Rik som en Krösus

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Ghazi
Ny medlem

Inlägg av Ghazi » 07 jun 2005 21:15

Kan inte Krösus vara en försvenskning av Crassus? Han var ju snuskigt rik, consul och sedemera en i den första Triumviraten, tillsammans med Pompeius och Caesar. Jag kan mycket väl ha väldigt fel, men jag har alltid förknippat honom med uttrycket "rik som Krösus". Vid sin död sägs det dessutom att Partherna hällde smällt guld i halsen på liket och sedan högg av huvudet för att ge det till konungen.

EDIT: Marcus Licinius Crassus Dives menar jag, det har ju funnits ett antal romare vid namn Crassus.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 07 jun 2005 21:38

Ghazi skrev:Kan inte Krösus vara en försvenskning av Crassus? Han var ju snuskigt rik, consul och sedemera en i den första Triumviraten, tillsammans med Pompeius och Caesar. Jag kan mycket väl ha väldigt fel, men jag har alltid förknippat honom med uttrycket "rik som Krösus". Vid sin död sägs det dessutom att Partherna hällde smällt guld i halsen på liket och sedan högg av huvudet för att ge det till konungen.

EDIT: Marcus Licinius Crassus Dives menar jag, det har ju funnits ett antal romare vid namn Crassus.
Historien om den lydiske kung Kroisos är betydligt äldre än Crassus, ca 600 år tidigare. Så, nej. Kroisos besegrades av den persiske kung Kyros (Cyrus) på 500-talet f.Kr.

Mvh -Dan

Ghazi
Ny medlem

Inlägg av Ghazi » 07 jun 2005 22:02

Dûrion Annûndil skrev:
Ghazi skrev:Kan inte Krösus vara en försvenskning av Crassus? Han var ju snuskigt rik, consul och sedemera en i den första Triumviraten, tillsammans med Pompeius och Caesar. Jag kan mycket väl ha väldigt fel, men jag har alltid förknippat honom med uttrycket "rik som Krösus". Vid sin död sägs det dessutom att Partherna hällde smällt guld i halsen på liket och sedan högg av huvudet för att ge det till konungen.

Historien om den lydiske kung Kroisos är betydligt äldre än Crassus, ca 600 år tidigare. Så, nej. Kroisos besegrades av den persiske kung Kyros (Cyrus) på 500-talet f.Kr.

Mvh -Dan
Jag kan inte riktigt förstå vad eventuell ålder skulle ha med saken att göra? Det hade ju lika gärna kunnat vara en person från 1990-tal som en på stenåldern med ryktet att vara både rik och girig?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 07 jun 2005 22:41

Utrycket "Rik som Krösus" kommer nämligen från långt tidigare än Crassus, och det refererar då till Kroisos av Lydien, som ansågs vara ofantligt rik eftersom myntet först uppfunnits i Lydien strax innan, och i Lydien fanns materialet man först använde till mynt, elektron. Kroisos fick det ryktet i Grekland eftersom han uppenbarligen ansträngde sig för att uppnå det - han skickade dyrbara gåvor till grekiska tempel, finansierade Artemistemplet i Efesos (det största någonsin) och frågade oraklet i Delphi om ditten och datten. Herodotos berättar om honom i sin historia från 400-talet f.Kr, om legenderna om Kroisos.

De här historierna har levt kvar i den europiska idé-traditionen, och därför säger vi fortfarande "rik som Krösus".

Mvh -Dan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 07 jun 2005 23:19

[quote="Ghazi
Jag kan inte riktigt förstå vad eventuell ålder skulle ha med saken att göra? Det hade ju lika gärna kunnat vara en person från 1990-tal som en på stenåldern med ryktet att vara både rik och girig?[/quote]

Det är givetvis det som är det fina i kråksången, och det är därför dessa gamla talesätt lever kvar. Lärdomar från dem är fortfarande aktuella än idag. "Redan de gamla grekerna" ungefär.

Det är också ett av motiven varför man skall läsa historia. Så man slipper göra om alla misstagen själv, utan kan ta tillvara tidigare erfarenheter - både de dåliga och de goda..