Spartaner=homosexuella

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 augusti 2005, 21:02

S.P.Q.R. skrev:Plutarchos torde anses vara en initierad källa - n´est pas?
Knappast. Plutarchos levde ca 400 år senare. Visserligen kom han från Chaironeia, där bandet borde vara berömda, men han baserade antagligen sina kunskaper på hörsägen likt alla andra.

Man kan lika gärna spekulera i att deras enastående kampanda har något med deras namn att göra - det heliga bandet - vilket kanske syftar på att det låg något sakralt över det hela. De var kanske initierade i förbandet med dyra religiösa eder, vilket gjorde dem "speciella".

Filip II's ord om dem, "Perish any man who suspects that these men either did or suffered anything unseemly" verkar ju föreslå att man inte ska misstänka att något otillbörligt pågick mellan medlemmarna, vilket alltså misstänktes redan på hans tid. Vad detta kan ha varit kan vi ju också spekulera om... :wink:

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 5 september 2005, 21:56

Jag har läst Alexander den stores böcker som är skrivna av författaren Valerio Massimo Mafredi. Vet inte hur mkt sanning som ligger bakom böckerna men enligt de så bekämpar Alexander det här "Sacred band" och ja, han nämner att de är älskare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2005, 22:22

CruZifiX skrev:Jag har läst Alexander den stores böcker som är skrivna av författaren Valerio Massimo Mafredi. Vet inte hur mkt sanning som ligger bakom böckerna men enligt de så bekämpar Alexander det här "Sacred band" och ja, han nämner att de är älskare.
Som sagt, Valerio Massimo Mafredi må lägga ord i Alexanders mun, men Alexanders far som ledde striden tyckte det kanske inte.

Mvh -Dan

Ickx
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 maj 2003, 12:37
Ort: Göteborg

Inlägg av Ickx » 7 september 2005, 00:48

tryggve skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Sedan att det här med att äldre män var mentorer för yngre män, och att det var sex med i bilden: Det varierar, och berodde på. Och det var alltid noga med i sådana situationer att den äldre mentorn inte tog sig några friheter.
Om det innefattade en sexuell realtion så skulle denna som jag har förstått det också upphöra när de yngre mannen gifte sig? Men det är kanske något jag har missuppfattat?
Så som det framställdes i programmet var det här innan något giftemål kom på tal. Vid en viss ålder fick de unga männen en mentor, det var då inte ovanligt att detta förhållande också var sexuellt, det kanske till och med var så att det sades att detta uppmuntrades. Lärlingen blev så småningom äldre och skulle då lära upp någon annan på samma sätt. Efter denna fas skulle han gifta sig och skaffa ungar som så småningom skulle bli nya krigare.

Skriv svar