makedonska vapen

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem

makedonska vapen

Inlägg av alexander den store » 18 maj 2005 19:36

Jag undrar om det finns någon affär i Göteborg som man kan köpa kopior av vapen mellan akilles tid och romartiden.
Jag undrar också varför en del makedonska elit trupper har uppochned vända "V:en" på sköldarna

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 18 maj 2005 19:48

Det upp och ner vända "V":an är den grekisk bokstaven Lambda och den användes av Spartanerna som sköldmärke och har alltså ingen kopplign till makedonierna.

Någon sådan affär finns inte i Göteborg, vapen ifrån den perioden är ovanliga som replikor och mycket av det som finns är dyrt skräp.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 19 maj 2005 07:45

[quote="Kapten_Gars"]Det upp och ner vända "V":an är den grekisk bokstaven Lambda och den användes av Spartanerna som sköldmärke och har alltså ingen kopplign till makedonierna.
quote]

får jag gissa att L´et stod för Lakonien (stavning?), dvs landskapet där Sparta låg?

spekulation: om nu makedonierna faktiskt använde sig av samma L som alexander påstår, så var det helt enkelt en kopiering av spartanerna som ju var kända som goda soldater - och därmed gav extra glamour åt dessa makedoniska elittrupper??

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 maj 2005 13:24

Stefan skrev:
Kapten_Gars skrev:Det upp och ner vända "V":an är den grekisk bokstaven Lambda och den användes av Spartanerna som sköldmärke och har alltså ingen kopplign till makedonierna.
får jag gissa att L´et stod för Lakonien (stavning?), dvs landskapet där Sparta låg?

spekulation: om nu makedonierna faktiskt använde sig av samma L som alexander påstår, så var det helt enkelt en kopiering av spartanerna som ju var kända som goda soldater - och därmed gav extra glamour åt dessa makedoniska elittrupper??
Det finns vad jag vet inget som bevisar att spartanerna hade Lambda på sköldarna heller. Av den konst som förekommer där sköldmotivet faktiskt riktas mot åskådaren så förekommer framförallt djurmotiv, och mytologiska motiv hos alla grekiska statsstater, hos Lakedaimon (Sparta) likväl. Någon litterär källa känner jag inte till.

Däremot förekommer det på film, och i dataspel. Det är möjligen en modern myt som lever vidare tack vare att gayrörelsen adapterat tecknet och sedan gett betydelsen tillbaka till de spartanska hopliter som skulle levt i parförhållanden. Eller Thebanerna. Läs mer här: http://chadzboyz.com/html/lambda.html

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 19 maj 2005 13:46

Du kan gärna hävda att det inte finns några bevis för att spartanerna hade Lambda på skölden, det är dock fel ;-)

Både Sekunda och Lazenby bekräftar var för sig deras förekomst som sköldmärke.

Återkommer under kvällen med mer exakta källhänvisningar :-)

/Daniel

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 maj 2005 17:26

Det ska bli intressant att se om jag hoppat i galen tunna... :)

Under tiden kan man läsa den här artikeln av Sekunda.

Mvh -Dan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 20 maj 2005 09:03

Dûrion Annûndil skrev:
Stefan skrev: får jag gissa att L´et stod för Lakonien (stavning?), dvs landskapet där Sparta låg?
Däremot förekommer det på film, och i dataspel. Det är möjligen en modern myt som lever vidare tack vare att gayrörelsen adapterat tecknet och sedan gett betydelsen tillbaka till de spartanska hopliter som skulle levt i parförhållanden. Eller Thebanerna.
Mvh -Dan
Ah, så L-et är inte alls efter Lakonien utan snarare efter Lesbos?? :lol:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 maj 2005 23:23

I väntan på mer info, så kan man alltså av Sekundas text som jag länkade till inte etablera att Lambda var spartanernas sköldmärke. Möjligen att en tidigare skribent möjligen påstått att spartanerna vid ett tillfälle använde sig av Lambda på sina sköldar, men vad som egentligen menas med den kommentaren är ju svårt att avgöra av hänvisningen. Var det ett tillfälligt bruk, var det över hela skölden, användes det i forsättningen, går det att lita på en andrahands källa som är från 1500 år senare?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 24 maj 2005 23:41

Nu läser du allt Sekunda som fan läser Bibeln och omtolkar saker för att passa dig ;-) Lazenby var inte tillgäbnglig på mitt bibliotek för tillfället så jag får brodera ut Sekudnas argument med lite mer citat när (och om) jag hinner pga arbetsbelastningen just nu. Det är ju enkelt att sitta och avfärda mina bevis men vilka historiker och källor stödjer din version Dûrion? Nyfiken då du är den första som hävdar att "lambda" märkta sköldar_aldrig_användes.
Kan tilläggas att Sekunda är en av de främst auktoriteterna på den spartanska armen i synnerhelt och antika grekiska armeer i allmänhet vilket gör att hans värdering av bevisen väger tungt.

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 maj 2005 23:56

Jag värderar inte historiska utläggningar enligt auktoritet. Exempelvis så är en av Englands stora historiska auktoriteter John Keegan (som dessutom är adlad för sitt historieskrivande), och det garanterar ingalunda tillförlitlighet. Jag är naturligtvis något misstänksam mot historiker som skriver hos Osprey, eftersom de inte alltid är att lita på - experten på japansk medeltida krigföring (Stephen Turnbull) har tillexempel skrivit deras bok om ninjas, trots bristen på bevis för ninjas!

Om den källan som Sekunda hänvisar till (i skriften jag länkade till) är den enda källan till att spartanerna hade ett Lambda på skölden, så har vi ett problem när det gäller källor. Ordagrant skriver han ju att det nämns hos en historiker på medeltiden, med hänvisning till en källa som inte finns bevarad, angående ett slag - inte ett regelbundet förfarande. Trots det så målar han upp en bild av att sköldmärket Lambda var välkänt och fruktat, för "här kommer Lakedaimonerna!". Vart är bevisen? I brist på dessa så verkar det troligare att det är alla Sparta-fantaster som byggt sitt slott av luft.

Mvh -Dan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 maj 2005 08:26

Det slog mig. Kan det vara så att Lambdan bars bara ibland - t.ex. när spartanerna ingick i allierade arméer - för att minska risken för förväxlingar bland allierade.

Medan i alla andra fall, dvs när spartanerna själva var huvudstyrkan - bar de sina vanliga sköldar.

Och detta skulle då kunna förklara skiljaktigheter i källorna: att de inte alls bar Lambdan - resp att visst gjorde de det! Iaf ibland.