Johan Rapping skrev:[quote="Stefan
"Ingen fästning har murar så höga, att inte en liten åsna lastad med guld inte kan klättra över den" som man brukade säga.
Kan du något konkret exempel på detta?
Finns det många exempel på belägrare som vunnit staden genom mutor?
Det jag kommer att tänka på var när korsfararna intog en stad i det första korståget. Var det Edessa, eller kanske Antiokia. Sen är mitt minne blank, iofs är jag inte så väldigt historisk kunnig. [/quote]
Inte på rak arm. Men äldre skildringar är fulla av exempel på förräderi, inklusive på natten öppnade portar.
Nu slår det mig iofs att en del av sådana plötsliga erövringar kan helt enkelt ha varit rena tillfälligheter - dvs orsakade av försvararnas inkompetens och eller ren och skär otur.
Vi vet ju att skildringar av fälttåg och slag är fulla av grav inkompetens, grälsjuka mellan befälhavarna osv - även i vår moderna tid med professionella välutbildade militärer.
Så om fronten kunde kollapsa pga en fältbefälhavares inkompetens (eller någon underordnad) - så varför inte samma sak i belägrade fästningar??
Edit: Likaså är ju slag-skildringar från fordom fulla med truppkontingenter som byter sida mitt i slaget. Men jag undrar om det inte många gånger var så att en viss enhet kollapsade helt enkelt - av ett antal olika tänkbara skäl - då brukar ju ofta även andra enheter runt om tappa sin stadga ... slaget är över, slakten börjar.
Om det inte är såna händelser som är grunden till många av uppgifterna om förband/furstar etc som byter sida...