vurdere betegner ”Niflheim” en del af det sydlige jætteland/Det Forjættede Land på sydøstkysten af Det Døde Hav i det nuværende Jordan, hvor jætterne ”nef-i-lim” eller ”nephilim” boede iflg. 5. Mosebog 2:9,10 .

Ordene ”hrímþursa horfir” oversættes generelt til ”Rimjætternes Land”, hvilket i forståelsen er sand. Den direkte betydning er dog ”Rimjætternes retning”. Det må være troligt ”þursa” er identisk til ”Þ, th”-runen fra Ældre Futhark med lydværdien ”*þurisaR, Thorn”. Vi ved ikke hvorfor ordet ”þursa” har betydningen ”jætter, trolde”, og denne manglende forståelse er formentlig ganske vigtig da dette ord oprindeligt har haft en anden betydning. Thor, med de to ældste forståelser fra kilder i Norden værende ”Ásaþór hinn gamli” og ”Ökuþór”, er altid symbolet på forfædrene. Dette er sandt hvad enten Thor er sky-gud (Rig Veda, i den forne finske gudelære og i Danmark/Øst-Anglen), Odin eller, i hans sene forståelse, bare en gud.

Det Gamle Testamente omtaler byen “Tirzah”. Ordet “Tirzah” skulle være hebraisk, udtales ”tûr´ze”, og have betydningen “hun er venlig”. Fra arkæologi og brug af Det Gamle Testamente har man fundet frem til at byen “Tirzah” kan være identisk til byen “Tel el-Farah” nordøst for Nablus i Efraims Bjerge. Byen var beboet før år 3000 f.kr. og er hverken navngivet eller grundlagt af semitiske folkeslag .

Der en formentlig ingen geografisk forbindelse mellem “Tirzah”, der ligger i bjergene i Det Forjættede Land, og ”hrímþursa horfir”, men fra ”Tirzah” udvikles kvindenavnene ”Thursa, Thursy, Thurza”. Det må være en mulighed at ”hrímþursa horfir” og ”Tirzah” betegner det samme, nemlig vore ”kvindelige jætteforfædre”, der ”fostrede os”.

Tør vi stole på vore forfædres viden omkring vor egen evolution, og det bør vi gøre, da antyder det at de jætter, hvorfra vi nedstammer, kommer fra højt mod nord, hvor der er sne og koldt. Ordet ”hrímþursa horfir” (Rimjætternes Land) kan være en henvisning til enten området nord for det oprindelige Midgård, dvs. Mongoliet og Sibirien, eller kan være en henvisning til Himalaya-bjergene, eller måske begge.

Ordet for ”æt” på sanskrit i Rig Veda er ”jati”, der må være enten identisk til eller stærkt beslægtet med ”yeti”. Derfor kan ”yeti” (den afskyelige snemand) i den oprindelige forståelse have betegnet Det Nye Menneskes forfædre eller ”æt”.

Det sidste ord er næppe sagt i den sag.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av Boreas » 9 november 2008, 10:49

Den gjeldene oppfatning er dog at våre gamle forfedre ikke har gjort annet enn at fabulere fram disse historier.

Altså kan vi - i dialektikkens ånd - spørre om der faktisk forholder seg slik at;
1. De norrøne diktere har IKKE forstått noe av sin faktiske fortid og sitt reelle opphav,
eller om det - mot formodning, naturligvis - er slik at;
2. Vi ikke har forstått deres språk, bilder og forklaringsmodeller.

Nu forklares jo de norrøne myter og legender som ren fantasi og "overtro" - uten att man de facto klarer å begrunne hvorfor eller hvordan man har produsert disse diktverk. Nå henter vi imidlertid sannhetsgehalt for dette syn fra biblens gudebegrep - der røsten fra oven setter fyr på tornebusker, gestalter jomfrufødsel, vandrer på vann, vekker døde til live og tar de utvalgte med på himmelfærder.

Hvordan kan du da akseptere at de norrøne myter, med bukkeritt og lyn og torden, ikke faller i den samme kategori - som renheklet dikt, løgn og (primitiv) overtro?!


____________________________________________________________________________________________________
Hlioðs bið ek allar helgar kindir, meiri ok minni mògu heimdallar...

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: En liten undran om ursprung.

Inlägg av Odinkarr » 9 november 2008, 13:00

Boreas,

Dit oplæg til debat er god, og uden at have gennemtænkt dette i timevis vil jeg svare dette.

I oprindelig tanke er samspillet for Det Nye Menneske, der opstår ca. 6676 f.Kr., hele tiden mellem de dødelige på Moder Jord og de udødelige forfædre i Moder Sky. Den oprindelige tanke om livets gang eller vor livsformel er : fortid + nutid = fremtid.

Det er derfor i vor tanke ekstremt vigtigt at få fortiden gengivet sandt fordi den har afgørende indflydelse på de dødeliges nutid og derfor fremtidige slægters fremtid.

Det betyder ikke at hver slægt ikke forsøger at forherlige sine egne forfædre, måske til mere end var, men at fortiden skal gengive sandheden er en af hjørnestenene i den vis vi tænkte (og tænker?) på.

Monoteistisk tanke er omvendt da man her følger en lineær tanke. Fortiden har ingen betydning da livet ikke går i ring. Indførelsen af synds-begrebet, hvis hovedopgave er, mod monetær betaling, at hvidvaske eller ændre fortiden, er et udkom af denne tanke. Derfor kan der her skabes, og blev skabt, en falsk ikke-eksisterende verden i Det Nye Testamente og alle dens senere kopier. Denne virtuelle verden gøres herefter, med monopol på tanke og tale, til en ny virkelighed og sandhed. Den har intet med hvad den rigtige sandhed at gøre, men det er ej heller dens formål.

Jeg kunne uden tvivl argumentere på bedre vis, men jo mere jeg tænker på dette des mere er jeg sikker på at det er uhyre vigtigt for os at gengive fortiden som den faktisk var, fordi vi tror på livets ring.

Flemming

Skriv svar