Antika slag/händelser

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 23 september 2005, 16:05

Nä kanske inte lika viktigt som de "stora" slagen som jag tidigare nämnde. Men även om den romerska republiken i praktiken redan gått under under Caesars, Crassus och Pompejus triumvirvat så slutade det med att ingen av dessa fick den makt som Octavianus skapade, Crassus dog under ett illa genomfört fälttåg i öst, pompejus utmanövrerades av caesar och caesar själv mördades på höjden av sin makt. Det är inte säkert att Marcus Antonius hade lyckats lika bra att manövrera inom den romerska politiken som den sluge Octavianus, som verkligen kan beskrivas som en politiskt räv mer än som en stor fältherre som sina föregångare Caesar och Pompejus. Han förblindades inte heller av sin egen girighet som maktspelaren Crassus gjordes.

Användarvisningsbild
Krellus_Valerius
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 17 november 2005, 08:24
Ort: Stockholm
Kontakt:

Teutorburgeskogen

Inlägg av Krellus_Valerius » 17 november 2005, 13:33

Jag har läst boken om Teutorburgeskogen som någon skrev om.
Väldigt bra måste jag säga.

Ska man analysera den fakta som författaren hittade och skrev om så anser jag att följande står rätt klart:

De 3 Legionerna blir slaktade på en smal väg i skogen på grund av att "spanarna" som bestod av Auxilia(Gemaner) visste om bakhållet och bidrog starkt till att lura Legionerna i fällan.

Det verkar helt otroligt/omöjligt att inga spanare skulle ha upptäckt fienden i skogen.

Hade "spanarna" gjort sitt jobb så skulle de ha upptäckt faran i tid.

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 18 november 2005, 12:54

Jag skulle säga att de största slagen borde varit slaget vi Alise (hur det nu stavas) där Ceasar kuvade det galliska upproret omkring 60.000 romerska soldater mot 200.000 galler, men även slaget vid carhee(hur det nu stavas) där 7 st legioner lär ha gått under, sedan har vi vi ju söaget om Kartago där rommarna belägrade staden den lär ha varit ganska omfattade med,

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 18 november 2005, 16:43

Slaget vid Alesia var ju stort, och därefter fick Caesar kontroll över Gallien, som därmed tog en historisk vändning helt klar. Det är ett av de större slag som också medfört stor betydelse. Belägringen av Karthago var omfattande och stor, själva stormningen som lyckades var förstås också blodig. Men sådana stormningar finns det åtskilliga exempel på i historien, och Kartaghos öde beseglades redan i det andra puniska kriget, och därmed skulle man nog kunna säga att slaget vid Zama 202 f kr (som vi nog nämnt) var mycket mer betydelsefull. Det är för övrigt också så att stora slag inte automatiskt behöver vara de som påverkat historien mest.

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 17 november 2005, 16:18
Ort: Sverige

ett stort och ett betydelsefullt

Inlägg av pajfarmor » 20 november 2005, 12:00

2 augusti 216 före Kristus så drabbade 50 000 karthager samman med 80 000 romare och det slutade med att nästan 70 000 romare vart omringade och slaktade vid Cannae, den romerska armén vart utplånad av Hannibal

Åtta år senare inträffade en mindre men mýcket, mycket mer betydelsefull drabbning vid Metaurus. Hannibals bror Hasdrubal vart besegrad då han kommit till sin brors hjälp med förstärkningar och belägringsmaskiner - hade karthagerna vunnit vid Metaurus så hade Hannibal kunnat erövra Rom och då hade ju romarriket aldrig blivit så mäktigt :P

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 20 november 2005, 16:53

var inte det där gerilla kriget viktigt da? har läst väldigt lite om det men minns att det var en romare i alla fall som typ nötte ut hanibals armé med gerilla taktiken

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 20 november 2005, 17:06

Sedan kan man ju tänka hur väl försvarat var staden rom. om man läser litteraturen om republiken fick inga soldater bära vapen innanför murarna. Om detta gällde under krigstid då själva rom hotades vet jag inte, men så vitt jag vet var det sulla som tog de första legionerna innanför stadsportarna,

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 november 2005, 00:04

CruZifiX skrev:var inte det där gerilla kriget viktigt da? har läst väldigt lite om det men minns att det var en romare i alla fall som typ nötte ut hanibals armé med gerilla taktiken
När Hannibal hade promenerat in i Italien, krossat romarna vid ett bakhåll vid sjön Trasimenus och marscherat förbi Rom, valde den nye romerske diktatorn Quintus Fabius Maximus att inte möta Hannibal i fält. Istället skulle man utmanövrera Hannibal, och skära av hans försörjning i Italien. Efter ett tag tröttnade romarna på det här, Maximus fick öknamnet "sölaren", och man valde två konsuler året därpå som tågade iväg till Cannae och in i historien... Därefter återgick man till utmanövreringen.
Panaka skrev:Sedan kan man ju tänka hur väl försvarat var staden rom. om man läser litteraturen om republiken fick inga soldater bära vapen innanför murarna. Om detta gällde under krigstid då själva rom hotades vet jag inte, men så vitt jag vet var det sulla som tog de första legionerna innanför stadsportarna,
Vilken litteratur då? När Marius var konsul fick han i uppdrag att återställa ordningen i Rom efter vissa oroligheter mellan politiska grupper. Detta gjordes med soldater. Det fanns inga sådana lagar. Däremot var Sulla den första som förde trupper mot staden Rom, alltså den lagliga regeringen - folkförsamligen och senaten. Han gjorde alltså uppror.

Om Rom skulle blivit belägrat skulle alltså murarna försvarats av soldater.

Mvh -Dan

Användarnamn?
Utsparkad
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 januari 2005, 11:20
Ort: Irland och Stenungsund.

Inlägg av Användarnamn? » 21 november 2005, 11:40

Ingen som har lust att göra en topp 5 lista över betydelsefulla slag/händelser under antiken som har/haft stor påverkan på histeriens gång?

Skriv svar